Lön i EUR eller SEK?

Jag har möjlighet att välja att få min lön i SEK eller EUR, och funderar lite på hur jag ska göra. Jag bor i Sverige och kommer med största sannolikhet fortsätta göra det de närmsta 7 åren. Min oro är att den svenska valutan kommer gå dåligt framöver, och att min köpkraft kommer gå ner, och att ta lönen i EUR kan motverka detta. Min tanke är att risken/reward ratio är högre om jag väljer EUR jämfört med SEK.

Om ni bor i Sverige och hade valet att idag låsa er lön i SEK eller EUR, hur hade ni gjort?

Jag bor utomlands och får lön i EUR. Har ingen möjlighet att få betalt i SEK, men det löser jag med att föra över när jag känner för det och när kursen är “bra” och investerar på Nordnet för att ha ett nest egg “hemma”.

Jag använder mig av Wise, och jag tror att jag själv har bättre möjlighet att styra när, till vilket kurs och till bättre avgifter än företaget kan, om de skulle erbjuda den möjligheten.

Om jag var dig, skulle jag ta betalt i EUR och växla själv. Men nu är du inte mig (som bor i euro land) utan du är du som bor och spenderar i Sverige. Bättre att lämna valuta spekulationen på hyllan?

Det är knepigt/omöjligt att arbetstagare skapar ett valutakonto för att EUR betalas in varje månad. Jag har kollat nyligen möjlighet att skapa valutakonto. Jag upptäcker att SEB erbjuder privatkunder valutakonto som kostar EUR1500 plus villkor (du får läsa själv). Swedbanks hemsida och en bloggare hos Wise skriver att Swedbank erbjuder privatkunder valutakonto gratis men måste gå till bankkonto. Det var 3 veckor sedan åkte jag till ett bankkontor i Stockholm. Personalen sade att valutakonto var bara till företagskunder och påpekade att jag var inte kund fastän jag har tjänstepension hos Swedbank. Jag skrev till Swedbanks kundsombudsmannen och sade det var vilselende marknadsföring om valutakonto var inte till privatkunder och hemsidan hänvisade privatkunder till bankkontor. Swedbanks kundsombudsmannen svarade mig skriftlig och påstod att de tyckte det var inte vilselende marknadsföring på hemsida utan valutkonto erbjuder inte privatkunder har någonting med penningstvätt att göra. Ironisk nog samma dag på TV såg jag Swedbanks tidigare vd frikänns från anklagelserna om bland annat svindleri - jag var mållös.
Om du är intressread att skapa valutakonto hos Swedbank får du utreda vidare.

1 gillning

Angående originalfrågeställningen ställer jag mig direkt tveksam att ha lön i EUR när man konsumerar allt i SEK. Hur kommer lönesättningen göras när lönen i EUR vs SEK bestäms? Hur ser det ut baserat på nuvarande växlingskurs? Hur mycket kommer du spara vs konsumera?

Jag använder mig istället av Interactive Brokers, en internationell nätmäklare likt Avanza/Nordnet etc. Där kostar växling 2 USD för summor upp till 100,000 USD och spread är några få baspunkter. Så om man för över stora summor åt gången är det mycket billigare än Wise. En begränsning dock är att man får endast en gratis utgående banköverföring per månad.

Jag har valutakonton hos SEB, standardvillkoren är en uppläggningsavgift på 1 500 kronor (inte EUR) som tur är :sweat_smile:, sedan 0 kr. Mer info här.

När det gäller trådens fråga så skulle jag i de flesta fall inte rekommendera att få lönen i utländsk valuta om man har sitt huvudsakliga liv och sina utgifter i Sverige. Om du är beroende av lönen för ditt vardagsliv tycker jag risken är för stor att kursen går åt fel håll och du på ett par år får 10-20% lönesänkning. Bättre då, om du tror på fortsatt och långsiktig kronförsvagning, att spara ditt överskott på valutakonton eller korträntefonder i sagda valuta.

På det stora hela så skulle jag dock säga att du säkrar din internationella köpkraft genom att spara i en bred och billig global aktieindexfond (med de vanliga caveatsen om att bara spara i aktier om du har minst 3-5 års sparhorisont etc). Din köpkraft i Sverige kommer att lösa sig med dina normala löneökningar i SEK som kompenserar för inflationen och lite till i normalfall.

Sparar du till husköp eller liknande i ett euroland, försörjer familj utomlands etc, kanske man kan tänka annorlunda, men även där tänker jag att du endast sparar överskottet för att inte riskera problem i din vardagsekonomi.

1 gillning

Tack! Min sparkvot är ca 25%, så jag tänker att jag tar lönen i SEK och sätter sparkvoten 25% i en global fond för att säkra upp mot kronan

1 gillning

Ja, du har rätt, jag skrev fel. Ett valutakonto hos SEB kostar 1500kr. Det var några år sedan frågade jag SEB och jag fick svaret att det var jättekrånligt att ha valutakonto. Jag måste boka tid och gå till bankkontor för att göra utländsk betalning om jag har pengarna (USD/EUR) i valutakonto men jag kunde inte ta ut utländska sedlar heller. Däremot rapporterar SEB alla transaktioner till SKV och jag deklarerar valutavinst eller förlust på samma sätt som jag har ett depå konto. Det ser ut SEBs villkor ändras inte mycket. Vet du vad kan du göra med valutakonto nu? Som en typ av investering in valuta?

Förstår nog inte riktigt, jag utgår från att du har alla utgifter i EUR? Får du lönen i SEK är det ju din arbetsgivare som tar risken, inte du. Eller tycker du att det är en acceptabel risk, som du så säger att i 7 år få lön i EUR?

Ångrar du dig kanske din arbetsgivare inte vill skriva nytt anställningsavtal med dig och tycker du verkar vara lite konstig?

Det beror helt på vilken kurs dom räknar med. Är det dagens kurs så hade jag valt kronan, med största sannolikhet så sjunker kronan på kort sikt men det borde ligga i Sveriges intresse att få upp värdet på kronkursen framöver. Jag gick över till Euro förra året och kronan har ju försvagats 15% sen dess så har ju indirekt blivit en fin löneökning.

Ja, de var inte då pigga på valutakonton förut men ändrade sig för något år sedan så det är inte svårt att öppna längre om man vill (i alla fall inte när det gäller stora valutor som USD, EUR och GBP). Har sämre koll på andra banker. Finns ju även Wise m m.

Det som inge framgick är vilket utgångsläge du har: Nytt jobb eller hos befintlig AG, som inte bryr sig för jag antar EUR baserad och i detta samband kan Du tillgodogöra dig senaste årets kronfall mot den kurs som rådde när du började.

Jag har EUR baserad lön, som betalas ut i kronor. FX som skatteverket listar används som referenskurs. I kristider blev det stora svängningar, periodvis när allt blev lagom stabilt körde vi fast FX till tröskel blev nådd. Framåt kommer en årlig ändring mot 12månaders kurs nog gälla. Enklare hantering av pensionsrapportering (kollektivavtalat). Man måste helt enkelt vara flexibelt från båda sidor om det ska fungera irl. Man lär sig med tiden.

Själv vill jag säkra min FIR i EUR zon. Kostnader jag har i Sverige är ganska låga - behöver jag inte säkra.

Har du som egen funderat på löneväxling?

Jag har skrivit en hel del om det på Reddit /r/firesweden.

Summa summarum beräknar jag att det över många år blir ca 100% mer än om man lägger det på ISK … Men det är en del ifs and buts.

Tex behöver man vara höginkomsttagare, anta att man inte kommer hamna i höginkomsttagare nivån efter pension osv. Mer på /r/firesweden

Att få bolån kan vara lite mer problematiskt om man har lön i annan valuta än SEK. Åtminstone vissa långivare erbjuder det inte ens i det läget.