Skulle bli en bra affär att införa Euro mot Svenska Kronan?

Hej,

Jag vill höra med er angående min hypotes att ersätta Svenska kronan med Euro. Jag har funderat på detta förut och inte bara nu när Svenska kronan är så billigt. Det är förmodligen inte det bästa tiden att införa detta. Då är Kronan på rea just nu. Men kanske i framtid.

Jag tror att från landets perspektiv skulle innebära, att en stor del av penningpolitik delegeras till ECB istället. Och kanske Erik Thedéen skulle bli arbetslös. :slight_smile:

Jag har bott i Sverige sedan 2010 och trenden är tidligt neråt. Jag har kanske missat det, men jag känner att det pratas inte alls om detta på de vanliga media kanaler som SVT, DN eller DI.

När Euro infördes i Spanien (mitt hemland) allt som kostade 100 pesetas blev 1 euro istället. Och euro omvandlingen blev 1 EUR = 166 pesetas. Alltså en direkt prisökning på alla varor på 66% inom en väldigt kort tidsperiod.

Sedan, förstår jag också att landets valuta har en nationalistisk komponent också som gör att det blir en utmaning att införa detta.

Vad tycker du? Vem skulle känna på detta? Vad kan vi göra när man bor i Sverige och har inkomst i Svenska kronor? Hur kan vi mildra effekten av det här?

Jag hör gärna dina åsikter. :slight_smile:

1 gillning

Håller med dig! In med Euron! :raised_hands: Knappt ens norrmän har fördel av sin egen valuta idag…

(Lika snabbt som man tryckte på Nato knappen utan att fråga oss :triumph: kan man väl införa Euron… )

En ny folkomröstning om Euron hade suttit fint tycker jag.

:eu:

Svenska folket har redan röstat nej till att byta SEK mot Euro.
(jag röstade Ja)

Svenska folket har röstat om massa saker man inte förstod sig på också, som exempelvis kärnkraftsnedläggningen. Hade vi haft en omröstning om NATO för 10 år sedan hade det blivit nej. Hade vi haft en för ett år sedan hade det blivit ja. Vad jag vill få sagt är att man kan få olika resultat över tid om man frågar folket, och har det gått tillräckligt lång tid kan folk ha hunnit ändra sig.

Precis som i kärnkraftsfrågan har nu folk insett konsekvenserna, och ändrat sig i stor utsträckning. Det är inte helt osannolikt att folk blir mer intresserade av EUR om SEK faller mycket, som den gjort.

Med det sagt var jag för ung för att rösta om euron, och skulle man byta till den borde man nog redan gjort det och åtminstone inte göra det precis nu när SEK är så låg som den är mot EUR.

3 gillningar

Med tanke på ett valutor i teorin ska vara ett nollsummespel som är svårare än stockpicking vet jag inte riktigt kring just timingbiten…

Det låter som att behålla en fallande kniv till aktie pga förlustaversion :slight_smile:

Men det är väl det som är problemet med opinionen för Euron… Den kommer aldrig vara som starkast när SEK/EUR är som starkast :sweat_smile:

Om SEK studsar tillbaka lär diskussionen blir död och begraven några år till nästa kris.

1 gillning

Hej, kan inget i dett ämne. Men var sek inte bundet på något vis tidigare? Sedan hösten 1992 har Sverige haft rörlig växelkurs, om jag minns rätt.

Kan det t.o.m. vara bra med svag krona nu för exporten och de jobb som då behålls?

Kan som sagt inget om detta. Utan bara undrar.

2 gillningar

Enig.

Det var därför jag tänkte att det någon gång skulle studsa upp, och att man skulle passa på då. Men det är så klart inte lätt och så klart heller inte en naturlag så det kan ju falla mycket mer innan det vänder upp om det ens vänder upp - och då borde vi ju gå med nu. Men vem vet…

Sverige hade också folkomröstning om kärnkraft som slutade i att vi beslöt lägga ner den. Det är väldigt många som glömt det idag och skyller dagens elkaos på politikerna eller miljöpartiet. Med facit i hand kan man väl nästan dra slutsatsen att vi kan hålla folkomröstningar, och sen göra tvärtom mot vad folket sagt, det hade varit det bästa för landet. Även beslutet att inte använda Euron framstår i dagens läge som ett mycket dåligt val.

Jag röstade ja till euron i folkomröstningen men idag är jag glad att det inte blev så, främst för att nästan alla euroländer struntar i stabilitets- och tillväxtpakten (statsskuld på max 60% av BNP).

Jag lutar också mot ett ja, mest för det inte känns bra att vara så exponerad mot SEK som när man bäst behöver den. Vem vet, när pensionen kommer kanske en EUR kostar 20 SEK och en spanienflytt blir helt otänkbar…

Är det någon här som har koll på hur växelkursen satts historiskt när EU länder beslutat sig för att inför EUR? Har det rakt upp och ner låsts en kurs på beslutsdagen eller har det varit en förhandling?

Vi skulle bytt till euron när kronan var stark. Inte nu. Stärka kronan? Byt då, inte nu. Vansinne att byta nu.

Tack för era åsikter.

Jag vågar inte säga om det skulle bli en bra eller dålig läge nu att införa Euro. Jag tror att det beror på hur kronan kommer att utvecklas mot Euron i framtid.

Även om det känns som ett dålig läge nu, kan det kan bli ännu värre nästa år. Och kommande år framöver. Time will tell.

Av de som var röstberättigade då har ungefär en fjärdedel gått bort sedan dess, och alla som var sjutton och yngre då är nu röstberättigade (plus några årskullar till). Ingen som nu är trettiosju fick rösta i det valet. Det jag försöker säga är att tid gör att valresultat i allt mindre utsträckning representerar befolkningen, alldeles oaktat att folk även byter åsikt längs väg. En ny omröstning kan motiveras utan svårigheter.

1 gillning

Det jag tidigare hört är att med en gemensam valuta kan det bli ”spänningar” mellan länder runt medelhavet och norra Europa. Gemensam valuta innebär väl gemensam räntepolitik.

Kanske någon som kan vidarutveckla nackdelarna / fördelarna för ekonomiskt svaga resp starka ekonomier.

Glöm inte Covidstödpaketen som egentligen var Eurostödpemgar som även Sverige skall putta in miljarder till för att lappa/stödja speciellt de södra delarna.

Känns ju extra fint av oss i Sverige att jobba till typ 67 år medans tex greker och fransoser går i pension flera år tidigare…

2 gillningar

Sverige har en låg skuldsättning, att byta till en valuta med högre skuldsättning ter sig ologiskt.
Personligen är jag skeptisk till euron överlevnad.

Övriga problem är att vi I sådant fall inte skulle trycka skuld i egen valuta. Vilket betyder att vi inte kan garantera utbetalning.

För att euron ska fungera optimalt krävs gemensamma budget för eurozonen, vilket den inte har. Detta gör att de svårt att strama åt och stimulera. Då länder motarbeta varandra.

Kronans försvagning emot dollarn beror mest på lägre räntor.

Den enda gemensamma valutan som ter sig någorlunda logisk vore för de nordiska länderna. Lika skuldsättning och syn på ekonomin.

1 gillning