Jag månadssparar på Lysa (100% aktier, långsiktigt +15 år) och är ganska nöjd med det.
Jag har pengar i EUR från mitt tidigare jobb i Spanien och ett arv jag nyligen fick.
Jag funderar på vad jag ska göra med de EUR jag har på ett bankkonto utanför Sverige.
Jag vill hitta något liknande Lysa, men hittar ingenting jag tror är bra.
Nu kollar jag på att investera i en bred ETF typ VWCE.
Fördelar jag ser är att undvika tänka på valutaväxling EUR > SEK om jag skulle flytta pengar till Sverige.
Nackdelar är att man inte kan använda ISK.
Jag hade nog prioriterat enkelhet, bitit i det sura äpplet, tagit hem dem och investerat dem här. Det är ju marginellt du förlorar på växlingen tänker jag om det är den som är den stora grejen.
Om det är mycket pengar så kan jag rekommendera en rådgivare som är duktig på just skattefrågor mellan Sverige och andra länder.
Lysa finns i Tyskland (lysa.de), och investerar i fonder listade i EUR. Om du kan öppna ett konto som inte bosatt är jag osäker på. Kanske är Lysa på väg att öppna i Spanien? Eller redan öppnat med inbjudna investerare för testning? Fråga @lysa vet aldrig
Att tänka på är hur strokeframkallande deklarationen kan bli om du har en autoinvesterande robot utomlands. Nästan bättre att flytta hem med bra kronkurs och övervikta Sverige med spekulationen att kronan stärks.
Eller skaffa EUR konto i Sverige och köp fonder på Avanza Nordet listade i EUR för att slippa växla.
Men allt beror ju på vad och vart du vill i framtiden. Utomlands igen?
Jag hade nog prioriterat enkelhet, bitit i det sura äpplet, tagit hem dem och investerat dem här. Det är ju marginellt du förlorar på växlingen tänker jag om det är den som är den stora grejen.
Om det är mycket pengar så kan jag rekommendera en rådgivare som är duktig på just skattefrågor mellan Sverige och andra länder.
Det är lite under 100k EUR. Att byta till SEK skulle kosta runt 500 EUR med Wise, till exempel.
Intressant att ni nänmnar skattefrågor, jag hade inte tänkt på det.
Jag resonerade att om jag investerar i ETF måste jag bara deklarera vinster till Skatteverket när jag säljer. Är det inte så?
Att tänka på är hur strokeframkallande deklarationen kan bli om du har en autoinvesterande robot utomlands.
Vad är skillnaden med robotar mot Skatteverket?
Eller skaffa EUR konto i Sverige och köp fonder på Avanza Nordet listade i EUR för att slippa växla.
Jag visste inte att man kunde öppna EUR-konto på Avanza och investera direkt i EUR, jag ska titta på det.
En robot jag hade förut gjorde många små ordrar . Att manuellt räkna ut och omvandla till sek och deklarera vore omänskligt. Beror på vad för slags statement utländska banken ger.
Jag har gjort en del överföringar via Wise från Euro till SEK senaste tiden men insåg rätt nyligen att de inte alls är billigast utan de har bara väldigt mycket reklam och äger även vissa jämförelsesidor där de inte listar billigare växlingsställen än hos dem själva.
Själv har jag alltså tappat några tusen på att använda Wise men fortfarande bättre än att köra hos storbanken.
Men om de är en större summa och du inte vill öppna valutakonto hos Nordnet (tar lång tid och kan bli nekat beroende på kreditvärde), så skulle jag rekommendera Atlantic Money. En nackdel med Nordnets valutaväxling är att man tyvärr behöver ha ett Euro konto i sitt namn inom Sverige då Nordnet av en dum anledning inte tar emot insättningar från utlandet.
Tänk också på att de är en schablonskatt på fonder (inklusive börshandlad fond alltså ETF) som behövs räknas fram varje år för deklarationen. Både Avanza och Nordnet borde skicka in detta per automatik, men med utländska institut är de inte säkert att de görs automatiskt (har själv behövt skriva in manuellt).
Du skulle också kunna kolla in på paretosec. Där kan du köpa ETF för ett väldigt billigt courtage på ISK med ett eurokonto (billigt vid större summor). De stödjer även direktinsättningar i Euro från utlandet. Dock tar de ut en plattformsavgift på fondinnehav, men om du sedan flyttar de köpta innehavet till t.ex Nordnet eller Avanza kan du komma undan väldigt billigt.
Storbanker erbjuder det. Tex har jag själv två valutakonton i två olika valutor hos SEB. Funkar bra, men kostar 1500 (om jag minns rätt) att sätta upp, så det är nog något man bara skaffar om man har ett återkommande behov. Bara fråga din bank.&
aha ok! Jag hara valutakonto i Revolut, men kanske det är inte inom Sverige eftersom de har IBAN från Litauen. Jag ska fråga Nordnet om de acceptera Revolut som konto inom Sverige. Annas måste jag prata med min bank SHB.
@Mangosorbet, jag hade missat schablonskatten på fonder/ETF
, det låter krångligt med konton utanför Sverige. Nu håller jag med @janbolmesons första inlägg och börjar luta mot att flytta pengar till Sverige och använda ISK för enkelhetens skull.
Och tack för tipset om Atlantic Money, det kände jag inte till och det ser bra ut.
Jag hade funderat på att betala för Revolut Premium ett år (95 SEK/månad) som ger obegränsad gratis valutaväxling, vet faktiskt inte om det är så…
Jag ska också titta på Pareto.
@lyap13, hör av dig när du får svar från Nordnet, jag använder också Revolut.
@DrF, det stämmer att storbanker erbjuder EUR-konto. Jag hade tidigare ett EUR-konto hos Handelsbanken, och det hade ingen extra kostnad. Det är ett alternativ att sedan flytta pengar till Nordnet kanske.
När jag frågade sist hos Handelsbanken var de inte så enkla att ha att göra med igen, de var mer inriktade på någon som får betalt i EUR eller behöver betala räkningar i EUR.
Eller Revo bas, som man har up till 10000kr per månad avgiftsfri valutaväxling. Perfekt för folk som växlar minde siffror. Revo är en av marknads billigaste valutaväxling. Tack vare Revo