Lathund för krypto?

Syftar inte på någon speciell, det är något som har sagts så ofta i olika forum att det blivit memes av det.

Grejen är den, att med riktiga kryptovalutor behöver du inte ha en nod som är online för att ta emot betalningar, betalningen kommer fram till din address ändå.

Du behöver inte heller köra en egen nod på din telefon, wallets med SPV security (som verifierar block headers och att din transaktion är med i blocket) har funnits i flera år. Även light wallets som connectar till många olika noder/services för att ge dig en betalningsnotifikation fungerar bra för de flesta fall.

(Notera att med LN så måste du köra en nod för annars riskerar du att tappa alla coins. Någon sådan risk finns inte med riktiga kryptovalutor.)

Det är ett jävligt stort steg bakåt…

Strike, som är den wallet som handlare i El Salvador använder, förlitar sig helt på en tredje part. Vilket inte är förvånande, då det är det enda sättet att “lösa” problemen med LN. Tycker tyvärr inte det är något att hurra över.

Ok, tycker främst jag hört/sett sådana klagomål i Bitcoin Cash/SV-kretsar, har en känsla av att det är de du anser vara ”riktiga kryptovalutor”?

Nej, det jag menar med en riktig kryptovaluta är såna som fungerar som Bitcoin. Kalla det “layer 1” om du så vill. De flesta med proof-of-work (dvs BTC, BCH, LTC, XMR, DGC ja än så länge även BSV) men även vissa med proof-of-stake (som ETH snart kommer bli).

Tycker dock att BSV är skit, för dess ledare (Craig Wright) är nog den största bullshit artisten i krypto och de har övergått till en stängd utveckling med en extremt anti-öppenhetslicens. Skulle inte förvåna mig om de kommer införa idiotiska förändrigar som att stjäla alla Satoshis coins på den kedjan…

På vilka grunder är Ripple labs en scam? Intresserad av dina åsikter då jag själv är investerad i XRP. Tycker personligen jag gjort ordenligt med research och är inte orolig men intressant med andras åsikter. :slight_smile:

Alltså, det är ingen kryptovaluta, men den marknadsför sig som en.

I Avanza appen finns de två certifikaten Bitcoin XBTE och Bitcoin Zero. Kategori för den första är Cryptocurrency och för den andra står det Bitcoin.

Betyder det att Zero bara spekulerar i Bitcoin medan den andra i flera kryptovalutor? Eller har jag missförstått något?

Ska kolla upp era övriga förslag också. Får nog bli en helkväll med datorn

Denna artikel går igenom 14 vanliga missförstånd när det kommer till Ripple och XRP. Alla dina påståenden om varför ripple är en scam tas upp i denna artikeln.

Sen om du eller jag är den som har rätt det vet jag inte men jag har valt att tro på både företaget och deras produkter :slight_smile: Alltid kul att diskutera med folk som har olika åsikter :+1:

När jag kollar på vilka Ripple samarbetar med har jag dessutom väldigt svårt att tro att det är ett scam företag.
Detta är bara några av alla företag som samarbetar med Ripple.

1 gillning

Oh, en artikel från Forbes? Här är en annan Forbes artikel som har en lite annan åsikt.

Angående din artikel, så är förklaringen att Ripple skulle vara decentraliserad mest tekniskt mumbo jumbo.

The XRP ledger does not rely on PoW or PoS, but Consensus, and this makes it immune to doublespending. So decentralisation serves the purpose of eliminating governance only.

Ah… decentraliserad double spending, som är det enda problemet som Bitcoin unikt innoverade en lösning på, är nu magiskt löst av “Consensus”.

Du får ursäkta, men en lista med “godkända validators” är motsatsen till ett decentraliserat nätverk. Och Ripple är inte ensamma om att marknadsföra denna approch som innovativ.

Det är lätt att gå vilse i kryptodjungeln. Theranos och Bernie Madoff samarbetade också med många stora namn.

(Sen säger jag inte att allt Ripple gör är skit. Det är en bra lösning för banker om de kan kontrollera alla validators, men det kan man inte i en riktig kryptovaluta.)

2 gillningar

Framtiden får helt enkelt visa hur det går! Är nöjd och trygg med min investering, den har genererat mycket avkastning och jag har redan säkrat min initiala insats!

Till TS.
Som du ser så finns det mycket olika åsikter och det finns tyvärr inga glasklara svar. Gör research innan du investerar och hitta något du genuint tror på.
Jag tror på Ripple och deras lösningar. Därför ser jag hellre min investering gå ner till 0 än att skaka tänder och sälja av vid varje negativ nyhet eller åsikt👍

1 gillning

Varför inte om målet är att bli rik.
Jag har köpt en (bland flera andra) token på Ethereum som har gått från tio kronor (tio spänn, 10:- svenska riksdaler) till ett värde över 1000 kronor!
Tror du jag önskade att jag stoppade in 10,000 kronor istället?

Bitcoin sägs kanske öka med 60% men många token på Ethereum, Cardano eller Solana, de så kallade krypto 2.0 och krypto 3.0 som möjliggör smarta kontrakt och automatisering av tjänster, har möjligheten att öka med 100x.

Den stora frågan du ska ställa dig är varför låta bli.

Även stora investerare som BlackRock, J.P Morgan, Goldman & Sachs tittar mer på krypto som investering, men du kanske tror att internet är bara en fluga också?

3 gillningar

Därför sannolikheten att bli rik går ner av att köpa krypto istället för att köpa aktier.

Önskar jag att jag hade köpt ett trisslott med vinst på? Jag köper inte lotter så då kommer jag garanterat inte köpa en vinstlott heller.

Betyder inte att sannolikheten är högre att de slår aktier framöver än att aktier slår dem.

Därför det är ren prisspekulation i icke värdeskapande tillgångar.

Halmgubbe.

1 gillning

Det där är kul. Sannolikheten att man har en chans att vinna är 100 % större om man köper 1 lott än om man låter bli. Problemet är att folk tror att man har större chans om man köper två eller flera. Men att sannolikheten för vinst ökar om man köper två eller flera är extremt liten då det finns så många nitlotter i förhållande till vinstlotter.

Så därför räcker det med att köpa 1 lott. Då har jag ökat sannolikheten att kunna vinna med 100 % :slight_smile: Därför jag köpen någon lott ibland.

Vet inte om jag uttryckte mig korrekt nu, men ni förstår.

Nej det stämmer inte. Det är gamblers fallacy fast omvänt typ.

Köper du 2 lotter är din chans till vinst dubbelt så stor som om du köper 1 lott.

Köper du 3 lotter är sannolikheten till vinst exakt 3 gånger så stor som om du köper 1 lott.

Chansen till vinst ökar med oändligt många procent om du köper 1 lott istället för ingen lott.

Men chansen till vinst ökar bara med antalet procentenheter som en specifik lott har som vinstchans per lott man köper.

Så om en enskild lott har 0,1% chans till vinst.
Då ökar sannolikheten för vinst med 0,1 procentenhet om du köper 1 lott istället för ingen. Från 0% till 0,1%.

2 gillningar

Hur kan den vara det? Om det t.ex. finns 1 vinstlott och 999 nitlotter, så är väl inte chansen att jag vinner dubbelt så stor om jag köper två lotter. En av dem kan ju vara vinstlotten, men också en av de 999 nitlotterna. Eller pratar vi kanske om olika saker här? Är inte hemma i detta så mycket, men tog intryck när jag läste om psykologin kring detta för några år sedan. Mycket intressant.

Jo. Läs det jag la till ovan.

Tidigare händelser påverkar inte kommande.

1 gillning

Fakta är att mina investeringar i aktier jämfört med krypton går sämre, värdeutvecklingen är 500% bättre på krypton.

Fast du hittar inte tio trisslotter varje vecka, det gör jag på kryptovalutor.

Det visar hur lite du vet och förstår av kryptovalutor, du kan med viss framgång argumentera för att Bitcoin har ett värde som baserar sig på något substantiellt, men då är inte guld heller värt något. Nyttan med guld, alltså mängden av guld för smycken och guldplättering är någon futtig bråkdel av mängden guld, alltså är substansvärdet nästan ingenting.
De nya kryptovalutorna har en användning, kontrakt som sagt för att automatisera tjänster som handel med lån, till och med som betalning för strömmande video, alla möjliga avtal och tjänster kan skötas automatiskt istället för du ska skriva kontrakt med människor som sköter papperssortering.
Det är bara du som inte fattat hur utvecklingen sker just nu och hur många utvecklare som går in i kryptovalutor.

Nej, kryptovalutor är här för att stanna, precis som Internet, det är bara du som inte gjort din due diligence.

Lycka till med investeringarna, Bitcoin har gått upp med 200 miljoner procent och den kan dubblas innan året är slut, $500,000 USD om fem år är inte heller omöjligt.
Men som sagt, alla är saliga på sitt och du kommer sitta där med enbart aktier i tillgångar om fem år och vi andra har rundat dig.

2 gillningar

Det handlar nog om orden här.

Chansen dubbleras med 1 lott än med ingen (från 0 chans till 1 chans, vilket är 100 % dubblering), medan sannolikheten för vinst naturligtvis inte ökar speciellt mycket om man köper 2 istället för 1 lott.

Men vårt psyke verkar spöka rejält då vi köper flera då det känns som att sannolikheten/chansen ökar.

Jag håller med att så verkar vara fallet, men ingen har en aning om hur mycket detta är värt. Priserna är ren spekulation i min mening.

Jag spekulerar i att krypto kommer fortsätta upp, och att vissa av er här i tråden kommer köpa av mig när jag vill ut :wink:. Observera, spekulerar, som underhållning med pengar jag har råd att förlora.

Jag blev faktiskt lite skeptisk när jag såg att SEB listades som samarbetspartner med ripple, så jag Altavistade lite och se vad jag fann,

https://sebgroup.com/sv/press/nyheter/ny-betallosning-med-blockkedjeteknik-fran-ripple

Imponerande att SEB var så tidiga, undra hur det gick.

Lycka till allihopa!

1 gillning

Du faller rakt i den psykologiska fällan.

Det stämmer inte det du skriver.

100% ökning är samma sak som dubblering ( gånger 2).

Köper du en lott är chansen oändligt många gånger större för vinst än ingen lott. Eller oändligt många procent större.

Det är inte en dubblering.

Köper du två lotter är chansen till vinst dubbelt så stor om om du köpte en lott. Eller en ökning med 100%. Eller gånger 2 så stor. Men chansen i sig behöver inte vara större än några promille.

Alltså om man går från 0 chanser till 1 på 1000 då har chansen att vinna ökat med oändligt många procent. Den har inte dubblerats.