Växla EUR till SEK

Jag har sålt en av mina bilar på export och har betalningen på mitt EUR valutakonto hos Revolut och funderar nu på att passa på att växla över till SEK medan kronan är svag. Hur hade ni resonerat. Jag ser att SEK varit svagare kring årsskiftet, men också starkare därefter. Har man någon glädje av att behålla EUR i investeringsyfte? Jag har inga planer på att köpa något nytt utomlands för pengarna så end game kommer alltid vara att få över pengarna till SEK, om inte Sverige skulle gå över till EUR förstås.

Hur skulle ni resonera?

Du har väl inte hållt på tidigare med att köpa EUR i spekulationssyfte, så varför skulle du börja med det nu helt plötsligt. Med andra ord, om jag gav dig 100k i SEK idag, skulle du växla över till EUR i förhoppning att EUR blev ännu starkare. Om inte, växla till SEK.

5 gillningar

Då bör du ställa dig den klassiska frågan;

Om du hade haft motsvarande summa i SEK på ett svenskt bankkonto idag, hade du då överfört och växlat pengarna till EUR hos Revolut?

2 gillningar

Nix. Det hade jag såklart inte gjort. Men vill träffa en bra säljkurs. Bakgrunden till att jag inte växlade direkt i januari när bilen såldes är att kronan stärktes från dess att jag antog budet tills dess att pengarna nådde mig. Det gav en skillnad på nästan 100k SEK på bara en månad Jag tänkte helt enkelt att jag vill växla in till den summa jag i SEK “sålde” bilen för. Det kan jag idag göra, men girigheten börjar ta över, och jag tänler att jag kanske kan få ut mer om jag avvaktar. Men det är ju precis som du säger, ren spekulation.

Vad har du sålt egentligen? En Königsegg? :thinking:

I wish. Det var en 458 Speciale.

Aha, inte illa pinkat det heller om man diggar sportbilar ju. :slight_smile:

2 gillningar

jag skulle säga att det beror på din ekonomi.
jag har några miljoner i EUR (bundet till en bostad)
samt ett par miljoner i USD (i aktier)

Jag kan tycka att det är vettigt, historiskt har det varit väldigt bra att sprida sina valutarisker. Varför skulle just SEK vara bra att ha pengar i?

Det är lika som allt övrigt man investerar i. Man minimerar risk genom att äga fastiheter, pengar (olika valutor) samt innehav i aktier.

Är summan en betydande del av ditt totala kapital så skulle jag växla till SEK. Å andra sidan behöver ju pengarna i EUR jobba på något sätt. Ger de ränta eller skall du köpa / konsumera i EUR i framtiden?

2 gillningar

Bra synpunkter. Jag har som sagt inga planer på att konsumera i EUR, men det kan ju ändras. Min känsla är att kronan är väldigt svag just nu. Det för mig är synonymt med att jag tänker att detta borde korrigeras inom överskådlig framtid. Ränta får man ju hos Revolut, men den ligger på ca 4%. Så ingen direkt rolig avkastning. Nu sålde jag faktiskt. Fick kurs 11,41SEK per 1EUR. Framtiden får visa om gynnsamt eller ej.
Tack för input samtliga :raised_hands:.

1 gillning

Har du buffert klar redan så kan du välja en global indexfond. Har du ingen buffert så välj det också och indexfond. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A.

1 gillning

Om du är osäker kan du ju växla lite taget, samma tänk som månadssparande / ”dollar cost average”. Fast de är nog mest fördel psykologiskt och inte så mycket ekonomiskt.

Eller vänta tills Sverige byter till euro :stuck_out_tongue:

Edit: aha redan sålt :slightly_smiling_face:

3 gillningar

och då kommer den jobbiga frågan: har kursen stigit sedan du fick pengarna, vilket gör att du är skattskyldig för valutavinst…

2 gillningar

För er som liksom jag inte hade koll på vad en 458 Speciale är:

3 gillningar

Jag fick arv från Finland för fyra månader sedan och växlade till kronor direkt. Euron är övervärderad just nu och ska tillbaka till nio kronor när allt lugnar ner sig. Så har det varit historiskt med dollarn också den pendlar mellan 7-12kr. Nu när det handlas mycket krigsmaterial i dollar och annat som Europa köper från USA istället för från Ryssland går ekonomin på högvarv i USA och därför är dollarn dyr.

2 gillningar

Du är en rolig person. Du sysselsätter folk. Var någonstans sålde du dina euro på 10,41?Omöjligt?

1 gillning

En global aktiefond. Så får du alla stora valutor plus att dom kommer jobba åt dig.

3 gillningar

Enligt journalisterna på Södermalm, så kommer den svenska reporäntan att sänkas FEM gånger i år. Journalisterna har höga lån på sina bostäder, så därför är deras åsikter lika med sanningen.

Så, om den svenska reporäntan sänks, allt annat lika, så kommer den svenska kronan att tappa i värde. Alltså kommer USD och EUR att kosta mer i SEK.

Det är vad Södermalm tror.

Personligen så kan jag inte förutsäga valutakurser i framtiden.

2 gillningar

Ja så är det ju. Och tack för påminnelse :blush:.

Detta kan absolut stämma. Men om övriga marknader sänker i samma takt så kommer balansen att bibehållas. Som sagt, väldigt svårt att sia om framtiden. Börjar känna att min fråga var oigenomtänkt :sweat_smile:.

Precis, har man ändå tänkt investera pengarna så är man redan exponerad mot de stora valutorna

2 gillningar