Inte jag, men har aldrig köpt och har inga planer på det heller.
Hej,
Jag har följt bitcoin nästan sedan starten pga intresse för teknologin, men aldrig tidigare köpt in mig. Idag har jag stoppat in hela lekhinken i ether (hade ingen lekhink innan).
Anledning till att det blev ether är
- Bättre och flexiblare teknologi än BTC
- Skapar värde genom att blockkedjan kan användas till mkt annat än ether, till skillnad från BTC. Detta gör att investeringen inte kan direkt jämföras med valutaspekulation. Tex kan FinTechprogram och NFTs köras på kedjan.
- Kommer bli miljövänligare än BTC när man går över till PoS senare i år, vilket jag tror kan ge en skjuts i användningen och värdering. Kanske kommer man kunna köpa Teslor med ether?
- Verkar vara seriöst styrt
- Fallit nästan 50% från ATH
- Teknisk analysnissarna rekommenderade starkt köp nu (tror inte själv på tekniska analys, men andra kanske gör det)
- Mkt snabbare transaktioner än BTC
Gjorde investeringen i certifikat för att kunna sköta i ISK och därmed förenkla skatten, även om jag hellre hade haft en ledger bara för att jag är tekniknörd.
Idéen med investeringen är att om värdet sjunker till 0 spelar det inte så stor roll, men om den 10-20-dubblas inom 5 år kommer det verkligen göra skillnad i min ekonomi.
Mvh
F
Så tänker jag med med mina kryptoäventyr.
Haha. det är nu som jag som är emot krypto börjar snegla på att köpa krypto.
För att senare sälja till en greater fool.
Köpt BTC varje månad sedan 5 år tillbaka, ser ingen anledning till att sluta nu 
Jag har jättesvårt för det tankesättet. För hur jag än räknar så blir det för liten summa för att vara meningsfullt vid 10-20 gånger pengarna. Eller så blir det en signifikant summa nu.
Säg 10k nu, kan jag lätt slaska bort. 20 gånger det 200k. Okej, 200k påverkar inte min ekonomi signifikant om 5 år.
Säg 50k nu då, nu börjar det skava rejält i plånboken. Okej, 1MSEK om 5 år. Fortfarande inte livsomvändande summa.
100k nu då, nu är det en riktigt rejäl summa pengar som jag inte kan slaska på lekgrejer hur som helst. 2 MSEK vid 20 gånger pengarna, tveksamt om det är livsomvändande summa om 5 år. Blir det “bara” 10 gånger pengarna är slutresultatet bara 1 MSEK ändå vilket inte kommer förändra mitt liv nämnvärt.
Får liksom inte ihop det?
Många skulle nog säga att 1-2 miljoner är en bra bit på väg till livsomvälvande summor. 
Men det innebär samtidigt att 50-100k just nu är betydelselösa summor. Det är kombinationen av de två faktumen som skaver. Om 50-100k är irrelevant summa. Då är i min värld 1-2 MSEK inte livsomvälvande summa om 5 år.
Finns här sen när du vill sälja!
Förutsatt att det är bitcoin.
Vilken summa krävs för att en indexfond ska generera 1-2 miljoner om fem år?
Om man har den initiala summan idag, kommer ju1-2 miljoner vara en obetydlig summa i jämförelse.
Tänker du att alla investeringar är irrelevanta och icke livsomvälvande, eller bara när det rör sig om lek och krypto-spekulation?
Är själv avvaktande till krypto. Men oavsett initialsumma måste ju en potentiell avkastning på 10-20 ggr pengarna anses vara en god förtjänst. Jag hade tyckt att det vore värt att chansa med en slant om jag trodde på en så stor uppgång.
Sant. Jag tänker att många pratar om att lekhinken kan vara 10% av sparandet. Om man har en miljon så skulle man då potentiellt kunna lägga in 100t i något spekulativt. Sen är nog risken större att man tappar rubbet på kryptomarknaden än vad det är att tappa rubbet i aktiespekulation så det kanske inte är så smart att ha hela lekhinken på det.
Jag har spritt ut just runt 10k på lite olika kryptovalutor vilket såklart inte kommer att bli några enorma summor även om det går oväntat enormt svindlande bra… men jag ser det som nödvändigt av två anledningar:
1: Försäkring mot att gnissla tänder över missade tillfällen OM det nu går bra.
2: Det blir kanske i alla fall enfin resa! Eller en skitdyr gitarr (vad jag nu ska med den till. Men det går väl att lära sig spela för att motivera den dyra gitarren antar jag.
)
Jag har också fyllt på cert i ETH och BTC. Tror det var ett bra läge nu. Avvaktar vidare inköp men köper nog mer om en dipp till kommer.
Jag har inte i närheten av den summan… har ca 1,3 MSEK.
Problemet här är att man inte tar hänsyn till risken (sannolikheten för att lycka respektive misslyckat resultat).
Jag månadssparar runt 15k och räknar med ökning av det med ökande lön.
Då är jag nästan säkert ekonomiskt oberoende om 20-30 år.
Ska jag chansa på krypto och hoppas på 10-20 gånger pengarna behöver jag sätta typ 500k SEK i det. För att bli ekonomiskt oberoende långt tidigare. Men 500k SEK sänker fullständigt möjligheterna att vara relativt säker på en 20-30 års period.
Så jag måste alltså riskera något jag behöver för att kanske få det 15 år tidigare. Vilket jag inte behöver.
Sannolikheten för 10-20 gånger pengarna är ganska låg, så jag tar ju ett uruselt bet. Jag kan förlora mer än jag kan vinna och dessutom till en relativt låg sannolikhet.
Assymetrin är emot mig.
Att chansa på krypto blir ju lite som att spela på lotto, för det är ju ändå 50% chans. Antingen vinner man eller så vinner man inte. Jo tjena…
Jag har ett annat problem med det tankesättet, och det är att innan det hunnit gå upp 20 gånger har jag fått panik och sålt av för länge sedan för att skydda min vinst.
Just nu har jag närmare 2 % krypto men skulle det 3-dubblas så skulle jag nog inte våga lämna det utan åtgärd för det hade gjort min lekhink för stor.
Det är därför det blir lustigt när folk säger att man skulle köpt bitcoin för 10 år sedan, dom flesta hade ändå inte suttit på hela summan tills idag.
Min strategi är att försöka hålla det vid 2 % vid varje ombalansering, så att jag precis som med all ombalansering köper billigt och säljer dyrt. Får se om jag lyckas men annars är det i alla fall bara en lekhink.
Det är för mig bara FOMO. Inget jag mår bra av och något jag systematiskt försöker lära mig av att känna.
Varför inte åka på den där resan nu då något billigare och garanterat få ut något av pengarna? 10k-20k räcker till en resa med minnen för livet.
Jag tänker att du kan ju inte förvänta dig att just den delen du satsat i krypto (enligt dina beräkningar) ensamt ska göra dig ekonomiskt oberoende om 5 år. Det borde väl isf vara den delen plus restan av dina besparingar som är i stabilare investeringar?
Att hoppas att 10% (om vi nu räknar en “regelrätt lekhink”) är det som man ska leva på senare i livet känns bara att det skulle vara klar förlust varje gång, oavsett vad man satsar på, eller?
Jovisst, men de kommer ju inte ha tid att ha en signifikant hög avkastning (CAGR) över en så kort tid. Ju kortare tidshorisont desto mindre sannolikt med positiv avkastning.
Absolut! Man är väl lite olika där.
Det var som efter IT-crashen 01 då jag blev av med jobb och alla obligationer jag hade i företaget jag jobbade på, jag köpte lite aktier istället bara för att det skulle kännas så dåligt om kursen gick upp en massa igen. (Jag hamnade för övrigt på plus på dessa aktier för bara några månader sedan så det tog 20 år att återhämta sig!)
Det är säkert osunt men det får mig att sova bättre. ![]()
Just ja, reser gör jag så klart ändå redan nu. Det är något jag “unnar mig” för att ta ett vanligt Lyxfällanuttryck.
Om 10k inte spelar nån roll för dig idag, varför inte köpa trisslotter för 10k idag då?
Genuin fråga alltså. Var ligger liksom gränsen på hur sannolik en viss värdeutveckling ska vara värd det?
För mig är 10-20 gånger pengar på tok för dåligt för att ta risken med krypto. Det ger lite till för många potentiella utfall.