Finns det ett marknadsviktat index för kryptovalutor?

Som rubriken lyder. Finns det ett marknadsviktat index för kryptovalutor som man kan investera i?

Menar du nå’n sorts snittindex för alla kryptovalutor? Eller nå’n typ av kryptoindexfond som matchar detta snitt?

Det spelar mindre roll. ETF eller fond som följer ett index som är marknadsviktat på något sätt efter alla kryptovalutor.

Jag tror på kryptovalutor är här för att stanna med vet inte vilka som finns kvar om 10 år = vill köp alla så jag har vinnaren/vinnarna där och slipper tänka, som med vanlig indexfond :slight_smile:

Inte riktigt det du frågade men närbesläktad fond:

Go Blockchain Fund A

Okej, då fattar jag. I ärlighetens namn misstänker jag att ett riktigt index saknas eftersom det fortfarande är ganska mycket vilda västern över kryptomarknaden.

Kanske ägnar sig nå’n av de större kryptomäklarna åt nå’t sådant, men med de svängningar som varit och nya aktörer som poppar upp som maskrosor i gräsmattan är det nog ganska svårkontrollerat. #killgissning

Jag tror absolut också krypto som grej kommit för att stanna. Därmed inte sagt att alla sorter finns kvar, kan finnas kvar eller ens bör finnas kvar.

Du skulle själv kunna köpa 4 av de 10 största som certifikat på Avanza och själv marknadsvikta dem. Det finns Bitcoin, Ethereum, Cardano och Polkadot som certifikat. Om du köper marknadsviktat från början slipper du sedan att ombalansera, då det sköter sig själv. Det enda du behöver göra är att lägga till kryptovalutor allt eftersom de dyker upp på avanza. Eller sälja allt om ett index dyker upp. Du kan se på Coingecko.com vilket Market Cap de olika kryptovalutorna har och räkna utifrån det.
Det blir ca:
2% Polkadot
6% Cardano
29% Ethereum
63% Bitcoin

2 gillningar

63% bitcoin. Snacka om dålig diversifiering. :rofl:

(Jag vet, marknaden ser ut så, men spridningen är ju knappast på topp.)

Även om du på något sätt skulle lyckas få med alla kryptovalutor som finns slutar ett marknadsviktat index ändå med: BTC 40%, ETH 19% :slight_smile:

Japp, jag förstår det. Snacka om att man riskerar en rejäl- berg och dalbana även om man diversifierar. :slight_smile:

Tack för allas input! Ja, har själ. Gått i tanken att köpa ETH och BTC som proxy. Men vill ju även få en liten släng av eventuella kommande raketer, men kanske för nöja mig med att kolla in coingecko och köpa den/de kryptos som växer sig stora.

Vore dock skönt med en marknadsviktad krypto-indexfond. Hade inte brytt mig om den hade 1,5% i avgift.

Jag tror att kryptoindex är något av ett index-älskar-felslut. Lite som att diversifiera guld med majs bara för att fler innehav = bättre portfölj. Bitcoin (min personliga uppfattning) är allt man behöver, ingen annan kryptovaluta är i närheten av att utmana dess funktion som sund, decentraliserad värdebevarare. 63% Bitcoin är för lite. :wink:

1 gillning

…och vi andra investerar i grafikkort och energi. :wink:

Du har inte (helt) fel. Ethereum är inte i närheten av Bitcoin, utan mycket bättre! :wink:
Med senaste uppgraderingen EIP-1559 och kommande övergång till Proof-of-Stake istället för Proof-of-Work kommer göra att det blir deflation på Ethereum. Dessutom kan du stakea Ether och få avkastning på det sättet. Bitcoin har fixed supply och ingen staking, samt inte mkt användning. Ethereum har DeFi, NFT:er etc.
Därför överviktar jag mot Ethereum. Har ca 50/50 ETH/BTC nu (och en massa altcoins såklart) men kommer låta Ethereum springa iväg utan att ombalansera (om den nu springer iväg).

Haha, en vild Etherian! Ja, vad PoS gör med Ethereum får framtiden utvisa. Bitcoin uppbär som sagt alla karaktärsegenskaper som gör den till en sund valuta, och kan komma att revolutionera hela vårt ekonomiska system bort från fiat. Här är Ether knappast en utmanare, då det som du säger inte finns någon fixed supply. Så, med glimten i ögat måste jag säga att du har helt fel. :relieved: Men jag kanske är biased, då jag avskyr inflation och allt staten gör med den. Ether är givetvis också en intressant investering, bara ingen utmanare till Bitcoin.

I agree to disagree :slight_smile: Men vi är iaf på kryptotåget båda två. Och Bitcoin är inte så dumt i sig.

1 gillning

Miljörörelsen begs to differ… men det är ju ekonomi på annan skala iofs.

Miljörörelsens invändningar bygger dels på det felaktiga antagandet att Bitcoin inte är användbart, och dels på en oförståelse inför faktumet att mining är en katalysator för grön energi. Bitcoinmining utgör ung. 0.55% av världens energiförbrukning, och mängden av denna energi som är klimatneutral uppskattas vara allt från 39 till 73 procent (en siffra som kommer att öka, då grön energi allt som oftast är billigare för miners). Och även om det använde mer energi än så är vinsterna med Bitcoin tillräckliga för att rättfärdiga höga energikostnader. Typ som att det inte är slöseri med energi att flyga in vaccin i U-länder.

1 gillning

0,55% är mycket. Dessutom drar väl även transaktionerna en bra laddning kräm?

Energin måvara mest grön, men kunde ju å andra sidan ersatt fossilenergi, exempelvis i Kina.

Sedan gillar jag i grunden idén med btc, men tänker att det nog finns en bättre och mer energieffektiv lösning i framtiden, en lösning som kommer att ta bitcoins plats. Men det är min gissning.

Vi behöver inte ha nå’n infekterad debatt om energiåtgången, men medge att 0,55% är ganska mycket med tanke på dess lilla del av världsekonomin.

Förutom att transaktionsavgifterna är för dyra, den inte är fungible och att den är alldeles för volatil såklart.

0,55% är så vitt jag vet miningen, vilket är vad som konfirmerar transaktioner. Så det är same same.

Håller med om att vi inte behöver någon infekterad debatt! Jag kan väl bara kort säga att jag inte tycker att 0,55% är något att höja på ögonbrynen över. Särskilt inte när miningindustrin som sagt dras mot grön energi och även energieffektivare mining. Ett litet pris att betala för något så underbart som Bitcoin. :smiling_face_with_three_hearts:

Kanske ska använda ordet värdebevarare snarare än valuta, för att undvika missförstånd. Bitcoin tävlar alltså med guld snarare än SEK. Att flytta 100BTC mellan Sverige och USA (man “flyttar” tekniskt sett inte BTC, men du förstår vad jag menar) är hiskeligt mycket billigare än att flytta motsvarande 80kg guld. Vad gäller volatilitet: Bitcoin är fortfarande i sin linda, så volatilitet är självklar. Vi måste låååångt upp i pris innan det blir en stabil värdebevarare. Om man vill vara med på den fina resan eller inte är upp till var och en. Och vad jag vet är BTC fullt fungibel. Den kan vara tainted eller inte enligt vissa subjektiva bedömningar, men 1BTC är fortfarande värd 1BTC.

1 gillning