Sverige kan tvingas införa euron. Kanske redan i år

Låter helgalet men i dessa tider går det inte att utesluta något. Inställningen till Nato Skiftade ju väldigt snabbt…

2 gillningar

Jaha. Då försvinner alla miljonärer på forumet :joy:

25 gillningar

Nytt mål för samtliga att bli euro miljonärer :partying_face:

5 gillningar

Sverige kunde införa Euro 2024, 2023, 2022, 2021, 2020, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996 och 1995.

Varför gå med nu ? Så vi kan ärva eurozonens skuldsättning och bli ett ekonomiskt u-land.

14 gillningar

Hmmn… Alla? :wink:

2 gillningar

Det beror nog helt och hållet på hur du räknar.

p.s. Inte en chans i Helvete att det sker under 2025. Typiskt Expressen att ens inbilla sig det. Det är “lite” mer komplext än så att byta valuta.

p.p.s. Nu har jag läst skiten. Jag tror Timbro öppnade fredagsboxen tidigt på kontoret idag…

21 gillningar

De lämnar forumet ändå om inte globalfonderna går upp snart :drooling_face::chart_with_downwards_trend:

2 gillningar

Tekniskt sett har Sverige sedan länge åtagit sig att införa Euro så fort vi uppfyller kraven. “Tyvärr” är ett av kraven att man ska ha varit med i ERM II två år och där är vi inte med. Skulle vi bestämma oss för att införa Euro skulle det alltså ta minst två år innan vi tilläts göra det. Så det lär inte hända i år…

Däremot tycker jag mig ha hört lite mer Euro-positiva röster de senaste åren och tror att Sverige kommer ändra valuta under min livstid. Fast jag tänkte leva många år till, så…

6 gillningar

Jag tror också att det blir euro så småningom. Allt mer affärer sker i euro. Så småningom kommer vi ha en naturligt fast växlingskurs. Då har vi i praktiken euro.

2 gillningar

Om Europa blir Sveriges största “hemmamarknad” de närmaste 10-15 åren kommer ingen att tjäna på att den svenska kronan svänger, särskilt inte när det gäller försäljning av vapen för hundratals miljarder som kunder köper med lånade pengar.

1 gillning

Äh men dra åt helvete vilka goda nyheter, första goda nyheterna jag hört på 10 år typ. Hoppas! Helt stört att vi inte gjort det redan.

6 gillningar

Efn säger ungefär samma som expressen

PM bara jävlas med Moderaternas sen Kristersson inte skyddade honom som statssekreterare i samband med ”ålskandalen” (om någon kommer ihåg det, kändes väldigt svensk ankdam) och målar upp hotet att Maggan tar upp Euron före dem. Killgissar vilt nu :sweat_smile:

Men allvarligt. Hade varit kanon med EUR. Äntligen ha en världsvaluta istället för detta skumpande på havet i tvålkoppen SEK.

För företagen spelar det ingen roll alls. De flesta bolag som överhuvudtaget har någon export sätter redan priserna i EUR och får sedan hantera SEK risken, helt i onödan IMO.

Äntligen blir det rätt efter 2003 folkomröstnings debaclet. EUR :eu::blue_heart:

PS: TS titeln behöver rättas för det är inget tvingade i det :sweat_smile:

2 gillningar

Låter ganska otroligt om det skulle hända.

Men en fundering, när man gör ett byta av valutan kan det vara med lite lägre kurs om jag förstått det hela rätt.

Men i Sverige har vi väl en väldigt stor grupp med mer lån än andra tillgångar, då blir väl rabatten bara en bestraffning?

Eller tänker jag fel här?

Fördelen med EUR är att länder som Sverige inte kan valutadopa sin ekonomi. Då har man samma spelregler som i övriga EU. Titta bara på Danmark. Det har knutit sin DKK till EUR. Har de jättedålig ekonomi?

Vadå risk? Lönerna är skrivna i kronor och exportpriserna i euro och dollar. Sen har riksbanken sett till att kronan försvagas mot de andra valutorna så att marginalen för exportföretagen ökar tillsammans med inflationen.

Detta har varit hela idéen för att kunna sänka reallönerna trots svenska kollektivavtal.

Lika länge som vi har haft moderna kollektivavtal via MBL så har riksbanken sett till att kronan kontinuerligt devalveras.

3 gillningar

Ja, det är lätt att se att han fiskar i grumliga vatten och försöker åla sig genom nätet här. Jag undrar om någon tar betet eller lyckas röka ut tankarna.

Idrottsreferens?:

-Det gäller att hålla i en sarg 'asso. Havet är inte så stilla som man tror.

4 gillningar

Tycker inte det är fel att använda ordet “tvingas”. Hela poängen är att det inte är ett frivilligt byte, utan antingen går vi med i euron, eller blir överkörda av USA, eller får (ekonomisk) däng av dem. Euron ser då ut som det minst dåliga alternativet.

Det kan bli svårt att ha en liten valuta om vi går mot en mer multipolär världsordning, där USA hyser ambitioner att utöva påtryckningar för att både sänka dollarns värde men samtidigt insistera att den ska fortsätta vara världens reservvaluta.

Det finns lite spekulationer från folk runt presidenten att USA kommer genom hot om tariffer eller slopade säkerhetsgarantier försöka tvinga andra länder att byta sina amerikanska statspapper mot 100-åriga statsobligationer med låg ränta som inte skulle vara konvertibla. Där kan Sverige lätt bli mer utsatt än andra EU-länder om vi inte har EUR.

Med det sagt, det är svårt för Sverige att gå över till Euron utan en folkomröstning, givet att vi redan haft en där folket sa nej.

1 gillning

Det behövs inte. Sverige gick i NATO utan folkomröstning.

Frågan är inte om vi går med EUR, frågan är med vilken växelkurs ska vi gå med. 11.00? 10.50? Under 10.00? Under 9.00?

2 gillningar