Om vi går över till € - hur påverkas privatekonomin?

Det pratas om att Sverige i framtiden kan gå över till Euro och jag funderar lite på hur det eventuella skiftet påverkar privatekonomin i stort.

1). Svenska bostadspriser
Hur skulle svenska bostadspriser påverkas av att gå över till €? Upp/ner/ingen påverkan?

2). Kapital i SEK
Hur påverkas de som sitter på stort sparande i SEK på bankkonton (som tex inväntar bostadsköp)? Bör dessa personer försöka köpa bostad snabbt innan en eventuell övergång till €, eller efter, eller spelar ingen roll?

3). Personer med hög belåning i SEK
Hur påverkas de som sitter med stora bolån av en övergång till €? Positivt/negativt/eller ingen påverkan?

1 gillning

Undrar lite vad du refererar till? Sverige har väl tvärtom varit tydliga med att Euro inte är aktuellt?

2 gillningar

Svaret på alla dina frågor kommer ju att hänga helt på vilken växelkurs som bestäms när skiftet görs.

3 gillningar

Allt kommer bli dyrare är min amatörmässiga bedömning, företag kommer se chansen att höja priserna per automatik.

Vi leker med tanken för enkelheten att växelkursen sätts till 1euro = 10kr. Så kommer de flesta företag tex sälja en kaffe som tidigare kostade 16 kr per automatik lägga det på 2 euro.

Varit en hel del i Italien innan Euro infördes och efter. Det var väldigt många som klagade på att det blev mycket dyrare med införandet av Euro. Om det är sant eller inte vet jag inte. Men dom som bodde där märkte en stor skillnad.

Det som långsiktigt kommer att hända är tre saker:

1. Volatiliteten i semesterkassans storlek minskar betydligt.
  2. Räntan kommer mer sannolikt att vara lägre över tid.
  3. Tillväxen kommer att bli något högre. Det beror dels på att risken vid investering i Sverige minskar samt att näringslivets kostnader för valutahantering och valutasäkring minskar.

Sedan tillkommer kortsiktiga effekter som är mer relaterade till frågan. Där är effekten mer beroende dels av vilken växelkurs som fastställs för konverteringen dels av hur Sveriges respektive Euro-zonens ekonomier konvergerar vid den tidpunkten. Det blir naturligt så att vi inte kan få “exakt rätt ränta” för våra förhållanden/behov över tid och liknande. Hur stor den avvikelsen blir kommer att variera över tid. Är skillnaden inte så stor vid konverteringen behöver effekten där och då inte bli så stor.

5 gillningar

Är det inte mer troligt att vi gör som Danmark gjorde dvs peggar vår valuta mot euron?

Tyvärr finns det alternativet bara för Danmark, då de var medlemmar innan Maastrichtfördraget undertecknades (så Danmark har vissa fördelar och reservationer som Sverige inte har). Sverige tvingas gå all in.

1 gillning

Den största fördelen med införandet av euron i Sverige är att investerare från euroområdet inte behöver räkna in en konsekvent valutaförlust när de investerar i Sverige. Detsamma gäller vid import av varor till Sverige.

Nackdelen blir sannolikt att svenska löntagare måste vänja sig vid att deras effektivitet måste matcha den som finns i euroområdet och att svenska exportörer inte längre kan låta växelkursen kompensera för effektivitet.

I många av EU-länderna i öst steg priserna mycket efter införandet av euron. Man måste dock komma ihåg att dessa länder samtidigt var tvungna att implementera EU-förordningar med medborgarnas minimirättigheter, som t.ex. de vi har i Sverige, där välfärdssamhället är väl utvecklat, vilket även kostar pengar via nya skatter mm.

Alla EU länder är med i EMU. Huruvida vi måste byta valuta låter jag vara osagt då vi faktiskt haft en folkomröstning och tror knappas vi blir släpade till EU-domstolen när Sveriges befolkning sagt sitt.

1 gillning

Tror det är så att vi måste, men att vi med flit inte uppfyller alla krav, så vi har använt ett kryphål under lång tid. Men inte 100

Jag tror vi får se höjda priser vis övergång, i stil med kaffeexemplet. Dock är andra varor ännu lättare att jämföra mellan länder, tex bilar och elektronik. Efter ett gäng år kalibreras priserna. Om 2€ är för mkt för en kaffe för gemene man kommer priset sänkas tills jämnvikt uppnås.

Långsiktigt är det förmodligen bättre, vi får en större valuta vilket minskar risk och kostnad för företag och privatpersoner.

De flesta svenska exportbolag importerar stora mängder också, så valutavinsten gäller mest arbetskraften (dvs vi med lön i SEK får lägre lön). Dessutom följer RB ECB som i sin tur följer Fed, så inte direkt så att vi har så annorlunda ränta.

Nu vet jag inte alls om jag har rätt men jag förstår det som att man måste gå med i euron. Vi rösta om att gå med nu eller sen? Inte om att gå med eller inte. Vi valde att gå med sen. Vad “sen” innebär vet jag inte men har jag förstått det hela rätt eller fel?

1. Folkomröstning om införande av euron

Regeringens förslag: Folkomröstningen skall hållas den 14 september 2003.

Svarsalternativen vid omröstningen skall vara ja eller nej till frågan om Sverige skall införa euron som valuta.

https://lagen.nu/prop/2002/03:46

Ja, valutaunionen är en del av EMU fas 3, som är den “sista” fasen av EMU. Sverige medverkar som EU land till EMU men vi har, precis som några andra länder inte implementerat fas 3 som innebär ny valuta och lydnad till EUs centralbank

Idag är Bulgarien, Danmark, Polen, Rumänien, Tjeckien, Ungern och Sverige inte del av fas 3.

Är det bätre för EU att Sverige går med? Eller blir det netto minus med räddningspaket?

Tror det var precis detta som hände i Finland. Kortsiktigt höjdes alla priser, men ett par år senare så nåddes en ny ungefär likadan jämvikt genom lönehöjningar och att priserna stod still flera år i rad.