Penningdemokrati

Vi kan gemensamt bestämma hur alla pengar kan och skall skapas. När vi använder bitcoin säger vi att det är en bra idé med bitcoin, att vi vill ha absolut knapphet och förutsägbarhet. Det innebär b.la. att politiker och banker inte kan fuska och trycka upp nya pengar ur ingenting. Vi tar kontroll över hur mycket pengar som finns och ska finnas.

Bitcoin fungerar som en gigantisk strålkastare på att fiat är urholkat av lån. En del människor gillar inte den strålkastaren.

Hur gjorde ni innan bitcoin?

1 gillning

På vilket sätt bestämmer du hur BTC kan och skall skapas?
Du har väl ingen bestämmanderätt?

1 gillning

Grattis, du har uppfunnit Hyperinflation^2, endast begränsat av energitillgången.

Entropy is a fucking b-tch

Så länge folk tror att ekonomi på något sätt är skiljt från verkligheten så kommer vi ha ekonomiforum.

Annars räcker det med fysikforum :slight_smile:

2 gillningar

Exakt så. Det är så vi vill ha det. Ingen enksild person bestämmer.

Vi har ett decentraliserat protokoll för pengar. Bitcoin.

Det är inte min åsikt. Vi har det, det är sant.

2 gillningar

Ringhörna 1: Vi har demokratiska, kryptografiska och eviga pengar.

Ringhörna 2: Vi har “pengar”

Hur kan det här sluta?
Vad är oddsen?

Att man behöver köpa riggar för miljontals kronor för att ens ha en chans att framgångsrikt minea bitcoin tycker inte jag är särskillt “demokratiskt”.

1 gillning

Men du är inte ens med i ett hörn och kan ha någon åsikt som påverkat öht. Lika odemokratiskt.

Eller så har jag missat något.
Är seriös och inget troll.

Bitcoin är bara en teknik som erbjuder mer demokrati, men det är fortfarande människor som beslutar om demokrati.

Det är väl en handfull stora miners och ett dussin utvecklare som bestämmer allt i bitcoin? Snacka om 1% of the 1%.

4 gillningar

Det verkar som att konsensus leder till mer konsensus. Det behövs inte fler. Sanningen är sann och en polsk riksdag hjälper inte. Om dagens majoritet skulle göra något tokigt då uppstår det nya miners som tar över.

Jag deltar i bitcoin eftersom jag sparar i bitcoin. Jag har gjort ett val mellan bitcoin och alternativen. Jag kunde ha valt något annat. Det finns många alternativ om du har någon speciell böjning.

För att få till en givande diskussion här behöver du nog göra en mer utförlig trådstart där du djupgående beskriver skillnaderna mellan nuvarande system och bitcoin nu och i framtiden.

Om det inte resulterar i en givande diskussion så kanske det åt minstone leder till att jag förstår hur du menar.

2 gillningar

Låser denna tråden. Har startat en diskussion med moderatorerna, men ser inte riktigt syftet med TRE bitcointeådar. Tydliggör syftet och diskussionen tänker jag.
Jag är öppen för att jag missat något men flaggningarna haglar och det är svårt att moderera!

4 gillningar

Har flyttat tråden till rätt forumdel.
@Mike.Saylor som @Fsan skriver så ber jag dig att förtydliga trådstarten.
Gör du detta så ger vi tråden en ny chans.

Tråden låses upp när vi fått ett tydligt ämne att diskutera.

2 gillningar

Som jag ser det “trycks” det upp nya BTC varje dag när priset går upp. Går ju inte att köpa en 1 BTC för någon normal person.
För 1 SEK får man 0,0000008704 BTC.
Decimalen flyttas och nya BTC “skapas” hela tiden.

2 gillningar

“Do not try and bend the spoon; that’s impossible. Instead, only try to realize the truth… there is no spoon. Then you’ll see that it is not the spoon that bends; it is only yourself.”

Nej, det skapas inte nya bitcoins p.g.a. efterfrågan. Hur vi betraktar bitcoin förändras. BTC blir ouppnåeligt men inte en satoshi (1 / 100.000.000, 1000 satoshi ≈ 1 USD).

2 gillningar

Ja, och då trycks nya BTC. Om det hade varit begränsat så hade man inte flyttat decimalen hela tiden.
Vad är nästa steg? Skapa 1 Nakamoto som är värd 1 / 100.000.000 Satoshi?

1 gillning