Investeringar utomlands och valutarisk

Hej!
Hängt på forumet länge, men första inlägget :slight_smile: Jag har nyligen flyttat till Nederländerna för att arbeta och förväntar mig att stanna några år (~3) för att sedan flytta tillbaka till Sverige igen. Är fortsatt obegränsat skattskyldig i Sverige men får min lön i EUR.

Än så länge har jag kontinuerligt växlat till SEK på månadsbasis och fortsatt investera via mitt svenska ISK på Avanza (RT-portfölj). Min fundering är om det vore bättre att direkt investera i EUR via någon globalindex ETF. Eftersom min plan är att flytta hem till Sverige igen vill jag undvika valutarisk men samtidigt också onödiga kostnader. Jag har ”30-ruling” vilket innebär att jag är skattebefriad för investeringar i Nederländerna, vilket jag går miste om om jag investerar genom mitt ISK.

Skulle ni fortsätta att växla till SEK och investera via ISK, eller snarare skött allt i EUR? Innebär det en valutarisk att investera i en global indexfond i en annan valuta, eller ”tar det ut varandra” pga utvecklingen i resp valuta?

Tack på förhand!

1 gillning

30%-ruling påverkar enbart hur Nederländerna skattar din inkomst, inte hur Sverige skattar den. Du skrev ovan att du är fortsatt obegränsat skatteskyldig i Sverige vilket innebär att du betalar kapitalskatt i Sverige som vanligt. Om du skulle köpa ETF:er via en annan bank eller nätmäklare i Nederländerna skulle du ändå behöva betala vinstskatt i Sverige vid försäljning. ISK rullar på som vanligt med schablonskatt om man är fortsatt obegränsat skatteskyldig.

Så du går inte miste om något egentligen. Däremot om du vore begränsat skatteskyldig i Sverige så hanteras ditt ISK annorlunda och du betalar ej längre schablonskatt.

Vilken valuta fonden noteras i spelar ingen roll för hur mycket pengar den är värd. Däremot tappar du ju kostnaden du har för växling. Men om du ändå planerar att flytta tillbaka till Sverige så kan det ju vara värt att ha sparandet på ISK iaf?

3 gillningar

Right. Även fast jag är obegränsat skattskyldig i Sverige så är min primära skattehemvist i Nederländerna. Enligt dubbelbeskattningsavtalet så är det bara andelar i svenska bolag som kapitalbeskattas i Sverige, resten i Nederländerna. Här beskattas man baserat på tillgångar och inte vinst. Sen att Nederländarna väljer att inte göra detta på grund av 30%-ruling borde inte spela någon roll. Eller missar jag något?

Ah tack för input. Exakt, växlingskostnaden kommer jag att behöva betala förr eller senare. Men då innebär valet att sköta de kontinuerliga investeringarna i SEK eller EUR egentligen ingen roll?

Jo min tanke var också att det är enklare att ha sparandet i Sverige, givet att det inte finns någon skattemässig (eller annan) fördel med alternativet ovan och att det samtidigt inte innebär en ökad valutarisk. :exploding_head:

Ja, du missar ett par saker. Om du är obegränsat skatteskyldig i Sverige betalar du kapitalskatt till Skatteverket precis på samma sätt som om du skulle bott i Sverige för alla värdepapper etc. Du får gärna länka till specifikt avsnitt i dubbelbeskattningsavtalet om det är något jag missat. Men oftast handlar dessa om att man kan få dra av andel på skatt i Sverige/Nederländerna som betalats i det andra landet.

Sen är Nederländerna i processen att uppdatera hur man beskattar kapital, förut fungerade det liknande som på svenskt ISK men man håller på att omarbeta detta. Men det spelar ingen roll för dig eftersom du har 30%-regeln där man kan välja att undantas från beskattning på kapital från Nederlänska skattemyndigheten sett.

Intressant. Så skatteavtalet gäller bara när båda länderna vill (eller om man själv väljer att) beskatta kapitalet/inkomsten i fråga?

Min länk fastnade i någon moderators-check. Men det är artikel 13 punkt 4 och 5 i skatteavtalet med Nederländerna som jag tänkte på.

Jag rekommenderar att kontakta Skatteverket om du är osäker. Svenska värdepappersfonder räknas även som om att de har svensk hemvist. Den information jag fått från skatteverket är att som obegränsat skatteskyldig så kommer dina ISK fortsatt beläggas med schablonskatt.

Trevligt land och med 30-ruling i NL har du en bra sits de närmsta åren.
Jag flyttade ut från Sverige år 2008 för att “prova ett år eller så” och bor fortfarande utomlands. Jag sålde min bostad då och fick dåligt betalt men ångrar inte det. Jag är övertygad om att det var värt det för att slippa vara skatteskyldig i Sverige också.

Men ang sparande så behöll det hos Avanza och det är något jag ångrar nu med tanke på valutaväxlingsavgifterna. Jag hade inte så mycket sparat då och tänkte inte så mycket på dom där futtiga procenten som försvann i växlingsavgift och via kapitalförsäkringen.

Men det blir mycket pengar som bränns av i längden. Här på forumet snackar vi om fonder som kostar 0,5 som alldeles för dyra. Med valutaväxling och KF försvinner lätt 1-2% om man inte passar sig.
Jag nämner kapitalförsäkring för det var det andra stora misstaget jag gjorde.

Nu jag går och hoppas på att det löser sig framöver med ett svenskt skifte till EUR :slight_smile:

Det finns ett par bra trådar om valutaväxling. Men det hänger en del på vilken svensk bank du har. Kolla ev på Revolut eller Wise och hur de funkar ihop med din bank så kan du kanske spara in några tiondelar i valutaväxlingsavgift.

2 gillningar

Samt oavsett om någon klausul i ett skatteavtal undantar en från skattskyldighet, så måste vinsterna hursomhelst deklareras i Sverige som obegränsat skattskyldig.

1 gillning

Jo exakt så är det, att svenska värdepapper och ISK fortsätter att beskattas som vanligt i Sverige. Och att allt oavsett måste tas upp som upplysning i deklarationen så länge man är obegränsat skattskyldig.

Min fundering var snarare kring framtida investeringar som kan göras i EUR utanför Sverige, och om den skattemässiga fördel som det innebär (ingen ISK-skatt, mer flexibilitet med växling) är värd det kontra en potentiell valutarisk, speciellt nu när många pratar om att ”kronan är låg”. Men om jag förstår @econ101 rätt så innebär valet att investera i globalt index i en fond som är noterad i EUR eller SEK egentligen ingen roll :slight_smile:

Tack för att du delar med dig och bra reflektioner! Ja det verkar vanligt och att många är iväg utomlands längre än man först trodde. Jag har också funderat över om det är naivt att tänka att alla större köp kommer att göras i SEK i framtiden, även om planen just nu ser ut så.

Växlingskostnaden är knixig. Just nu gör jag det genom ett EUR-konto hos HB, men går nog att kapa en del genom att sköta det med Revolut/Wise. Får sätta upp ett experiment och se hur stor skillnad det handlar om :slight_smile:

1 gillning