Krypto: Att äga eller inte äga, det är frågan

Är det verkligen smartast ekonomiskt att äga sina bitcoin långsiktigt? Det valet man gör nu kan få stora konsekvenser om 10-20 år.

Jag har påbörjat en långsiktig investering i kryptovaluta för mig och mina barn. Dock är det en fråga som hemsöker mig och som jag inte kan bli av med. Äga den underliggande tillgången eller inte? Eftersom sparandet är på lång sikt är det extra viktigt att jag gör rätt val nu från början. Här är de stora fördelar/nackdelar jag brottas med:

Äga bitcoin - De stora fördelar

• Låna med bitcoin som säkerhet. Michael Saylor tycker att det smartaste man kan göra är att låna fiat-valuta med t ex bitcoins som säkerhet. Och att Bitcoins fortsätter öka i värde långsiktigt (mer än räntan på lånet) och så lever man på lånade pengar för resten av livet och skattar därmed inget på vinsten.
  • Slipper motpartsrisk (som för certifikat t ex)

Äga bitcoin - De stora nackdelarna

• Om man inte i framtiden kan låna med bitcoin som säkerhet (utan vinstskatt) eller kan använda Bitcoin som betalmedel (utan vinstskatt på det man köpt) försvinner alla fördelar ovan
  • Kan slarvas bort eller försvinna på annat sätt

Det är alltså framför allt 2 saker som lockar mig till att äga bitcoins (eller annan krypto):

• Om det kan bli ett betalmedel på sikt och att skatteverket ändrar sina regler dvs att jag inte behöver skatta för det jag köper med min krypto.
  • Om man kommer att kunna låna med sin krypto som säkerhet blir det oerhört fördelaktigt att äga sina bitcoins. Ingen vinstskatt och bitcoin-tillgången fortsätter att öka i värde

Vad är sannolikheten att vi har en sådan framtid på 10-20 års sikt?

För på lång sikt ser jag det som väldigt sannolikt att värdet på Bitcoin kommer att öka rejält (och fortsätta öka då det bara finns begränsat antal), vilket innebär att Bitcoin Zero på ISK skulle kunna bli en extrem vinnare skattemässigt vs att äga Bitcoin med 30% vinstskatt om man bara jämför skatten.

Skulle hemskt gärna vilja veta hur du ni resonerar kring det här, då jag låser mig i tankegångarna här. Vill göra ett så bra val, och så tidigt, som möjligt, då det får sådana konsekvenser på sikt.

Skulle verkligen behöva höra någon annan smart människas tankegångar.

Hur motiverar man för sig själv att äga den underliggande tillgången när det finns så mycket osäkerhetsmoment kring om det faktiskt kommer att finnas några fördelar på sikt?

Generellt brukar det vara bäst att ligga så nära den underliggande tillgången som möjligt. I det här fallet är det klurigt pga av skatten. Kanske göra hälften / hälften.

Sedan brukar jag alltid vara lite försiktig när min strategi innehåller väldigt mycket ”om”. Har du utrymme i din plan för att det inte är Bitcoin som blir grejen?

3 gillningar

Man brukar säga att det är 2 saker man inte ka undvika - döden och skatten :wink:

Jag har svårt att se hur nationalstater ska ge upp två av deras viktigaste maktfunktioner - rätten att beskatta medborgarnas inkomstern och rätten att bestämma över sin valuta/ekonomi. Detta krävs ju för att din ”om” ska uppfyllas.

Därför tror jag inte att Bitcoin blir main stream betalningsmedel. Däremot kommer det säkert digitala valutor, som det redan prata om bland annat i Sverige om eKrona.

Själv tittar jag mer efter företag som använder den bakomliggande blockchain teknologin - för den bedömer jag som mycket intressant. Däremot har jag personligen mycket svårt att se värde i kryptovalotor varken first mover Bitcoin eller någon av de andra 4000 kryptovalutorna.

Det var nyligen en mycket omfattande tråd om Bitcoin med både positiva och negativa synsätt som du kanske redan läst? Om inte se nedan

Vad menar du med att man ska kunna köpa saker med bitcoin utan skatt? Att man inte ska behöva betala moms? Tror jag inte kommer hända, ur skattsynpunkt är det bara ett annat betalmedel.

Jag tror inte heller bitcoin komner bli värt mycket på lång sikt. För ineffektiv krypto, för mycket energi som krävs och därmed för dåliga incitament att genomföra transaktioner. Dessutom p.g.a. mängdbegränsningen blir det mindre och mindre incitament till att genomföra transaktioner. Minskar värdet på bitcoin (relativt fiat) så blir det en negativ spiral med kostnader (i bitcoin) för att få sina transaktioner genomförda.

På lång sikt kommer antagligen statligt styrda (och kopplade till Fiatvalutor) krypto ta över för gemene man.

Slutligen en icke produktiv tillgång som lätt kan ersättas med nån annan krypto. Som guld fast utan gulds viktigaste egenskap, oersättlig tusenårig historia.

MicroStrategy-killen :smile: Var skulle värdeskapandet som gör att Bitcoin hela tiden ökar komma ifrån, enligt denne Saylor?

Min tanke är att det kommer sluta i tårar och tandgnissel för väldigt många personer. Sluta titta på Youtube-videos med pumpare som talar i egen bok och läs Bitcoin-tråden som någon länkade till istället.

1 gillning

Jag tänker lite som du här, kanske inte väldigt sannolikt men att i alla fall uppsidan kan vara ofantligt stor. Men jag ser fortfarande en mycket stor risk att det går till 0. Med denna asymetri i åtanke tyker jag att detta är ganska enkelt, investera väldigt lite pengar i detta! Går det som vi önskar och kreti och pleti börjar använda bitcoin på något vis så är uppsidan nära obegränsad och man kommer tjäna bra pengar oavsett hur mycket man gick in med.

Sen till skatten, gillar vad @janbolmeson säger här, 50/50, även om jag själv endast har en egen plånbok i kallförvar sedan 2013. Inte för att historien är facit för framtiden, men jag investerade bokstavliga kaffepengar som jag nu skulle kunna åka på en mindre semester för så “strategin” har funkat hitintills. Skulle det gå till noll så är det inte hela världen, och jag tänker samma sak med skatten, om jag fått 7000 % eller 10000 % spelar inte så stor roll helt ärligt.

Edit: För att sammanfatta, 50/50 ökar ju den potentiella avkastningen men även risken eftersom att man tar ett kliv bort från det underliggande tillgången (och även förlorar lite krockkudde eftersom att man får dra av förluster vid direkt ägande). Så, tänk över hur mycket risk du vill ta; jag skulle dock inte investera mer än att man nästan förutsätter att allt går förlorat.

1 gillning

Förlåt om jag är lite för rakt på sak, men… Jag tror du har för stor del av ditt sparande i bitcoin om du brottas med de frågor du nämner. Vikta om. Det är i princip omöjligt att veta vad som händer om 10-20 år.

Jag har (utöver mitt pensionssparande, tjänste- och privat, det senare fyller jag inte på längre) 100% av mitt sparande i bitcoin sedan fyra år tillbaka. Jag är helt trygg i mitt val eftersom jag lagt och lägger mycket tid varje dag på att utbilda mig om bitcoin och ekonomi. Mitt val, min risk :wink: Jag kommer framöver att ha ca 75% av mitt bitcoininnehav i privat ägande och ca 25% på BlockFi-konto.

Lägg 50% av ditt bitcoininnehav i eget ägande (self custody)…fortsätt utbilda dig…lägg 50% på BlockFi-konto (custodial).

Om du fortsätter att nojja (skrivet med omtanke) har du fortfarande för lite kunskap…eller för stor del av ditt sparande i bitcoin :wink:

Jag hade också en fundering på hälften certifikat på ISK och hälften äga tillgången, just för att det är för mycket osäkerhet och då har man hedgat så gott man kan.

Och ja jag kommer endast att ha 5-10% i krypto av både barnens och mitt egna sparande.

1 gillning

Vad menar du med att man ska kunna köpa saker med bitcoin utan skatt? Att man inte ska behöva betala moms? Tror jag inte kommer hända, ur skattsynpunkt är det bara ett annat betalmedel.

Skatteverket säger:

• “betalat med kryptovaluta vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa)” …vet inte exakt vad det är för typ av skatt de menar men tänker att det är vinstskatt som ska betalas dvs 30% + moms antar jag.

Är det något du ska deklarera själv? Eller vad handlar punkten om?

Då jag endast kommer att investera 5-10% av mitt sparande så är det väl framför allt för lite kunskap som jag lider av då, även om jag satt mig in i det en hel del i den här världen. Men är svårt att fylla informationsluckan om hur framtiden kommer att bli för krypto. Så jag lutar åt att den bästa hedgen är att köra 50/50-strategin dvs 50% på ISK och 50% äga själv.

1 gillning

Japp: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/kryptovalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html

Dock helt avgörande att du förstår skillnaden mellan krypto och Bitcoin. Ska du investera i Bitcoin ska det komma ifrån att du tror på just Bitcoin, inte teknologin i sig.

Okej, så du måste deklarera din handel med kryptovaluta. Moms dras antagligen redan av den du köpt tjänsten/varan av.

Hur ska det leda till att du kan handla utan att betala moms? Skattefiffla?

Ja det har du rätt i. Jag har egentligen ingen åsikt om vad som är bästa investeringen på sikt inom kryptosfären. Så jag har köpt:

Bitcoin = First Mover Advantage. Många större företag/institutionen lägger nu också en del av kassan i Bitcoin. Finns för mycket pengar och smarta människor i det för att det bara ska dö ut.

Ehterium = p.g.a. smart contracts och att de kan bli den stora plattformen för företag som vill bygga dapps på den

Cardano = Då deras lösning ser ut att vara betydligt bättre än Etherium på de flesta punkter och att Charles har ett fokus på de som inte lever i väst, vilket känns mest vettigt samtidigt som allt är baserat på forskning som blivit peer reviewat.

Det är väl om det blir en riktigt valuta antar jag. Så att man kan handla med kryptovaluta utan att betala vinstskatt bara för att jag en gång i tiden växlat fiat-valuta till t ex bitcoin. Momsen går inte att komma undan om jag inte handlar på mörkare delar av webben.

Va? Du får ju alltid betala vinstskatt på vinsten ändå. Därför du ska deklarera dem? Jag begriper inte resonemanget.

Om jag idag går till ett forexkontor och växlar sek mot dollar och dollarn blir 50% mer köpkraftig jämfört med sek om 10 år så betalar jag ingen vinstskatt bara för att jag köper en stol för mina dollar?

Men om jag istället hade bytt mina sek mot bitcoin så gör jag det (med dagens skatteregler)

Eller missar jag något?

Det ska du väl? Anskaffningsvärdet för dina dollar var lägre än värdet i SEK du köpte för om kursen har ändrats där emellan?

Skatteverket vill nog ha ett ord med dig

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.5/2818.html