Detta är mitt tänk för en liten del av min portfölj, vill ha:
Statsobligationer i Euro
Låga kostnader
Ingen kostnad för hedgning
Valuta kostnader borde bli lägre (0) för köp sälj i Euro
Exponering mot Euro
Helst mix av långa korta
Helst acc men dist ok
Utifrån min lokala online broker får jag lågt courtage på denna (nedan) dels pga att jag redan använder Euronext Amsterdam och dels för att det är på deras “Gratis lista”, dvs 1 Euro per köp. Den är dist, men det är jag beredd att ta kanske. Acc varianten på samma börs var inte på listan.
Feedback på valet eller förslag på andra ? Är det någon nackdel att ha räntefond som ETF?
Jag funderar över varför du vill ha en ETF när du har en likvärdig fond i Handelsbanken Euro Obligation? De följer samma index och har likvärdiga nyckeltal.
Nackdelarna är att du betalar mer för varje transaktion jämfört med en fond.
Jag tänker också att om du ska handla denna i SEK så har du väl ändå Transaktionskostnader + valuta avgifter/ spread plus transaktion spread inbyggd i årlig fondavgift (Handelsbankens avgift verkar hög 0.64)
Med ETF har jag bara (i detta fall) 1 EUR per köp/sälj + spread + lägre årlig avgift (0.07)
Spana in SE0005991445 Istället. Det är samma fond från Handelsbanken men handlad i EUR istället för SEK. Allt annat lika.
De beräkningar jag sett andra göra för att avgöra när en ETF är billigare än en motsvarande fond, har det rört sig om 2-3 år som lägsta tidshorisont per köp. Borde finnas räknare där ute som kan göra matematiken rättvisa.
Förlåt om jag ställer en oombedd fråga - men eftersom jag funderar mycket på räntefonder själv just nu:
vad är syftet du vill åstadkomma med räntorna i din portfölj?
Jag börjar mer och mer landa i att man måste vara väldigt klar på vad man vill att ens räntedel ska göra än att bara välja fond (som jag historiskt har gjort). Sjukt stor skillnad på kombon kredit vs ränterisk med dessutom valuta ovanpå det.
Syftet “high-level” för oss är att ha ett komplement till globala index aktiefonder. Vi behöver / kan redan börja dra ner på aktie andel i förberedelse för tidig FIRE. Jag hoppas att räntefonder (i EUR) ska ta igen det vi förlorar i inflation långsiktigt, eller, ta igen en så stor del som möjligt av den förlusten.
Jag lyssnade noga på personen du interviewade från AP7 som talade om företagsobligationer för FIRE, vilket också kan bli aktuellt. Just nu tänkte jag börja med en del statsobligationer dock. Hade vi bott i Sverige hade vi bara tagit AMF räntefonder som har värdepapper i SEK, job done. Men vi vill långsiktigt undvika SEK vilket rör till det lite. De pengar som rullar in just nu och framåt i intjäning är i EUR. Det som känns mest optimalt för oss, för att undvika hedgningar och valuta kostnader, är nån slags räntefond för statspapper direkt i Euro.
Kan nämna att där vi bor har jag inte (ännu iaf) hittat bra sparräntor i Euro, vilket gör räntefonder ännu viktigare.
Ett tankeexperiment till alla som funderar på att köpa en fond med statsobligationer noterade i EUR. Gå in på lämplig plattform och visa historiken över fonden. Lägg sedan på en jämförelse med EUR/SEK och notera hur fonden rört sig helt enligt valutakursens förändringar.
Kompletterande räntefond med företagspapper är Handelsbanken Euro Ränta. Den är också mycket billigare, med total avgift på 0,24%. ISIN för handlad i EUR är SE0005965696. Den blir nog svår att matcha rent avgiftsmässigt med en ETF även över tid.
Jag är upptagen med annat och orkar inte tänka ut vad dina tabeller visar tyvärr .
Fonderna får bara handla i räntepapper utgivna i EUR. Den som sparar i fonden får inga valutaavgifter om fondens handelsvaluta matchar det land du köper fonden i. SEK för Sverige, EUR för Euro-land. Alla avgifter för själva handeln som sker inom fonden däremot ingår ju i den totala avgiften. Bägge fonderna är utgivna i både EUR och SEK, vilket tar bort den kostnaden beroende på var man handlar.
Det är lugnt, det är jobbigt att tänka! De visar bara årlig avgift samt årlig avgift plus courtage för Vanguard. Dvs det som tillkommer för Vanguard är spread för köp och sälj. Jag uppskattar att med 50 EUR tillgodo så borde det inte bli dyrare än Handelsbanken, om jag inte missat nått.
Om du drar av avgiften för ETF (0,07%) från fondens avgift (0,24%) får du 0,17% i avgift för fonden relativt sett.
Kommer courtage och valutakostnader vara mindre än 0,17% av det belopp du köper för?
När jag läser Avanza är det 0,25% i valutaavgift per transaktion, vilket blir 0,50% för ett köp och sälj totalt sett. De tar samma valutaavgift på utländska utdelningar förutom vanlig kupongskatt på själva utdelningen. Givet detta ser jag inte hur en ETF är billigare om du gör mer än ett köp, håller din ETF under några år för att sen sälja den.
Ja, valutaavgift är ju 0. Courtage är 1 EUR per transaktion. Spread just nu ligger på 22.264-22.250 = 0.014 EUR. Jag vet inte hur man räknar på spread, men tar man 0.014 / 22.264 så får man 0.00063. Det borde motsvara 0.063% i avgift, dvs både köp och sälj (halva spreaden åt varje håll ungefär) ? I så fall kan det inte bli dyrare än Handelsbanken.
Jo då det har jag gjort. Kostnaden som redovisas är 1.00 Euro vilket stämmer bra med det förväntade. Det blev exakt likadant som när jag köpt aktiefonder som ETF.
Anledningen till att jag köper värdepapper i Euro är just för att slippa valuta risken helt (kostnader och inkomster i EUR). Kreditrisken borde vara låg för statspapper. Ränterisken är den jag tänkte köpa just nu.