Jag tänker tillbringa vintrarna i Spanien och kollar därför efter en populär EURO nominerad räntefond hos några av de stora bolagen. Xtrackers Vanguard eller ishares som exempel.
Undrar om någon har liknande funderingar?
Jag tänker tillbringa vintrarna i Spanien och kollar därför efter en populär EURO nominerad räntefond hos några av de stora bolagen. Xtrackers Vanguard eller ishares som exempel.
Undrar om någon har liknande funderingar?
Jag har några olika beroende på syftet.
Tex:
För Yield: XHYG (high yield), IEAC (IG)
För diversifiering mot aktier: IBGL (långa), MTH (långa), VETY (blandad duration)
För stabilitet: ERNE, Trade Republic sparkonto med ECB ränta. Sänktes tyvärr idag
Jag väljer utdelande när det finns, men dessa har även acc varianter.
Tack för input,
Kollade på exempelvis denna:
Verkar vara jag jag är intresserad av.
Den hade bara 4 ägare på Avanza…
Gäller väl att hitta timing på denna, då räntan är på väg upp?
Kollade även denna
Man blir ju inte direkt sugen när man ser utvecklingen…
2 ägare på Avanza…
(Bägge är från din rekommendation som jag förstår det)
VETY tycker jag är en bra passiv Vanguard ETF för att motbalansera aktier (diversifiering).
Jag har ink utdelning hittills i årstakt (MWR):
Vanguard EUR Eurozone Gvt Bd UCITS ETF EUR Dis 4.98% VETY
(jag gillar även utdelning varje månad)
ERNE är Ultrashort IG. Den fungerar ungefär som ett sparkonto, fast med lite kreditrisk. Passivt index av diversifierade företagsobligationer (Investment Grade). De papper som är fixed rate hålls till förfallodatum, så den blir inte så känslig för ränterisk.
På den har jag i årstakt (MWR, ink utdelning):
iShares Ultrashort Bond UCITS ETF EUR (Dist) 4.10% ERNE
Men jag skulle aldrig köpa någon av dem i Euro på Avanza, det blir för höga avgifter. Jag kan rekommendera båda, men beroende på syfte då.
Tack för bra input.
Vi kan ta denna fond som exempel: (som du nämnde)
iShares EUR Ultrashort Bond UCITS ETF EUR
Just nu har den runt 4 procent per år, som är bra.
Historiskt har det ju varit sisådär (se diagrammet)
Detta är orsaken:
Jag har Lysa, men då räntedelen främst är inriktad på SEK blir det som att spekulera i Svenska kronan (om man överdriver) då utgifterna för halva året är i Euro.
Söker något motsvarande men handlat i Euro.
Intressant det du säger att inte köpa dem på Avanza. Ja det blir höga avgifter.
Var skall man handla dessa??
Denna är inte än bond fond utan som ett sparkonto.
LU0290358497 Xtrackers II EUR Overnight Rate Swap UCITS ETF 1C
Vill du har riktiga statspapper finns denna
Corp Bond IE00B4L5ZY03 iShares € Corp Bond ex-Financials 1-5yr ESG UCITS ETF EUR (Dist)
Har själv båda i min konservativa portfölj. Jag valde dom eftersom att de är inkluderade i Scalable Capitals robot. Tänker att de vet nog mer än mig, så det blev att jag valde efter deras modelportfölj.
Det här är en jag också har som sparkonto, men företrädesvis har ju Trade Republic ganska bra deal för det upp till 50kEur. ECB ränta på allt kapital på kontot. Kontot kan användas för köp (virtuellt VISA, 1% saveback) och för ETF-köp med 1EUR courtage. Över detta är det XEON som gäller tycker jag. För lite extra yield med bibehållen stabilitet kan man köra ultra-korta företagspapper då som sagt.
Vet du vad fördelen med denna är ? Jag jämförde med min IEAC och ser egentligen ingen fördel. Det är inte statspapper, det är IG. Med avseende på syfte sorterar jag in den under ren yield, dvs inte direkt för diversification, inte heller för stabilitet.
Ett par nätmäklare som brukar nämnas här för ETF köp i Euro och andra valutor är Degiro och Interactive Brokers.
Rätt, det är corp bond (i namnet). Jag fick bara kortslutning när jag skrev :).
Vet inte om det är någon fördel. Jag har den som stabilisator i en 30 Aktie/70 räntor portfölj. Den här en del av tre jag har i räntedelen (Tyska statspapper, europeiska företagslån, och moneymarket fonden (“sparkonto”) jag nämnde ovan.
Jag tror risken med företagspapper är att de kan följa utvecklingen hos aktier till viss del vilket man inte vill i en krasch. Men du har ju tyska statspapper som däremot är väldigt säkra och säkert funkar bra som motvikt mot aktier (med rätt duration). Låter som en ok räntedel
Vore intressant att höra om andra ser Investment Grade Corporate Bonds som ren Yield eller om de köper dem för ränterisk också?
Tack för bra tips!
Så man skall handla på exempelvis Trade republic, Degiro, Interactive brokers eller Scalable capitals?
Ja avgifterna har ju stor betydelse speciellt då den förväntade avkastningen inte är så hög så det är ju klart intressant.
Vilken använder ni och är den säker?
Frågade ChatGPT:
(Inte Strawberry O1 som är otillgänglig för det mesta just nu)
When considering where to trade ETFs like the iShares € Govt Bond 0-1yr UCITS ETF (EUN6) and Vanguard Euro Government Bond Index Fund (VGOV), it’s essential to evaluate trading platforms based on costs such as order fees, ETF-specific fees, and currency conversion (if applicable). Below are some options, focusing on platforms available in Europe:
Fees: Low-cost option with a flat fee of approximately €1 per trade.
Best for: Investors looking for minimal trading costs for ETF purchases.
Pros: Commission-free savings plans for ETFs, broad ETF selection, and simple platform.
Cons: Limited access to other asset classes.
Fees: Offers a fee of €0.99 per trade, with premium subscriptions for unlimited trading.
Best for: Frequent traders who prefer predictable and low-cost options.
Pros: Access to thousands of ETFs and stocks, savings plans with no extra fees.
Cons: Subscription may be required for more frequent traders to benefit from zero-fee trading.
Fees: Trades are commission-free, but there might be small administrative fees or platform fees depending on your account type.
Best for: Investors who want a wide range of financial products without direct trading commissions.
Pros: Offers both ETFs and other investment vehicles; broad access to European and international markets.
Cons: Administrative fees may apply depending on the account type.
Fees: DEGIRO charges €2 + 0.03% of the transaction value, but it offers a list of commission-free ETFs for specific accounts (with some restrictions on frequency).
Best for: Cost-sensitive investors looking for broad access to markets and low overall trading costs.
Pros: Competitive fees, wide market access, and potential for commission-free ETFs.
Cons: Complexity in understanding the fee structure depending on the markets traded.
Considerations:
Trading Volume: If you plan to invest larger sums, look for platforms with lower percentage-based fees (like DEGIRO) or flat-rate fees (like Trade Republic).
Frequency of Trading: For frequent purchases (especially using savings plans), platforms offering free ETF savings plans (like Trade Republic and Scalable Capital) are preferable.
Account Fees: Some platforms like flatex and Scalable Capital offer premium services that waive certain fees but come with account subscription fees.
Recommendation: If you’re looking for a low-cost, simple platform for ETF purchases with savings plans, Trade Republic or Scalable Capital would likely be the most cost-effective. If you prefer more access to global markets and don’t mind slightly more complex fees, DEGIRO offers competitive pricing.
Inte helt dåligt svar från ChatGPT, men lite konstigt att den inte nämner IBKR. Trade Republic tror jag är ett ok val, det verkar ganska litet och nytt - många av alternativen är mycket större företag. En vidare fördel med TR är att deras månadssparande har gratis courtage och kör med fractional shares, dvs man köper för hela månadssparandet varje gång gratis. Man kan tänka på att då köpa väldigt stora ETFer (i volym, eller NAV) så att spreaden blir liten även för market orders (som månadssparande är, vad jag vet).
Undrar om det är någon som använder eller hört om någon person som använder dessa.
Exempelvis DeGiro som finns för svenska användare.
…
Som jag uppfattar det så är Avanza konkurrenskraftiga om man har ett Aktiefond konto och gör manuell växling.
(Lite billigare)
Då detta enbart gäller räntor kan det vara ett alternativ.
En bra beskrivning finns i denna tråd:
Kolla pareto, man kan ha ISK med EUR
Detta är enbart för räntefonder.
Från ISK eller Aktie- och fondkonto? | Aktiespararna
(Men översatt till 2024)
För ett enskilt år kan man tänka så här:
Kommer din portföljavkastning sannolikt vara högre än:
Statslåneräntan + 1 procentenhet (runt 3% för 2024) – välj ISK.
Kommer din portföljavkastning sannolikt vara lägre än:
Statslåneräntan + 1 procentenhet (runt 3% för 2024) – välj AF.
Dvs om man räknar med en avkastning om 3 procent eller lägre så är aktiefondkonto gynnsammare just nu.