I mitten av förra året, juni 2021, det var “rabatt” på Bitcoin mm. och FOMOn började verkligen sätta in. Jag ville diversifiera tillgångsslag eftersom jag bara hade ränte och aktie ETFer.
5-10% i krypto verkar vettigt och kanske är det framtiden ändå??
Så jag köpte 100€, (60€ BitCoin och 40€ Ethereum) för att se hur det fungerar, jag ville lära mig använda en hardware wallet etc innan jag går in med “the big bucks”. Och det var nog det som räddade mig :). Jag kollade runt på hardware wallets och de var lite dyra. Jag ville förstå och lära mig använda en wallet först, innan jag bestämmer mig för att investera mera, men med 100€ investerat var det inte försvarbart att köpa en för samma pris eller mer tillochmed. Så det lades lite på is, lämnade de 100€ på “börsen” (Kraken) medan jag re-searchade lite halvhjärtat om krypto och olustighetskänslan började sätta in ju mer jag läste.
I samma veva började NFTs explodera och alla prata om det. Vad är det här för skit tänkte jag? Och kändisar sitter och pratar om det här som om det vore framtiden. Vad konstigt. Men samtidigt gick min “krypto portfölj” upp till 175€. 75% på bara några månader. Det var nog mer också, men som mest såg jag 175€ på kontot.
Har jag missat chansen nu, tänkte jag? Tänk om jag hade gått in med hela summan (5 siffrigt euro) direkt. Vilken trevlig vinst på en sommar/höst!! Extreme FOMO! Fast jag hann knappt fundera mera innan priset började sjunka igen. Väldigt stabilt skepp :).
Samtidigt började jag se mer och mer scam coins och rapporter om Tether som skulle kunna dra ner de “riktiga” krypona BitCoin och Etherium om det faktiskt visade sig vara en scam, som väldigt starka indicier pekar på.
För mycket oklarheter här för min smak, jag bestämde mig för att kryptovärlden är verkligen inte framtiden så som den ser ut idag, jag sålde “allt” i Januari detta året till 70 eurocent förlust (surt då det kunnat vara 75€ vinst
).
Hade jag köpt in mig i Juni 2021 med hela beloppet, då vore det nu minus ~50%. Om jag köpt in i November för ett år sedan under “extremfomon”, då vore det nu minus ~75% .
Nu när allt fler kryptobörser fallerar och pengar försvunnit, kurser faller som en sten och personligen tror jag inte det kommer att återhämta sig som det gjort förut. Korthuset står på allt färre ben, och det känns verkligen bra att genom due diligence och kritiskt tänkande undgick storförlust.
Nu kommer vissa säga att priset går upp och ner, och du förlorar inte om du inte säljer, och att det är samma med aktier. Sant. Men kryptor och aktier är inte samma, och dagens krypto har verkligen ingen potential enligt mig.
Skriver ner detta, och vi får se om jag får äta upp hatten när BitCoin med flera går “to the moooon”.