Jag vet att fonder är vanligare här i Sverige, men jag föredrar ETF:er av flera olika skäl (portabilitet, flexibilitet, avgifter, …). Så för att överföra och/eller starta min portfölj försökte jag hitta den optimala ETF-plattformen bland de alternativ som är tillgängliga för svenska invånare - både för en vanlig depå och särskilt för ISK. Jag tänkte att jag lika gärna kunde städa upp mitt ”forskning”/kalkylblad och dela det här - bilden är verkligen mindre tydlig än i vissa andra länder (särskilt för ISK), men nu vet jag var jag ska börja.
Låt mig gärna veta om ni upptäcker några fel eller liknande.
Ingår: Interactive Brokers (IBKR), Trading 212, Revolut, Degiro, Nordnet, Avanza, Pareto, SAVR, Montrose, Lunar, Kiwitrade
Ingår inte: KF; och ”vanliga” banker, eftersom deras avgifter är höga vid en snabb överblick
Får inte riktigt ihop din beräkning för IBKR (tyvärr syns inte funktionen)
Generellt om man köper på euro-marknader så är courtage 0.05% men minst 1.25 EUR eller 14.38 SEK med dagens växlingskurs. Så upp till runt 28 754 SEK kostar courtaget enligt minsta konstnad 14.38 SEK. Men din beräkning verkar börja klättra redan innan?
Är det inklusive forex? I så fall är det minimum om 2 USD på detta också.
Om du rullar ner kan du se att jag använder den fasta avgiften (till växelkursen 11,43) plus den automatiska växelkursen/avgiften på 0,03% (men ingen fast avgift). Men du har naturligtvis rätt i att jag ignorerade att vid någon tidpunkt blir manuell växling (USD 2 + 0,2bp) billigare - kollade nu och det borde vara runt 70kSEK. Om jag utökar intervallet kommer jag att ta hänsyn till det.
Tack för sammanställningen av information på ett strukturerat sätt.
En faktor att tänka på med Pareto är möjligheten att ha ett ISK i EUR, vilket gör att man kan spara in på valutaväxlingen när man köper ETF:er i euro.
Det är anledningen till att jag använder det, eftersom jag hade en betydande summa i euro.
Ja, en viktig funktion, och det var den delen jag försökte indikera med ”FX-konto” - förhoppningsvis snart med Montrose kommer vi att ha en konkurrent som erbjuder det också, men vi måste se om de verkligen implementerar det för ISK. Men om du @adrianfp faktiskt har kontot - kan du berätta för mig om det är möjligt att direkt överföra in/ut EUR eller USD från dit Pareto-konto till ett annat EUR/USD-valutakonto?
Ja, det är möjligt. Det är precis vad jag har gjort - överfört EUR från ett konto i Handelsbanken. Om du gör det från en bank utanför Sverige kan det vara mer problematiskt. Dessutom får man lite ränta på kontot, just nu 1,75 % för EUR och 2,35 % för USD.
Ursprungligen inte tillgänglig på grund av dataskydd, men har nu överfört kalkylbladet till ett anonymt Google-konto och uppdaterat länken i originalinlägget.
Tack för en trevlig kalkylator som jag satt notifikation på
Dock verkar SAVR’s övre prismodeller inte tagit hänsyn till
Vårt fasta maxpris för courtage är 99 kr.
Det innebär att om din transaktion är 198 000 kr eller mer, så betalar du inte längre ett procentuellt courtage.
Då går det istället över till en fast summa om 99 kr, vilket blir billigare för dig som kund.
Detta gäller självklart för all handel med aktier och ETF:er på vår plattform, oavsett vilken börs du handlar på eller vilken kontoform du har.
För transaktioner som är mellan 500 kr och 198 000 kr betalar du istället ett rörligt courtage, nedan.
:
* Handel för 100 000 kr-198 000 kr: 0,05 % i courtage
* Handel för över 198 000 kr: 99 kr i courtage
Okej, stor uppdatering med IBKR som nu erbjuder ISK! Avsaknaden av ett riktigt valutakonto är en besvikelse, men det ger ett försprång framför konkurrenterna i många (men inte alla) scenarier.
Observera också att IBKR:s differentierade prissättning är mycket komplex och att jag inte tar full hänsyn till allt (dvs. det kommer alltid att bli några cent fel, och om ordern utförs som ”standard” istället för ”lean” – vilket uppenbarligen är svårt att förutsäga – kan de variabla avgifterna fördubblas).
Tack för uppdateringen. Det verkar som att IBKR-alternativet är väldigt fordelaktigt for att köpa ETF:er pả den tyska marknaden. Jag tror jag ska öppna ett konto där, och jag kommer att anvanda din inbjudningslänk.
Har du testat att köpa ETF:er? Nagon feedback? Finns det nắgon nackdel jamfort med andra plattformar du har erfarenhet av?"
Jag har förhandsgranskat ETF-handel men inte genomfört någon. Men nästa gång jag planerar att göra en ISK-insättning kommer jag att använda IBKR.
Den största nackdelen som jag ser och som inte dokumenteras i kalkylbladet är att användargränssnittet kan vara irriterande, särskilt eftersom funktionerna skiljer sig något mellan mobil-/webb-/dator-app/andra-dator-app.
Det är inte lätt att få med alla varianter och courtageklasser.
Numera går det ju exempelvis att ha valutakonto på ISK hos Nordnet. Men det förutsätter att man är Private banking-kund, och i så fall har man även tillgång PB Gold Mini med 0,15 % avgift (samt gyllene varianter av de andra courtageklasserna).
Vissa skillnader är svåra att uttrycka i tabellform:
Om man redan har gjort någon affär på Avanza en dag, exempelvis genom att man plötsligt råkat få tilldelning i en IPO, kan man inte längre byta courtageklass.
På Nordnet tror jag att regeln om att man får byta courtageklass högst en gång per dag faktiskt innebär att man kan handla med två olika courtageklasser samma dag.
Det gäller att läsa det finstilta i bankernas regler och prislistor, även om kalkylarket ger en fingervisning om vad som gäller.
Lite försenat, men kanske för att förtydliga för andra: Jag tror att du kanske förväxlar valutaväxlingsavgifterna med courtage? Och valutaväxlingsavgiften i ISK är fortfarande fastställd till 0,25 % för automatisk växling hos både Avanza och Nordnet. Courtageavgifterna är korrekt kodade för att anta att du alltid väljer den mest fördelaktiga klassen för en given handel, vilket normalt sett bör vara möjligt för passiv investering. Jag har förtydligat detta ytterligare med anteckningar i dokumentet, inklusive de undantag och begränsningar som @bspastikern vänligt påpekade.