Många talar om Krypto som jag hållit mig undan ifrån.
Jag undrar hur ni ser på krypto som en del av en portfölj eller som investering ?
Edit från moderator: Flyttar den här tråden till rätt kategori.
Många talar om Krypto som jag hållit mig undan ifrån.
Jag undrar hur ni ser på krypto som en del av en portfölj eller som investering ?
Edit från moderator: Flyttar den här tråden till rätt kategori.
Mitt korta svar: Inte
Vill endast ha tillgångar i min portfölj med förväntat positiv avkastning, ratar därför alla typer av valutor.
Sysslar inte med valutaspekulation.
All valutahandel är ett negativsummespel efter transaktionsavgifter. Nollsummespel innan.
Därmed anser jag att det inte är att investera att inneha en kryptovaluta. Det är spekulation i pris.
Enbart spekulation isåfall pga oförståelse.
Blockkedjeteknologin är här för att stanna.
Blockkedjeteknologin kommer integreras i alla elektroniska banktransaktioner (ex i banktransaktioner, visa och swish) så alla pengar blir spårbara och ekobrotten kommer försvåras (tror jag).
Meeen
Att spekulera i kryptovalutor är större risk än att tippa på travet.
Du kan veta vilken form en häst har, men du kan inte bedöma sannolikheten för en kryptovaluta ska stiga/falla närmaste kvartalet.
En globalfond med 70% USD exponering är en spekulation att USD ska fortsätta stiga.
Vill du inte spekulera i någon valuta bör du vara likaviktad mellan alla valuta-exponeringar.
Nej. Det är delägande i bolag.
Nej. Aktiebolag prissätts realt.
Spelar hellre på Eurojackpott.
Lotterier har mindre negativ miljöpåverkan, mindre stöttning av kriminella, mindre volatilitet och mer sova gott om natten faktor!
🩷
Fakta
Jag ser inte varför man inte skulle ha det.
Devisen “investera brett i hela marknaden” täcker även in kryptovalutor. Valutor är ett dåligt namn då kryptotillgång beskriver det bättre. Det är ingen valuta, men det är bland andra saker, pengar.
Åsikter
Men det är bara Bitcoin du behöver vara exponerad mot. Bitcoin är det enda som behövs och kommer behövas på lång sikt. Allt annat kan man likna vid ett sätt för andra att ta dina bitcoin ifrån dig och göra sig själv rika; alla kryptovalutor förlorar i värde mätt I BTC.
Mitt råd om man verkligen inte orkar tänka är att växla till sig minst 0.1 bitcoin och förvara det själv idag. Varför? För bitcoin är extremt knappt. Den mest knappa resurs i människans historia. Så ofattbart knapp att det inte ens finns 0.1 btc till alla som vill ha. Du köper i princip mark det aldrig kommer kunna skapas mer av.
Därefter sätta upp ett kontinuerligt sparande, även om det så är lite lite lite.
Men, det är ju att anse som hög risk, även om jag är helt övertygad om att det är högre risk att INTE äga bitcoin.
Det där är en bra text i ämnet
Krypto är en no-brainer om man vill ha exponering mot teknologi och innovation. Risk vs Reward borde vara värt det för de flesta. Men man ska ha en exitplan eller en tidshorisont på över 5 år.
Gör den nödvändigtvis det? Den täcker väl isf in även frimärken, vin, konst etc? Jag tycker man isf ska gruppera krypto med dessa mer volatila tillgångar. Det finns ju även pokémonkort och digimonfigurer om man är på det humöret.
Visst, och nu är detta inte bitcointråden, det vet jag, men… frågan är ändå om den kan ses som en del av marknaden och inte “bara” ett sätt att spekulera, precis som en del av de tillgångar jag nämnde. Marknaden är, åtminstone som jag ser det, en plats där man köper varor och tjänster och ibland omvandlar detta till valuta av mer praktiska skäl. Krypto ligger ett steg till bort, eftersom det på den normala marknaden först måste gå ett varv via valuta innan det kan omvandlas.
Fakta:
Robux används till fler inköp än Bitcoin. Jag skulle inte investera i Robux heller.
Ska vi vara strikta med de ekonomiska termerna är inte krypto en tillgång. En tillgång ger rätten till ett framtida kassaflöde.
Ett innehav av någon krypto är inte rätten till ett framtida kassaflöde.
Vin kan du i alla fall dricka och med pokémonkort kan du spela om ingen längre vill köpa de och värdet på marknaden är därmed exakt 0. Även guld har ju ett praktisk värde eftersom det används för smycke och inom industrin. Om ingen vill köpa dina bitcoin längre har du några digitala 0or och 1or som har exakt ingen annan användning.
(Jag förstår att i teorin samma gäller för fiat, det är också bara papper. Grejen är att fiat valutor är allmänt accepterat och har stöd av respektive land, så chansen att mina SEK tappar allt värde är mycket lägre än cryptovalutor. Om man beakta att typ 19 av 21 millioner bitcoin redan är “producerat” och fördelningen av de är ganska skev (få människor som har bitcoin och ännu färre som har majoriteten av de) undrar jag vad kommer hända när man inte bara längre vill HODLa men i stället spenderar de. Tror det är då att det krashar.)
Vi har haft diskussionen innan, men…
TLDR-versionen:
Staking av Ether på Ethereums blockkedja ger dig avkastning som kommer från transaktionsavgifter på nätverket (ett kassaflöde?). etc.etc.
Vilket fortfarande INTE gör ETH till en tillgång! När du stakar så lånar du effektivt ut din ETH!
Du kan inte sälja en stakad ETH.
En stakad ETH är inte lika med en ETH.
Som jag förstår det verkar det vara lite mer vedertaget?
Jag tycker det och har valt att tolka “Investera i hela marknaden” ordagrant. Och hade det varit lätt att investera i det tycker jag att man kan överväga att lägga en slant däri. MEN jag kan inte se mig själv ha en betydande summa däri, eftersom själva produkterna beter sig helt annorlunda. Men solkart ett övervägande om man enkelt hade kunna placera pengar i t.ex. en vin-fond, konst-fond och frimärksfond. (Frimärken kan just vara en FIATinvestering likt bitcoin med tanke på att porto nu höjs med en 20%, men vi har t.ex. de gamla hederliga valörlösa frimärken och rabattfrimärkena - som bevarat och även ökat sin köpkraft )
Men jag fattar vad du säger, mitt ursprungsuttalande är nog för brett men jag antar att läsaren inte är helt blåst och missförstår mig rätt hahaha.
Och jag har alltid tolkat “marknaden” som allt, annars tänker jag att man preciserar sig med “börsen” eller liknande?
Det är smart, eftersom utgivaren är ett företag och har full kontroll och bestämmanderätt över hur de fungerar, samt finns enbart i ett datorspel… All “in game currency” är en scam. OCH om du istället lägger en eventuell robuxinvestering i bitcoin kommer du i framtiden kunna växla till dig ännu mer robux
Innebär inte en fristående kryptovaluta att centralbankerna inte kan kompensera vid finanskriser? Då kommer väl medborgare i krisdrabbade länder resa sig och förbjuda det.
Stater kan heller inte rusta sin militär genom inflatera sina valutor. Varför skulle de då acceptera krypto?
Poängen med en fristående kryptovaluta är att centralbanken inte kan orsaka finanskrisen från början.
Även det att stater inte längre kan stjäla från befolkningen och rusta militär till ett krig de inte vill föra.
Fix the money, fix the world.