Lathund för krypto?

Har läst igenom trådar om krypto, men blir som nybörjare mest förvirrad. Namnen och reflektionerna haglar. Testade för ett halvår sedan att handla lite på Avanza under dagen i etf. Gick i alla fall plus, men alltför läskigt. Vill lägga lite pengar långsiktigt i något. Kanske borde jag bara ha låtit pengarna ligga kvar.

Någon som vet någon bra sida där man går igenom alla olika sätt att handla kryptovalutor på? Faktaorienterad och informativ. Typ lathund. Kortfattad. Sedan även mer värderande information, då det verkar komma mycket nytt, annat försvinner, vissa mer otrygga/sämre än andra, hur kan man tänka eller analysera när man ger sig in i detta.

Funderar på om jag ska handla bitcoin direkt eller via certifikat. Är det de enda sätten? Och vilka bitcoin eller certifikat. Hur handlar man rent tekniskt, vilka sätt finns, kostnader, svårigheter, storlek, rekommendationer. Är tex. Avanza det tryggaste och bästa när det gäller certifikat. Har noll koll på andra handelsplatser för såväl bitcoin som via certifikat. Kan olika certifikat vara olika trygga, bättre. Ja, frågorna är många.

Är du medveten om vad krypto är och exakt varför du vill investera i det?

Vill du investera i andra (fiat) valutor? I så fall varför?

1 gillning

Vet inte om det finns någon bra källa på just det du efterfrågar där det är samlat och riktat mot Svenskar. Om du tycker det är läskigt så är det troligtvis på grund av att du inte riktigt förstår vad du köper. Finns rätt få generiska råd att ge om kryptomarknaden mer än att börja med att försöka förstå vad Bitcoin är, där kan jag rekommendera Andreas Antonopoulos youtube-kanal, https://www.youtube.com/c/aantonop/playlists?view=50&sort=dd&shelf_id=3 , du får inga investeringsråd av hans material men en förståelse för vad Bitcoin är. Börja där sedan kan du gå vidare och lära dig hur du ska delta i nätverket och om det är något du vill lägga dina pengar i.

1 gillning

Jag vet vad bitcoin är och förstår tekniken bakom väl. Även volatiliteten i det hela och varför.

Förvirringen och osäkerheten handlar snarare om alla olika valutor och möjligheter att handla.

Den största som funnits ett tag känner jag ju till, andra nyare är namn som rullar förbi. Likaså alla olika namn på handelsplatser och certifikat etc. Eller hur man ska föra över pengar för att kunna handla överhuvudtaget och hur detta tydligen kan vara mer eller mindre svårt beroende på banken.

Ok, när det gäller alla mindre projekt som ploppar upp så får du nog fråga dig själv om det är värt din tid att ens lära dig om dom. Det finns 1000-tals småprojekt där väldigt stor del av dom går på gränsen till rena scams där antingen grundarna har full kontroll över nätverket eller har gett insiders/sig själva stor del av alla coins vid skapandet. Jag hade hållt mig långt borta såvida du inte känner att du vill lägga pengar på det istället för trisslotter.

När det gäller att få in pengar till kryptobörser så kan jag rekommendera Revolut, använder personligen dom för att göra valutaväxling och föra över via SEPA betalning till Coinbase Pro. Coinbase är ett amerikanskt publikt företag vilket gör att jag föredrar dom framför andra mindre aktörer registrerade i skatteparadis.

När det gäller Certifikat har jag inte så mycket att rekommendera, jag är personligen inte helt bekväm med någon av utfärdarna som finns på Svenska marknaden, så där kan säkert nån annan ge bättre råd.

Jo, men vet du varför du vill investera i det?

Som exempel om man kan hur datorer fungerar på en hårdvarunivå. Det innebär inte att man vill börja investera i att köpa gamla datordelar eller handla med datorkomponenter.

Varför investera i valutor alls (fiat, defi eller annat)?

För att tjäna pengar obviously, det är väl därför vi alla gör investeringar av olika slag? :slight_smile:

Just nu är det ju en rejäl bull-market så det är ganska svårt att pricka fel, däremot är det ju också omöjligt att veta vilka som kommer vara kvar nästa år eller om 5 år.

“Safe bets” är alltid Bitcoin (50%) Ethereum (25%) och resten höga market cap coins så som Cardano, Solana etc.
Undvik gärna coins som inte har praktiska egenskaper och undvik så kallade meme-coins som pumpas och dumpas lika snabbt.

Edit, lade till en smiley för att det inte skulle kännas så passivt-aggressivt! :sweat_smile:
Edit, “Safe bets” inom citationstecken för det är ju såklart ingenting som är safe med krypto.

3 gillningar

Tjaa, nu är det ju så att tjäna pengar kan innebära väldigt olika saker.

Investera i aktier eller obligationer kan vara ett sätt att investera i kommande värdeskapande och kassaflöde. Alltså inte prisspekulation.

Eller så kan man göra det som prisspekulation.

Men valutor (fiat, krypto/defi) är endast just det. Prisspekulation.

Nu tar du ju upp en diskussion som avhandlats i flera trådar här, otaliga gånger.
Syftet är att tjäna pengar, punkt.

Du köper ju en aktie för att du i slutändan vill tjäna pengar på den, precis på samma sätt så köper TS kanske ett BTC certifikat för att i slutändan tjäna pengar.
Gör inte denna tråden till en diskussionstråd kring om krypto är ett legitimt sätt att tjäna pengar på eller inte.

Till TS
Kan rekommendera att köpa certifikat på Avanza, där finns både BTC och ETH, däremot finns inga andra med mindre market caps.
Det du kan göra då är att gå till valfri näthandlare för krypto (t.ex Coinbase, Kraken, Binance etc) och köpa in dig på de du rekat :slight_smile:
Det kan vara ganska omständligt att bli kund på dessa näthandlarnas hemsidor, så var inte förvånad om du t.ex måste ta en bild på ditt körkort, en räkning som bekräftar din adress eller ditt pass.
Det är pga KYC, precis så som banken arbetar fast något mer påtagligt.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1164452/bitcoin-zero-sek

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/1208273/ethereum-zero-sek-val

Det handlar inte om legitimitet eller inte.

Om man inte vill spekulera i pris på Euro, NOK eller USD bör man inte spekulera i krypto heller.

Det är bara medium of exchange.

Trådstarten var ju inte en fråga kring varesig legitimitet, om det är en god idé,varför någon skulle vilja handla med krypto, en jämförelse mellan fiat/krypto utan det var ganska konkreta frågor.
Att du måste försöka rikta om trådstarten till något annat är bara onödigt, tycker du inte?
Hur många gånger har du sett EURO/NOK trading pairs som har gått 100% på en vecka, en månad eller ett halvår?

7 gillningar

Nu frågade TS utryckligen om mer värderande information:

Kan det ju vara bra att veta grundpremisserna kring FX trading oavsett om det är krypto eller fiat …

1. tjäna pengar
  2. mer värderande information kan handla om vilken av kryptovalutorna och sätten att handla på som är eller kan vara mer riskabla, möjliga/enklare att använda, bättre framtidsutsikter etc. Inte för att jämföra mot aktier, fonder, guld etc.
  3. jag har bestämt mig för att handla, men vill bara veta mer om de olika valutorna och sätt att handla

Antar att det är svårare att skapa en bra översiktsguide, då det verkar hända så mycket inom detta område. Till skillnad från vanliga aktier/fonder.

1 gillning

Ingen kommer nog riktigt säga att X eller Y kryptovaluta är värd att investera i utan man får göra sin due diligence och bestämma sig själv :slight_smile:

Det du ska göra är att vara vaksam över och försöka identifiera röda flaggor.
Exempelvis om projekt X utlovar en hög % APY om du stakear dina pengar i deras valuta eller hos dem. Kolla upp huruvida mycket av mynten redan blivit minted eller om de har massiva ICO’s / utlovar framtida airdrops om du “hodlar”.

Exempel på en vettig valuta med en faktisk användningspotential/uppsida är t.ex Helium.
Exempel på en vettig valuta med en hög DeFi potential är t.ex Solana.
Exempel på en horribel valuta som lovar mycket och presterar lite är t.ex Hex.
Exempel på en pump/dump valuta är t.ex Shiba INU.

Det gäller att aktivt söka upp information och identifiera risker helt enkelt :slight_smile:
Ett bra sätt att börja är att registrera dig på t.ex Coinbase, gå igenom deras KYC och gör deras “tester” där du faktiskt får lära dig lite om de olika valutorna och dessutom tjäna pengar samtidigt!
Ska du däremot bara handla BTC/ETH så fungerar Avanza bra förutom att du då är begränsad av handelstimmarna.

1 gillning

Finns Valour certifikat för Cardano (ADA), Polkadot (DOT) och Solana (SOL) numera. Alla är Top 10 cryptos efter market cap :slight_smile:

6 gillningar

Helt missat detta, det är ju grymt!

Det enklaste är att köpa certifikat på avanza.

Annars så är det bara att göra ett konto på t.ex kraken, lägga över pengar och köpa den krypto du vill ha. Därefter välj ifall de ska ligga kvar på kontot eller köp en hårdvaruplånbok.

Svarar gärna på ev. frågor.

Kan rekommendera InvestAnswers på youtube. Han är en erfaren optionstrader som även investerar i krypto efter 10 kriterier. Han sållar bort shitcoins och fokuserar på de projekt som han anser har mest värde och potential.

Här är hans värderingsprocess:

Här är hans nuvarande portfölj:

2 gillningar

Det är extremt svårt att hitta den här informationen. Det mesta du kommer stöta på är i närmaste marketing material där man försöker höjja ett projekt till skyarna (och såklart ljuga och manipulera läsaren) samtidigt som blundar för eller försöker gömma nackdelarna.

Tyvärr är det här inte bara förlegat till de mindre kryptovalutorna heller, t.ex. är Ripple och Tether rena scams även fast de är i top 10 i marketcap. Även giganterna Bitcoin och Ethereum står på en skakig teknisk grund, där t.ex. Bitcoin supporters totalt blundar för hur tekniskt värdelöst Lightning Network är.

Jag gjorde en liten lista på några varningsflaggor man kan hålla utkik på:

• Väldigt vinklad supply (t.ex. där ägarna har 90%)
  • Centrala instanser (t.ex. IOTAs coordinator)
  • Dåliga consensus algoritmer (t.ex. NANO, som inte har något som helst skydd mot spam)
  • Löften som låter för bra för att vara sanna (t.ex. infinite skalbarhet, utan några transaktionsavgifter)
  • Propaganda (t.ex. 99% av allt på Reddit)
  • Stora nackdelar (t.ex. att du måste vara online och sätta in pengar för att ta emot pengar via Lightning Network… Eller så lutar du på en tredje part)
  • Problem är viftade bort (t.ex. har Lightning Network varit “redo om 18 månader” i snart 5 år)

Så om du verkligen vill lära dig, så måste du tyvärr kavla upp ärmarna och göra grundlig research.

Eller så kan du såklart göra som de flesta andra och betta på kryptovalutor som går upp i pris, och hoppas att du kan sälja den före de andra gör det.

1 gillning

Håller med nästan allt du skriver.

Vem syftar du på som har sagt att LN är ”redo on 18 månader” i snart 5 år? Adam Back? Elizabeth Stark?

Jag har en egen Lightning Nod i garderoben så jag lider väl inte så mycket av att ”man måste vara online” eller förlita sig på tredje part för att ta mot betalningar. Tycker det är rätt rimlig design att antingen har du en egen always online nod, förlitar dig på tredje part eller kör en egen nod på din telefon. Om det är good enough för att onboarda så gott som alla handlare i El Salvador så har man ändå kommit en bra bit på adoptionkurvan.

1 gillning