Finns där en möjlighet att öppna ett euro-konto hos Avanza eller Nordnet inom ett ISK-konto?
Jag har sparpengar i utlandet (euro-land) som jag gärna skulle ville överföra till Sverige i ett ISK konto men när jag sedan köper utländska aktier som är noterade i euro betalar jag två gånger avgift för valuta växlingen.
Nej, det funkar bara på Avanzas aktie- och fondkonto och man kan då handla i NOK, DKK, CAD, USD och EUR. Tjänsten heter “manuell växling”. Man måste be kundtjänsten lägga upp tjänsten, och dessutom kräver Avanza att man har kredit kopplat till kontot för att aktivera tjänsten.
“Observera att det endast går att ha manuell växling på ett aktie- och fondkonto.”
Den enda fondmäklare jag känner till som har “valutakonto” på ISK är DeGiro. Jag använder citattecken eftersom DeGiro inte får ha likvider utan dessa tvångsinvesteras i korta räntepapper, men för användaren ser det i stort sett ut som ett valutakonto. DeGiro erbjuder manuell växling i CHF, DKK, EUR, GBP, HUF, NOK och USD. De är bara att klicka på en knapp i användargränssnittet så låser man valutaväxlingen i vald valuta.
DeGiro ligger förresten inte i Sverige, vilket du frågade efter, även om deras ISK är en svensk kontotyp.
Förutom ovan nämnda DeGiro erbjuder Nordea ISK-konto i utländsk valuta. Det är inte lätt att hitta på hemsidan, det är lättast att ringa kundtjänsten. Det man ska be om heter “valutaficka”.
Även Pareto erbjuder ISK-konto med valutakonto för privatpersoner.
Är det någon som har koll på om Nordeas valutaficka för ISK fortfarande innebär att man måste ringa till banken för att köpa/sälja något eller har de åtgärdat det så att man kan göra det själv i appen? Känns lite föråldrat att behöva ringa in. Vad har valutafickan för valutaväxlingsavgift vid insättningar och uttag?
Varför finns det nästan inga aktörer som erbjuder valutaficka/valutakonto för ISK eller KF?
Googlar man på det får jag bara träff på att Pareto Securities erbjuder det och ovan har det skrivits om att Nordea evt. erbjuder det men det är inget som verkar lätt att läsa sig till.
Varför har t.ex. Nordnet och Avanza valutakonto för aktie- och fonddepå men inte investeringssparkonto?
Om de hade det skulle ETF:er vara ett mycket mer rimligt och billigare alternativ till vanliga fonder, även med hänsyn till courtage.
Växla en gång när man sätter in pengar för att köpa ETF:er men om man sedan säljer så får man ett oväxlat saldo i t.ex. euro som man sedan kan handla nya ETF:er för i samma valuta.
Som det funkar idag på ett ISK utan valutaficka får man växla vid alla köp och sälj trots att man egentligen bara vill byta från en aktie/ETF till en annan i samma valuta.
Helt orimligt.
Skulle man dessutom kunna få lägre växlingsavgift vid manuell växling är det bonus men inte lika viktigt som att inte behöva växla vid varje köp/sälj.
När kommer valutakonto för ISK hos fler aktörer och varför finns det inte redan?
Om det redan finns fler än Nordea, Pareto sec och Degiro som erbjuder det tar jag gärna tips.
Ovan är en förutsättning för att den svenska fondmarknaden ska kunna konkurrensutsättas utifrån där ETF:er är mycket vanligare och billigare och därför tycker jag att det är viktigt och intressant. Det måste väl komma i större utsträckning snart?
Vi sitter och detalj-jämför globalfonder som kostar 0,2-0,4% här medan det finns motsvarande ETF:er som kostar hälften eller mindre av det, bortsett courtage och växlingsavgift. Rimligt att det ska vara så eller betalar vi egentligen överpris i Sverige?
Det hade varit bra om detta kunde finnas med hos fler aktörer, annars blir det dyrt att handla aktier och ETF:er i utländska valutor, men det är väl en fråga om priorititering, efterfrågan och affärsvärde. Carnegies nya initiativ “Montrose by Carnegie” (som vad jag sett ska lanserat brett under året) ska ha valutakonto enligt kommunikation: “…valutakonto och lägre växlingsavgifter är några smällkarameller” (Ref: Montrose by Carnegie on LinkedIn: Idag lanserar vi Montrosepodden 😊 🙌 I första avsnittet får du lyssna…).
Så förhoppningsvis är det på gång hos fler aktörer, och ju fler som frågar efter det, desto snabbare lär det komma!
Nedan min önskelista till Montrose by Carnegie, fixar de detta kan jag flytta från Avanza:
valutaficka på ISK.
Ok manuell valutaväxlingsavgift från/till SEK och EUR, gärna med nedtrappning för större belopp.
Ok courtage, gärna med nedtrappning för större belopp.
Ett skapligt utbud av ETF:er, typ från iShares, Vanguard etc.
Finns inte rätt produkter till låg avgift finns inte så mycket poäng i att köra ETF:er istället för vanliga fonder.
Anledning är mest troligt att det är väldigt lönsamt. Courtage syns tydligt, man får lägre vid stora affärer etc. Men växlingen ligger där och syns knappt, oftast inbakad i valutakursen som i sig rör sig varje sekund så inte uppenbart att man ens betalar avgiften när man kollar i efterhand på nån snittkurs.
Pareto har valutakonton och det funkar bra. Dock blir det en del extra att tänka på då varje valuta är sitt eget subkonto. Så negativ balans i en valuta vägs ej upp av positiv balans i en annan. Sådant kan vara svårt för många att förstå.
Ett alternativ är såklart att man får välja vilken valuta kontot ska vara i, så får man starta en separat ISK för EUR
Uppföljning: jag har kontaktat Nordea och de meddelade att de i dagsläget inte erbjuder valutaficka för privatpersoner.
Har de haft det förut så har de det inte nu, sade de till mig. Vi får alltså stryka dem från listan på aktörer som erbjuder valutaficka för privatpersoner.
Robomarkets.com har ISK och valutakonto i USD. Mycket låga courtage om man sätter in minst 10.000 USD.
Jag satte pengar in från mitt Revolut kort så den första växlingen blev till bra kurs.
Detta är nog det mest ekonomiska sättet att få valutakonto till amerikanska aktier.