Poll : Äger du kryptovalutor?

Vore intressant att se hur stor del utav rikatillsammansforumet som äger kryptovalutor, och isåfall om det är certifikat eller riktiga coins. Man får sedan gärna diskutera / skriva varför man gjort de val man gjort.

Äger du kryptovalutor?

• Ja
  • Nej

0 röster

Om ja :

Är det i certifikat hos Avanza/Nordnet eller riktiga coins du äger? Eller är de båda?

• Certifikat
  • Coins

0 röster

1 gillning

Skulle önska jag kunde säga att jag var bitcoinmiljonär, men det totala värdet är inte ens 5000 sek. Har lite mest för att det är roligt. Har jobbat lite med dapps och skaffade lite eth då bl.a.

5 gillningar

Ägt riktiga coins i några år, fyllt på med certifikat senaste månaderna.

1 gillning

Inte ett öre i kryto. Mest på grund av att jag inte är ett dugg insatt och förstår inte ens hur det fungerar. Har än sålänge inga planer på någon förändring kring detta heller. Ingen FOMO-känsla heller kring detta ännu.

12 gillningar

Intressant! Vad har fått dig att gå ifrån att köpa riktiga till att börja handla certifikat?

Jag köper bara för långsiktig spekulation och bryr mig inte om motpartsrisker osv, mycket smidigare (och lägre skatt) med certifikat i ISK då.

3 gillningar

Köpt coins endast för att förstå hur handeln går till, från inköp till wallet, löjligt må summor totalt ~10 000 SEK.
Fyllt på med en liten mängd certifikat efter det.
Total andel krypto är 0.7%

(poll-valet både coins och certifikat fanns inte)

1 gillning

Månadssparar ca 75 eu / mån i främst etherium och bitcoin.

Ser fram emot när kryptovalutor börjar bli mer användbara för verkliga transaktioner :slight_smile:

1 gillning

Gillar kontanter och avstår från kryptovalutor både som investering och som betalmedel.

1 gillning

Bara coins (BTC), dock en liten summa (2 kSEK) i princip enkom för att lära mig hur det fungerar.

1 gillning

Inga.

Jag föredrar att investera i saker jag tror på och vill tro på. Hellre Afrika än Ryssland, hellre grön energiteknik än vapen och hellre växande företag än spekulation kring ”monopolpengar”. :slight_smile:

4 gillningar

Har runt 25% av investerat kapital i digitala tillgångar (främst BTC). Ser Bitcoin som en försäkring mot när FED tappar kontrollen och det finansiella systemet brakar ihop (Black Swan). Ser även Bitcoin som den bästa asymmetriska investeringen under min livstid, med enorm potentiell uppsida (10.000%+) och en begränsad nedsida (-100%).

Ethereum och Solana ser jag som intressanta mer spekulativa projekt som möjliggör framtidens internet. Det är dock en tuff konkurrens inom smarta kontrakt och mer suddigt vilka kedjor som blir vinnare.

Certifikat är smidigt om man tradar via ISK, men skulle inte lita på dem för fem öre vid en kollaps. Äger endast äkta coins.

2 gillningar

Har både ett antal certifikat på Avanza, samt en hel olika krypto i min plånbok som jag stakear…

Sen minear jag nicehash, när inte elpriset är för högt… :joy:

1 gillning

Ja. Hembakta coins via grafikkort innan dagens energipriser :wink:

1 gillning

Kul med poll.

Dock är mitt innehav typ 400 kr här, 200 kr där på olika testkonton.

Ur mitt perspektiv blir frågan “äger du krypto” lite som frågan “äger du guld”. Ja, det gör jag, jag har en guldring och så lite datorer och så som har vissa guldkomponenter.

Man kunde alltså skilja på “investerar du medvetet i krypto med mål att tjäna pengar” vs “har du krypto”.

Jag har inte krypto som investering – jag räknar med att gå back på köpet – utan för att jag haft olika idéer och projekt där innehav av krypto har krävts.

1 gillning

Senaste modellerna av Nvidia är lönsamma även vid de mest extrema energipriserna som vi upplevt hittills i Sverige: WhatToMine - Crypto coins mining profit calculator compared to Ethereum - dock svåra att få tag på till ett vettigt pris. Dessutom går “antagligen” Ethereum över till proof of stake till sommaren så då blir lönsamheten svår att sia om.

Före skatt d.v.s. Vilket ju är cirka ~50% vid mining p.g.a att det klassas som “inkomst av hobby” som jag har förstått det :roll_eyes:

Först behöver man tjäna ihop insatsen (pengarna man lagt i hårdvara), sedan kostnad för el, sen kanske man når profit och då är det dags för skatteverket att få sin del av kakan.

1 gillning

Köpte 50 euro bara för att testa på trijo.

Man skulle kunna ha 10k eller mer beroende på total förmögenhet som gamble.

Men det känns lite som att man är miljonte personen på bollen så att säga… det riktigt stora genombrottet måste rimligtvis varit tänker jag…

Men kul tillbehör kanske, tråkigt inte vara med. Skulle kunna tänka mig sätta in 10k men inte kommit mig för

Jag har en liten exponering på ren spekulation för att vid kraftiga marknadsrörelser kunna byta till mig mer dollar/sek för att kunna köpa mer aktier än jag annars kanske skulle ha kunnat.