Kanske en pizza?
Lite datorkomponenter och en träningströja i samma beställning, hur så?
Det är nog möjligt, men det händer inte i praktiken. Eller åtminstone inte lika ofta som med vår valuta.Jag nämnde Danmark som ett exempel där valutan klarade sig bättre än vår och Norge. Låt oss ha båda bilderna.Att sänka kronan till 10 sek för 1 euro och byta till euro verkar för mig vara det bästa alternativet för vår ekonomi och framtiden.
Hur mycket har det kostat de danska skattebetalarna att låsa sin valuta mot euron? För du tror väl inte det är gratis? Du verkar ha missat den ”lilla detaljen”.
Du vet väl om att svenska kronan tidigare var låst vid ECU föregångaren till Euro. Det gick fullständigt åt helvete, därav man har fri valuta sedan 1992 så svenska staten inte skulle kollapsa ![]()
Det kostade dem så mycket att hälften av södra Sverige jobbar där och den andra hälften vill jobba där.
Beräkna värdet på allt du äger, nivå av vår valuta under de senaste 10 åren, och du kommer att se att det kostat dig 30 procent av allt du har.
Jag är nyfiken, var skedde detta? Kan du länka några sajter som tar betalt i bitcoin (och som man vågar följa länken till)…?
Du menar hälften av södra Malmö va? För inte jobbar väl hälften av alla stockholmare och göteborgare där?
Haha, ja för all del använd en burner phone ![]()
Region Skåne.
Jag tror inte på det här. De flesta svenskar har väl mer skulder än tillgångar i SEK och blir därmed rikare när SEK faller i värde.
De blir mindre skuldsatt. Samtidigt blir de mindre rikare som alla andras pengar som faller i värde… ![]()
Är inte just en orsak till SEK:ens dåliga värde vår höga skuldsättning?
För exportindustrin är det väl bra, men för övrigt är det väl mindre bra. Ska det börjas att sänkas räntor är det väl få som tror att SEK:en blir starkare.
Burner phones, ryska skribenter och bitcoin – i samma tråd. Oh my… ![]()
Den där ryskan får Rubicon stå för. Verkar blivit något knas när han citerade mig. ![]()
Serbiska är det där väl ändå.
Kanhända, Google Translate är ingen exakt vetenskap… ![]()
som handlar om svenska kronan… Oh deer. ![]()
Låter precis som på ett väckelsemöte med någon frireligiös sekt. Där hittar man lösningarna på alla världens problem i bibeln och då behövs väl inte Bitcoin… ![]()
Hur ser du på Dollarns framtid? I år kan 159 länder ha lämnat dollarn för att handla exempelvis olja. BRICS växer fort och de behöver inte längre använda dollar.
Chansen eller risken att dollarn faller är nog rätt stor
Korslänkning till samma diskussion i en annan tråd:
Igårkväll hade vi @captorfonder på besök på vår FikaTillsammans som handlade om räntan, räntemarknadens värdering vs aktiemarknadens men även svenska kronans utveckling. Daniel Karlgren som höll i presentationen (samme Daniel som förvaltar Captor Iris-fonden som många gillar i forumet) visade då dessa två grafer som de tagit fram. Det här är svenska kronans utveckling mot dollarn sedan 80-talet på det sättet som vi är vana att se den: [SEKUSD 1982 - 2023] Att den svenska kronan kontinuerligt…