Kryptovalutor efter Nordnetkvällen

Jag var på Nordnet kvällen igår och blev intresserad av att lägga en del av sparandet i ETF för krypto. Har nämnt det för några och alla(nästan) verkar tro att det är en bubbla. Fair enough men ingen kan förklara varför. De jag känner som håller på med krypto är antingen gamblers, lite i utkanten av det ekonomiska systemet eller grymt teknikintresserade. Jag kan se en massa fördelar med Bitcoin och jag är absolut inte förtjust i storbanker. Fördelar jag ser är att de rundar hela politiska systemet och alla upparbetade strukturer. Går att göra transaktioner på sekunder överallt. Finns i begränsad tillgång vilket rimligen borde förhindra inflation. Jag tänker lite att det är to big to fail nu men det är ju inte hållbart allt måste ju inte fallera, Amazon, Nvidia, Apple, IBM osv. Finns ju stora fördelar med att vara först i dagens samhälle och Bitcoin löser ju en hel del problem. Ni som är säkra på att det är en bubbla vad är era tankar?

10 gillningar

Krypto löser inget behov. Att gräva (mina) bitcoin kostar ungefär lika mycket som en bitcoin är värd, så alla riktiga pengar som går in i systemet går till att betala miningbolagens räkningar. Det finns absolut ingenting där. Inget kassaflöde, det skapas inget värde. Och det är innan man ens börjar räkna in alla riskerna.

Oseriöst av Nordnet att sälja detta till småsparare.

21 gillningar

Jag håller mig främst till investeringar, det vill säga börsen. Jag ser kryptovalutor som spekulation mer än något annat.

Jag väljer hellre att spekulera med en rad på Eurojackpot, där vet jag att ingen blir lurad av falska förhoppningar.

Sen kan jag ha fel, men som vanligt, tillräckligt bra passar mig. Så börsen och en lottorad är fullt tillräckligt.

3 gillningar

Där skiljer vi oss åt. Jag ser att krypto löser många nackdelar med traditionella valutor och banker. Men till en risk.

4 gillningar

Samt men då ligger egentligen många tjänsteföretag också i riskzonen. Metas värde kan ju diskuteras och alla andra tjänsteföretag, lätt kopierade och lätta att ersatta. Samtidigt förstärker hela scenariot på kvällen din tes, max 15-17% av portföljen sen ökar risken.

1 gillning

Att mine 1 bitcoin kostar 2025 ungefär 75k usd all in och priset ligger nu runt 110k. Så absolut inte lika mycket in som ut. Man kan jämföra med att gräva guld som kostar ungefär 45k att gräva upp och processera och guld pris är 100k per kg nu ungefär.

Sen så är det viktigt att kolla på vilka tokens då de har väldigt olika struktur och syfte. Själv lutar jag mer åt ETH som har sin EVM som kan köra smarta kontrakt och genom det skapa en otroligt flexibel funktion.

1 gillning

Jag säger inte vad andra bör göra. Bara hur jag resonerar.

Andra får spekulera och investera i vad de vill.

1 gillning

Jag friserade citatet lite åt dig. :partying_face:

6 gillningar

Man har sagt att Bitcoin är en bubbla i femton år nu. Men samtidigt fortsätter det bara uppåt, visserligen med extrem volatilitet, men ändå.

4 gillningar

Välkommen till forumet! :smiley:

Och vi alla undrar fortfarande vad vi ska ha det till.

4 gillningar

Över tid kostar det ungefär lika mycket att mine:a en Bitcoin som att köpa en på marknaden, om man inkluderar hårdvaruköp, energi, osv. Sedan är det volatilt på grund av det volatila priset. Men det finns en inbyggd mekanism för att styra miningpriset till ungefär marknadspris.

Tack! =)

Anledning: internetbaserad global valuta/egendom baserad på öppen källkod som inte kontrolleras av någon enskild stat.

5 gillningar

Jo, jag vet vad tanken är med det. Men hur det idag används visar på att detta är en bebis som dött i sin linda.

Men, jag kan, precis som kryptokramarna ha fel, så jag lämnar tråden där. De flesta vet ändå vad jag tycker, dvs att man ska investera i saker som kan ge produktiv vinst inte bara spekulera i en fiktiv tillgång.

5 gillningar

Ett förslag är att du börjar köpa lite kryptovaluta för att använda i transaktioner så du lär dig hur mycket nytta du har av valutan i det dagliga. När du sen känner att “det är var ju riktigt bra” så kan du ta nästa steg. Jag tänker dock att du aldrig kommer känna så, om du inte har ett behov av att göra större ljusskygga transaktioner.

4 gillningar

Ingen vet vad som är en bubbla eller ej. Men du verkar väldigt intresserad. Det är ju bara att du köper typ 5% krypto så att du inte har FOMO. Så kan du se efter månader/år om du vill öka eller sänka. Se det som din lekhink

1 gillning

Jag skulle föreslå att man köper Bitcoin-certifikat med en låg avgift i en ISK, vilket är betydligt lättare och mer förmånligt skattemässigt. Dessutom verkar banker i Sverige fortfarande vara väldigt aggressiva gentemot kryptovalutor. Så börja köpa lite smått och sikta in sig på en 5-10% position som en krydda i portföljen.

Kör ba. Är väl jätte bra att diversifiera sig lite :coin: :helicopter:

1 gillning

Bara för att ge lite perspektiv så höll Madoff igång sin Ponzi scheme i mer än 20 år.

7 gillningar

Vad är ponzi med bitcoin?

Jag går på rådet och doppar tån i krypto träsket. Som det stod på presentationen kan jag i snitt räkna med 100% årlig utveckling. Så ju mer jag investerar ju fortare blir jag rik🥴 Men jag tycker många har en poäng att det är spekulation i valuta/tillgång vilket inte riktigt är min hemmaplan. Men jag har i princip lika svårt att se vad guld tillför till samhället och det är klart mindre diskussion om. För er som inte var på plats så var rekommendationen 5-10% av portföljen och det ökade Shape upp till 16-17% sen blev det sämre. Noterbart är att det även här stämmer med andra jag pratat med, många är väldigt rädda och säkra på att det kommer sluta i katastrof. Men eventet var välbesökt så någonstans är det obalans. Lite som att rösta på SD, 20% gör det men ingen man känner.

2 gillningar