SEK <=> EUR/USD kurs. Vad vill vi ha igentligen?

Min egen situation. Jag är utlandssvensk, har en

• inte oansenlig summa på Nordet. 50% Sverigefonder, 50% Global
  • en ännu större “inte oansenlig” summa på min Tyska broker (100% Global)

Jag vet inte vad jag vill i framtiden. Ska jag flytta hem till Sverige? Flytta till Långtbortistan? Stanna i Tyskland?

Min Svenska depo började jag fylla på några år sedan då “kursen var bra”. Det ångra jag nu då kursen är “bättre” idag :).

Det fick mig att fundera. Vad vill “vi” som bor i Sverige. Vill vi att kronan stärks så att det blir billigare att resa och handla utomlands? Men då förlorar vi på att investeringar utomlands som Globalfonder sjuker i värde.

För mig skulle det vara katastrofalt om kronan gick tillbaka till 8kr per EUR och jag bestämmer mig för att flytta till Sverige och “tar hem allt”. Typ 30% förlust :see_no_evil:.

Nu vet jag faktsikt inte vad jag vill med inlägget. Men jag vill iallafall ställa frågan

Sett till eran livssituation, inveteringar mm. Är det bättre om SEK stärks (billigare EUR/USD), ligger kvar eller försvagas (dyreare EUR/USD)

• Stärks (mindre SEK per utlandskrona)
  • Försvagas (mera SEK per utlandskrona)
  • Ligger kvar som olja på vatten.
0 röster

Såg att röster är offentliga och försökte ändra, men det gick inte då jag var för långsam. Kanske kan någon @moderatorer ändra?

Fungerar tydligen inte efter 5 minuter.

Jag bor i Sverige, men äger nästan ingen valuta. Äger mest aktier (globalt). Tänker att man i stort kan ignorera valutasvängningar då. Går man från något “realt” i ena änden till något realt i andra änden, så spelar valutorna emellan i överföringsögonblicket ingen roll.

Själv även om jag har en anselig mängd kronor så har jag mycket euro också. Där känns det som mycket riskfyllt.

Tänk om jag vill flytta hem och köpa lägenhet samtidigt som kronan gör en omvänd 2008 och faller till 8sek per euro.

Är väldigt splittad på vad som faktiskt är bäst personligt (sedan är det väl klart att för Sverige själv är nog en starkare krona bäst).

Ta det som det kommer och sluta spekulera är väl bäst vilket är nog grunden till att jag köpte på mig en hel del Sverigefonder för att ha som backup later on.

Mmm, fast hade jag bott i Euroland så hade jag ändå undvikit Euro, dvs kört aktiefonder/guld och annat, och suttit med en mindre andel Euro.

Valutor är bra för transaktioner, men det finns många andra (bättre?) alternativ när det gäller store of value, så det är bättre att diversifiera.

Har mycket aktiefonder också. Men jag inser nog att jag inte riktigt fattat hur allt hänger ihop med fonders listvaluta etc. och när man säljer och direkt växlar till SEK tillexempel.

Valutan aktierna/fonden är noterad i spelar egentligen ingen roll. Det är ingen skillnad på att äga en aktiefond noterad i Euro eller en noterad i SEK, om fonderna innehåller samma aktier. Typ om du har en globalfond i Euro och vill byta till en i SEK.

Just i säljögonblicken när du har valuta igen är du valutaexponerad, sedan kan det ju bli avgifter för växlingen, och sedan sitter du på SEK innan du kommer in i nya fonden. Men det handlar om någon några dagar du då är valutaexponerad.

Personligen förlorar jag på stark krona, men man måste väl för bövelen lägga rösten för sverige och svenskarnas skull. Röstat på stärkt krona :heart:

1 gillning

Helt klart. Men nu är frågan vad är bäst för dig :wink:

Ertappad, läste inte så noga. Sorry! :slight_smile:

Föreställer mig hur underbart det hade varit om SEK kunde stärkas till nivån som vi hade tidigare, ca år 2012.

EUR/SEK ca 8,50 => 25% lägre
USD/SEK ca 6,50 => 36% lägre

Man hade kunnat köpa resor, bilar, datorer, osv med ca 30% “rabatt” jämfört med nuvarande priser. Hade blivit helt köpgalen! :crazy_face:

1 gillning

Haha jaaa, du ja :wink:

Själv jobbar jag i euroland sedan 2010 med majoriteten av mina pengar i eur. Men kanske, inte säkert, så kommer jag att någon gång flytta hem och köpa boende. Då vill (själviska) jag ha en svag krona. :slight_smile:

1 gillning

Jag bor i EUR land, men har en fastighet i Sverige, så har lite småpengar i SEK för att täcka utgifterna kopplade till den. Sen besöker jag Sverige flera gånger per år.
Jag har nog inga planer på att flytta tillbaka.

Jag tänker såhär, en svag/stark krona är väldigt momentan och valutaförändring påverkar en mest precis när den händer. Även om växelkursen vi har nu anses svag, så om den håller sig samma i, säg tio år, kommer priser och löner ha justerats så den är neutral.

Så, det bästa för mig vore om kronan först stärktes till 10kr = 1€ (lätt att räkna) och sen höll sig så i all evighet.
Eller ännu bättre, att Sverige bara bytte till EUR.

1 gillning

Ja tack det skulle vara väldigt bra om vi byter till EUR. Då blir det bättre att resa runt i Europa för man slipper växlingspåslag när man handlar något.
Vi får se om det någonsin kommer att hända att vi byter till EUR.

Är det inte så att någon gång måste vi byta p.g.a. villkoren i EU medlemskapet (vet att UK hade ett undantag som de inte kommer att få igen om de beslutar sig för att gå med igen)?

Liberalerna vill iallafall ha infört EUR 2028 (enligt plan från förra året). Känns som lite kort tid.