Hej alla! Jag är en Bitcoiner och är nyfiken på om det finns någon mer här som, liksom jag, väljer att placera hela sitt sparande i Bitcoin. Jag skulle uppskatta om ni kunde dela med er av era skäl till detta val.
Förstår inte riktigt din skillnad mellan sparande och investeringar? Menar du att du bara nysparar i bitcoin eller att du har din buffert i bitcoin? Har hur som helst 0% bitcoin…
Vari ligger skillnaden mellan sparande och investeringar? Jag är nyfiken kring uppdelningen.
(Bitcoinkramarna hittar du nog bäst i bitcointråden f ö.)
Menar du att du bor i Japan och använder Bitcoin när du köper någonting? Är det sparande i Bitcoin=sparar i digitala plånböcker? Hur kan man spara 100% i Bitcoin i Sverige?
Hej! Jag började investera i Bitcoin och andra cryptos 2017, 50% av min portfölj består av bitcoin och Solana, fantastisk utveckling och det kommer garanterat att fortsätta uppåt
Hej på er,
Jag har sedan 2014 placerat ca 90% av mitt sparande i Bitcoin. Varför?
-
Jag har en IT-bakgrund. Jag förstår kryptografi och e-handel. Efter att ha läst Bitcoin Whitepaper av Satoshi Nakamoto insåg jag snabbt att Bitcoin är bättre än e-post. Och viktigare än TCP/IP.
-
Bitcoin has no top because the dollar has no bottom.
-
There is no second best
https://m.youtube.com/watch?v=Ow4i4p0RyvI
Jag insåg det här redan 2014 och gick all in.
Avkastning ca 20 000%.
Frågor på det?
Here we go again….
Investerade alla mina dopgåvor i Bitcoin år 1992 och har nu så mycket cash så jag funderar på att köpa Blekinge och jag garanterar att det kommer fortsätta stiga precis som tidigare användare i tråden
Skämt åsido nej, men det hade så klart varit roligt om man var med på det tåget Alldeles för mycket risk för min del.
Hej. 100% sen ett par år tillbaka. Anledningen är Jeff Booths lärdomar som förklarar att teknologi skapar deflation dvs allt blir billigare över tid och, eftersom regering/riksbank ej tolererar deflation måste de “printa” och därmed motverka deflationen.
Jag är fullt insatt i hur pengar skapas och vet att man egentligen inte printar “broad money” utan detta görs antingen när regering skapar underskott eller genom att sänka räntan och driva upp fastighetspriser och vi tar allt högre lån.
Jag ser vårt ekonomiska system baserat på skuld som det största pyramidspelet genom tiderna som skyfflar pengar från fattiga till rika, gör oss till slavar genom skuldsättning och förstör vår planet genom den konstanta tillväxt som systemet kräver för att överleva.
Jag ser Bitcoin som kompletta motsatsen. En värld där allt lugnar ner sig, en fri marknad för den går inte att manipulera, vi kan jobba mindre och mindre efterhand som allt blir billigare, mindre krig för du kan inte stjäla pengar genom inflation för finansiering, mer rättvisa och produktiviteten stannar kvar där den skapas, hos folket.
Nej, det låter som en väldigt högrisk-portfölj, beroende på när du gick in i den, och vad du ska ha pengarna till.
Bara för något år sedan kraschade exempelvis priserna på bitcoin dramatiskt. Nu är det hype och massiv tillväxt, men valutan är fundamentalt volatil. Det går att med tur tjäna mycket pengar, men det går också att förlora väldigt mycket pengar.
Om du vill ha exponering mot kryptovalutor, varför inte då ta en del av portföljen och lägga där, som en slags diversifiering (även om krypto har hög korrelation med aktiemarknaden i stort, så det är inte ‘guld’)?
Jag har cirka 15 procent av portföljen i krypto (snabbt ökande andel för närvarande, på grund av värdeökningarna i krypto-coins), och har då 10 olika valutor, andelarna vägda efter deras respektive marknadsandel (absolut mest i bitcoin och ether, sedan småpengar i övriga). För mig är det ett sätt att ‘vara med’ på kryptomarknaden, men samtidigt inte utsätta det långsiktiga sparandet för alltför stor risk.
Dessutom uppskattar jag mer att ha pengar investerade i bolag som skapar något, snarare än att lägga pengar i en valuta. Men det är en personlig preferens.
Jaha, det garanterar du…
Börja investera i Bitcoin i 2017, ju mer jag Har 50% av min portfölj i Bítcoin och Solana, inget jag ångrar:) Kommer nog redan i år gå förbi 100k. Jag hörde nån som sa att guldpriset rusar nu, 2,8 procent i år, bitcoin har ökat 61%
Detta är det digitala guldet.
RISKEN att du kommer få tillfälle att ångra det är ganska stor.
Används btc till något annat än spekulation och pengatvätt över nationsgränser idag?
Vilka centralbanker i världen håller btc på sin balansräkning?
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Varifrån kommer Bitcoins värde, om inte spekulation? | Stora Bitcoin-tråden på RikaTillsammans
Pratar vi investeringar av sådana summor är det ju mer att likställa med lotteriköp. I min värld är sparande långsiktigt och över tid större. Skulle du sitta lika självsäkert i 100% bitcoin om det handlade om en miljon? Om fem miljoner? Om tio miljoner? Eller skulle du sprida riskerna då?
Jag är nyfiken och inte alls dryg. Jag vill bara förstå då det krävs en hel del “guts” att lägga alla äggen i samma korg, speciellt om det är många ägg.
Var tvungen skapa ett konto kände jag.
Till frågan så ja, har haft 100% sen 2013 i bitcoin. Vågar ligga med många 10-tals miljoner i bitcoin. Saken är att det känns som det säkraste jag kan ha min köpkraft lagrad i.
Betänk att bitcoin är helt nytt i det stora hela och 99.9 % av befolkningen förstår det inte ännu.
Modigt och självsäkert konstaterande. Det imponerar även om jag drar andra slutsatser…
Välkommen till forumet!
Tack. Första gången jag hörde talas om bitcon så blev jag såklart nyfiken då jag till viss del förstås att fiat är den största bluffen mänskligheten skådat och förstör för alla utom de i toppen.Så det klickade direkt.
Vad drar du för slutsatser?
Jag vill inte dra ner den här tråden i den diskussionen. Det finns en tråd om bitcoins värde för den diskussionen. Jag har personligen ingenting i krypto och ser uppenbarligen fler problem med det än du gör, men som sagt… För vidare diskussion finns den andra tråden.