Att fånga en fallande kniv. Vem köper krypto nu?

Jag kommer öka på mitt månadssparande i krypto nu i all fall, men vet att vi kan droppa över 50% till härifrån, särskilt i coins som inte är BTC eller ETH.
Någon mer som köper mer krypto nu? :slight_smile:

2 gillningar

Jag fortsätter mitt månadssparande i 100% Lysa som vanligt :slight_smile:

10 gillningar

Jag är fortfarande många hundra procent upp på mitt pytte-lilla kryptocoin-innehav, och jag köpte sent, så jag tycker fortfarande det ligger väldigt högt :sweat_smile:

Jag håller mig alltjämt borta från valutaspekulation dit jag räknar handel med krypto. Däremot håller jag utkik efter bra tillfällen att stoppa in likvider på börsen i dessa björndagar.

1 gillning

Jag har köpt på mig lite under hela förra året och fortsätter göra så, men med en maxgräns på 2 % av mitt totala sparande. Mest för att det blir ett sätt att lära mig mer om något som allt mer verkar bli en del av framtiden.
Sen har jag också tänkt att det blir ytterligare ett tillgångsslag i portföljen men det verkar ju inte stämma eftersom det ser ut att följa börsen i stort?

1 gillning

Det är helt olika parametrar som varit drivande för kryptomarknaden respektive aktiemarknaden. Att de följt varandra i stort beror på att kryptovalutor endast funnits under denna uppåtgående aktiemarknaden. Bitcoin uppfanns 2009, efter finanskrisen.

Fundamentat i aktiemarknaden är ekonomisk aktivitet, medan fundamentat i kryptovalutor är pengatvätt och pyramidspel. De kommer bete sig väldigt annorlunda när saker och ting börjar skaka.

3 gillningar

Ja precis, kryptomarknaden består till 99% av de som sponsrar terrorism och tvättar pengar. Du tänkte inte själv någon minut innan du klickade på svara knappen, på hur onödigt ditt inlägg var? :slight_smile:

Köper/säljer ingenting just nu utan jag bygger buffert och låter innehavet ticka ränta.

1 gillning

Jag säger att det är olika fundamenta. Såklart att många hoppas att det ska finnas ett fundamentalt värde i kryptomarknaden också (att man någon gång ska kunna använda valutan till annat än spekulation och pengatvätt). Men du måste ju hålla med om att det är stora skillnader på vad som skapar värde i en aktie och i en bitcoin?

Läs frågeställningen i TS en gång till, läs därefter ditt svar och ställ dig frågan om ditt svar var ens i närheten av relevant.
Tråden handlar inte om ifall krypto har ett fundamentalt värde eller inte.

Vad jag eller du tycker om krypto hör inte till tråden.

1 gillning

Jag deltog i den diskussion som följde. Vet inte varför du går till attack.

2 gillningar

Jag köper inte (och äger inte något förutom möjligtvis via typ Tesla :joy:). Har inte bestämt mig ännu huruvida det är något jag vill ha någon direkt allokering till alls.

Missade detta, kan man inte se om ett inlägg är ett svar på ett annat inlägg utan att man måste använda citatfunktionen?
Ber om ursäkt om det lät som en attack.

Bara lite trött på att alla trådar som handlar om krypto ska hijackas av folk med åsikter huruvida krypto har ett värde eller ej.
Återigen, ber om ursäkt :slight_smile:

3 gillningar

Jag utgår från att du också har en åsikt om huruvida kryptovalutor har ett värde eller ej. :slight_smile:
Jag deltar i extremt få diskussioner om kryptovalutor. Då ser det ganska lätt ut som att de flesta är positiva till fenomenet.

1 gillning

Egentligen bryr jag mig inte om det, kan jag tjäna pengar på det så har det ett värde för mig.
Men att alla trådar som handlar om krypto ska mynna ut i den diskussionen är ganska tröttsamt.

Men som sagt. Jag gav bara en förklaring till varför det kan se ut som att kryptomarknaden är tajt kopplad till aktiemarknaden. Jag hävdar att de inte har samma fundamentala värde och att de kommer bete sig olika. Personligen tror jag att “olika” i sammanhanget innebär att kryptomarknaden tok-kraschar men det finns såklart en stor mängd andra utfall. Hur som helst så påverkas inte aktiemarknaden av kryptomarknaden (tvärt om kanske det finns en viss koppling, men jag tror i så fall mer på börspsykologi och att det är många oerfarna investerare som blir skraja när aktiebörsen svajar).

1 gillning

Tror din förklaring gällande vad som driver kryptomarknaden är felaktigt och saknar någon som helst grund. Att världens 8e största market cap som t.ex BTC är, bara skulle handla om penningtvätt och skumraskaffärer är ju helt orimligt. Du får tro det om du vill men det känns ganska onödigt att ens insinuera det.

In 2019, criminal activity represented 2.1% of all cryptocurrency transaction volume, or roughly $21.4 billion worth of transfers. In 2020, the criminal share of all cryptocurrency activity fell to just 0.34%, or $10.0 billion in transaction volume. One reason the percentage of criminal activity fell is because overall economic activity nearly tripled between 2019 and 2020.

Enligt Chainalysis som är världens största granskare av on-chain aktiviteter…

1 gillning

Ännu orimligare blir det nu när det faller då. Då betyder det att alla kriminella säljer sina kryptos och tar ut det i cash nu då eller? :wink:

Först får det falla lite ordentligt sen kanske jag köper.
BTC 20-25000 usd och Ethereum 1400-1600 usd

Där är tänker jag köpa annars får det vara.

Obs lekhink obetydliga mängder

Japp, kvar blir bara vi hederliga hodlers… :joy:

Måsta va perfekt timing för Hodl spacen att ge sig in i matchen…

Haha, ja… Alla svenskar som sparar i AP7 Såfa har exponering mot Tesla och Block(gamla square) och därmed exponerade mot krypto :stuck_out_tongue: