Vi har sett att vår valuta har gått dåligt under lång tid. Det är det största ekonomiska problemet som vårt samhälle har, och det pratas inte tillräckligt om det. Om vi anser att det “normala” priset är 10 sek för 1 euro, och idag har vi 11,5-12.Vi kommer fram till att alla varor som inte produceras i Sverige är 15-20 procent dyrare än tidigare (mat, disel, material, teknik). Detta är mycket mer än vad inflationen gör med vår ekonomi, och är förmodligen den främsta orsaken till inflationen.Av denna anledning blir vi fattigare och fattigare, var och en av oss.
Finns det ljus i slutet av tunneln?
Skulle man ha is i magen och sänka efter FED och ECB så borde kronan boostas. Nu pratas det ju om sänkning redan i maj men det är jag tveksam till om dom vågar med tanke på kronkursen.
Du kan komma till bitcointräffar så är detta allt vi pratar om ![]()
Som det verkar nu så talas det om 3-4 sänkningar av Riksbanken i år men bara 1-2 av FED. Tidigare var alla inställda på att FED skulle vara först ut med sänkningar.
Så det har skett en ändring i förväntningar. Men frågan är om det snart inte har prisats in helt i växelkursen.
USA verkar ha problem med ”sticky inflation” som stannar av på en nivå kring 4%, vilket är klart över målet på 2%, och inte sjunker så snabbt längre. Frågan är vad de ska göra åt problemet.
Kanske t.o.m. blir en räntehöjning av FED? Då lär det ta lång tid innan SEK återhämtar sig.
Ingen kan se in i framtiden. Att ha tillgångar i annan valuta som genererar avkastning över tid gör att det känns mycket bättre, iaf för min egen del.
Ja, under senare år har det ju varit så. Men när det slår åt andra hållet, så tillgångarna i tex USD/EUR sjunker i värde mätt i SEK, då är det ju inte lika kul.
Att ha tillgångar i annan valuta introducerar en valutarisk som gör att tillgångarna svänger mer i värde än om man har placeringarna i SEK.
Sannolikt inte. Finns väl inte mycket som talar för att Sverige i närtid kommer kunna göra hävd eller ekonomisk comeback på den internationella arenan? Svensken får nog fortsätta infinna sig att blir relativt sett köpsvagare.
Är redan överexponerad mot SEK. Bor i Sverige, lön i Sverige och framtida pension i Sverige.
Visst kommer mitt nuvarande innehav att minska om kronan stärks men det innebär ju också att jag kan köpa fler fondandelar i framtiden.
Hmm… hur menar du då, med att du kan köpa fler fondandelar i framtiden om SEK stärks?
Och det är väl ändå inget som ”botar” problemet med att dina nuvarande placeringar i andra valutor än SEK sjunker i värde om SEK stärks.
Kronan är AB Sveriges aktiekurs.
Bolaget skit, kursen skit. Givetvis relativt andra bolag som värderas högre.
Kanske vi får hoppas på uppköp.
Kanske uttryckte mig lite slarvigt. Det jag mena var om nu kronan nu stärks ökar ju köpkraften i SEK vilket gör att jag får större andelar/ fler aktier i framtiden mot vad jag hade fått om kronan var svag.
Jag kan själv inte påverka svenska kronan så att det blir märkbart. Därför föredrar jag att vara diversifierad än att vara fullt exponerad mot bara SEK.
NOKen har gått lika dåligt. Då snackar vi ett av världens rikaste länder.
Fundamenta eller flöden…ja
Under utdelningssässongen sker en viss press.
Stort utländskt ägande som smyger sig ut pressar.
Globalfondssparandet hos det mest aktiesparande landet i världen pressar också år ut och in. Ett självspelande piano.
Ligger 99% i kronan just nu. Framförallt eftersom mycket av US-budget går till räntekostnader och är en tickande bomb. Bearish Dollar mao.
Antar att du menar för de fondandelar du kommer köpa i framtiden utländsk valuta efter att SEK har stärkts i så fall? Är dock osäker på vad man vill ha sagt med det. Även för dessa fondandelar så kommer ju värdet i SEK förändras efter att du köpt dem, och de kan gå både upp och ner i värde mätt i SEK beroende på hur SEK utvecklas mot den utländska valutan.
Sen vad det gäller de fondandelar du redan har i utländsk valuta, så kommer de ju sjunka i värde mätt i SEK, om SEK stärks. Finns inget man kan göra åt det.
Ok, vem gjorde det bättre? Danmark. Hur? Den knöt sin valuta till euron, det universella betalningsmedlet i Europa.
Jag förstår inte blockchain-tekniken helt. Plus att bitcoin fluktuerar mer än något annat, så jag håller mig till de gamla metoderna och undviker bitcoin eftersom jag ser det som spekulation.
Men borde det inte gå att spekulera mot DKK med den lösningen? På samma sätt som det spekulerades mot SEK när vi hade fast växelkurs fram till 1992, och vi fick höja räntan till 500% innan systemet med fast växelkurs kraschade och vi fick ge upp det systemet.
DKK är ju också en liten och utsatt valuta.
Förstår inte vad det är du vill få fram ![]()
Känns bara som vi prata förbi varandra…
Valutaeffekten är vad den är, om man nu tror på matte, det kan vi nog båda hålla med om.
TS inlägg handlade om sin oro för samhället och dess framtid när SEK har varit svag en längre tid i förhållande till EUR.
Det jag ville få fram (var kanske lite otydlig🤔) är att ingen kan se in i framtiden men det man kan göra är att se om sitt eget genom att vara diversifierad.
Poängen var väl att du fick det att låta som att det inte var något problem för dig om SEK stärktes och du hade placeringar i utländsk valuta.
Det lät som du menade att du inte skulle drabbas av det, eftersom du sa att du då kunde få fler fondandelar i utländsk valuta för dina SEK som du köper framöver.
Men som sagt, dina existerande placeringar i utländsk valuta sjunker ju i värde, om SEK stärks. Så det blir ett problem för dig trots allt.
Ditt inlägg handlar om att du börjar förstå att inflation är ett stort grundproblem i vårt samhälle, som har stora konsekvenser på allt. Man jobbar med kort tidspreferens.
“Now, here, you see, it takes all the running you can do, to keep in the same place.”
—The Red Queen, Alice in Wonderland
Lösningen är ett annat ekonomiskt system som grundar sig på sundare pengar. Bitcoin är de mest sunda pengarna vi har.
“Money is a tool for trading human time. Central banks, the modern-era masters of money, wield this tool as a weapon to steal time and inflict wealth inequality. History shows us that the corruption of monetary systems leads to moral decay, social collapse, and slavery. As the temptation to manipulate money has always proven to be too strong for mankind to resist, the only antidote for this poison is an incorruptible money — Bitcoin.”
—Robert Breedlove
Men ja, värdet mätt i Fiat svänger i en uppåtgående trend, men det är nog en annan diskussion ![]()
Vad köpte du senast för dina bitcoin?