Konsekvenser för svenska småsparare vid en kommande snabb euroanslutning

Hej!
I en artikel i dag (2025-03-19) i Dagens Industri med rubriken ”Trump har tyvärr en strategi - för dollarn” skriver PM Nilsson (vd på tankesmedjan Timbro) att det snart kan komma behövas en snabb euroanslutning för Sveriges del:

Vad innebär det för svenska kronor på exempelvis sparkonto? Kan deras värde kraftigt minska om de växlas till euro?
Är det kanske bättre i ett sådant scenario att ha sina pengar i europeisk indexfond? Eller globalfond? Tacksam för råd och synpunkter från Forumet!
Vänligen Mia

Kan bli värre än att värde försvinner.

När Västtyskland åt upp östtyskland så kom de med förmånliga 1:1 växling vid konvertering mellan Deutsch mark och Öst mark (DDR Mark). Nackdelen blev ju att skuldtrycket blev 4x större för stackarna i Östtyskland vid konverteringen då lånen också gled med i valuta.

Resultatet var att de som kunde ta lån var västtyskarna och 85-90% av alla företagen som skulle privatiseras eller tas över blev köpta av västtyskar. Kanske inte exakt det fallet idag men Mark Twain sa det där om att historian rimmar…

En realistisk valutakurs är väl satt till någonstans mellan 9.60 och 8.70 SEK:EUR så ska man flytta över till EURO-handlad fond så betalar man kostnaden nu för EUR och tar valutarisken.

Tack snälla för Ditt snabba svar!
Vad är din gissning - när det gäller att på bästa sätt säkra värdet på svenska kronor - ifall vi plötsligt snabbt måste ansluta oss till euron?
Vänligen Mia

Är detta verkligen jämförbart? Troligen skulle den väl baseras på den genomsnittliga växelkursen under en viss tidsperiod innan övergången, så det blir ingen plötslig förändring.

Exempel: Om du har ett lån på 2 miljoner SEK och växelkursen blir 10 SEK = 1 EUR, skulle lånet istället bli 200 000 EUR.

1 gillning

Vad menar du egentligen när du är orolig över en kraftig värdeminskning vid snabb anslutning. Menar du att växelkursen typ står i 11 men att det Sverige blixtansluter sig och får acceptera en växelkurs på 15? Andra Euro-anslutna medlemmar skulle inte vilja att Sverige får en svag växelkurs vid anslutning, då det betyder att Sveriges exportföretag får en kraftig fördel jämfört med redan anslutna länders företag så det skulle lika gärna kunna bli anslutning till en ofördelaktigt stark kurs egentligen i det hypotetiska scenariot. Vilken växelkurs det blir är en definierad process som föranleds av förhandlingar och prövoperiod och vad som är en naturlig och önskvärd kurs är inte självklart.

2 gillningar

Sanningen är den att jag inte är så påläst i detta ämne, som jag önskar att jag vore.

Jag minns emellertid att min italienska väninna klagade väldigt mycket på värdeminskningen av hennes förmögenhet när Italien anslöt till euron. Många i Italien och övriga Europa upplevde att de fick en värdeminskning av sitt kapital då (när de gick över till euro). Är det någon annan som minns det?

Min fråga till er här i Forumet är ifall det ens är möjligt att som innehavare av svenska kronor positionera sig rätt inför en eventuell snabb euroanslutning, såsom det beskrivs i artikeln i Dagens Industri idag:

Vänligen Mia

Läste precis artikeln.

Skribenten är troligen ute efter många klicks, snarare än att förklara varför det skulle vara säkrare inom Eurosamarbetet än utanför. Kan lika gärna vara tvärtom, med tanke på USAs nuvarande oklara besked om vilka länder och regioner som ses som allierade eller fiender. Har ändrats från dag till dag, flera gånger, bara senaste veckorna.

Sen så skulle det troligen bli en hel del rabalder om politikerna skulle gå tvärt emot folkomröstningen om Euron, speciellt med kort varsel.

Tror inte heller det går att ansluta till Euron i en handvändning, bör ta minst 6 månader om jag får gissa.

Så jag personligen väljer att klura på strategi om frågan tas upp av våra politiker. Inte när en skribent på DI raggar läsare.

Oro, rädsla och läskiga scenarios säljer bra. Värt att komma ihåg.

5 gillningar

Om Bonnier skriver att Trump “tycks ha” en valtuastrategi och att “det snart kan komma behövas en snabb euroanslutning för Sveriges del” beror det på att Bonnier vill att detta ska ske. De är som ler- och långhalm med EU (vem minns inte “lånet” från kommissionsordförandes hand Juncker till Bonnier på 950 miljoner kronor för “digitalisering” så att Bonnier skulle överleva den digitala omställningen, i fascistisk anda — med Mussolinis definition av fascism)? För många år sedan rapporterade vissa medier att EU hade planer på att Sverige skulle vara anslutet til Euron år 2025. Tanken är gammal och har inte uppkommit på grund av galenpannan Trump. Men han kan få bli syndabock för att vi “måste” göra detta, när EU och Bonnier ändå vill ha det så, och Bonnier återigen hejar på den globalistiska politiken som pekar mot en kommande världsregering (den berömda New World Order som H.G. Wells skrev om och George Bush talade om från talarstolen, 9/11 [11 sep.] år1991) https://www.youtube.com/watch?v=byxeOG_pZ1o. Det är mycket svårt att förutspå framtiden, men lobbyister finns det fruktansvärt många av. Om det mot förmodan blir några större protester i Sverige mot en sådan euroanslutning, kan de som “styr” alltid hänvisa till att de inte har något val, eftersom allt är Trumps/Putins/Pandemins fel; men vi kan vad som än händer alltid lita på att Bonnier deklarerar den enda rätta vägen att gå. Och de har själva inget ansvar för det som sker. De “bara rapporterar”. Men kontentan är densamma: Det som är planerat att ske, har planerats för länge sedan och är inte föremål för några dumma “väljares” åsikter eller påverkan. Därför är det bättre att se vad maktsfärerna propagerar för, än vad de rapporterar. Det gör det lättare, för dem som har den möjligheten, att respondera klokt på det som kan förväntas, tex en euroanslutning, en partiell — senare total — övergång till programmerbar digital valuta, osv.

7 gillningar

Tack snälla för dina synpunkter!
Vänligen Mia

1 gillning

Tack nevexit824 för dina synpunkter!
Vänligen Mia

1 gillning

Tack Melwa för dina synpunkter!
Vänligen Mia

1 gillning

Sverige är en EU bankomat och de vill knyta oss allt hårdare till eländet.
Det kan gå fort i detta fall.
EU drar på sig enorma utgifter nu där bara upprustning +co2 hysterin närmar sig 20,000 miljarder.
Kronan bakdateras till en lägre nivå än dagspriset som tidigare skribent nämnt.

3 gillningar

Tack Göran för dina synpunkter!
Vänligen Mia!

Som man brukar behöva påpeka när anslutning till euron diskuteras: Sverige SKA ansluta sig till euron. Vi är skyldiga att göra det enligt Maastrichtfördraget, till skillnad mot diverse andra länder som förhandlade fram undantag när det begav sig (Danmark, Storbrittanien, Polen). Att vi inte gjort det hitintills är pga noggrant fiffel från Svensk sida, så man inte uppfyller kriterierna som krävs för att gå vidare i processen. Samtidigt som politiker låtsas som att vi har ett val, när det enda vi kan påverka är när. EU trycker inte på för det finns respekt för att frågan är känslig i Sverige.

Ett av stegen senare i processen är att pegga valutan mot EUR så en någorlunda fast växelkurs etableras. Att växelkursen som man får sen som privatperson när man omvandlar sina tillgångar skulle skilja särskilt mycket från den peggade kursen låter osannolikt, även om kanske viss avrundning måste ske. Men jag kan definitivt se hur butiker skulle passa på att avrunda sina priser uppåt, så den omedelbara effekten av en sån grej skulle väl vara inflationär, då man får mindre för sina pengar.

3 gillningar

Mer. Bara 6 mån är otänkbart att det skulle bli gjort på, vill jag hävda. Det är högst oklart vad “rätt” kurs SEK-EUR vid en ev anslutning till valutaunionen skulle vara. En ren förhandlingafråga, det bleve komplicerat att komma överens.

Vi vanliga männskor kommer att ha gott om tid att fundera på olika risk-mitigeringar runt det här ifall det skulle bli ett reellt scenario framgent. Jag tvivlar, för DT & Co kommer inte kunna gå riktigt så fort fram som de låtsas heller. Visst, de har rivstartat och vill ge intryck av att de “kan göra precis vad som helst”, men i verkligheten är det inte riktigt så. Saker tar tid, mycket tid. Det DT vill lyckas med är att förändra saker såpass mycket på 4 år att det verkligen gör skillnad (på gott och ont) samt inte går att backa tillbaka. Oavsett vem som vinner nästa POTUS val om 4 år

1 gillning

Hej Bjoern!
Tack snälla för att du delade med dig av din kunskap!
Vänligen Mia