Hjälp! Börjar bli FOMO på crypto

Hej!
Är en trogen global index köpare.
Men man kan inte hjälpa att bli FOMO när man ser all crypto bara gå upp och upp.
Kom gärna med argument varför jag inte ska köpa eller varför jag ska köpa crypto. Mvh

Att köpa en tillgång bara för att den gått upp mycket låter inte som en bra strategi, tvärtom som att man riskerar att komma in för sent efter den stora uppgången. Jag har köpt (annat) pga FOMO några gånger och det har alltid slutat illa.

Disclaimer: Äger inte bitcoin själv och kan inte så mycket om bitcoin.

Med det sagt, perfekt innehav i en liten lekhink på kanske 5% för att få utlopp för dina känslor. Kan ju sluta bra dessutom.

7 gillningar

Känner igen men har för egen del kommit underfund med att det handlat om att jag tänkt “tänk om jag köpte det tidigare…” och därmed gjort rejäl vinst. Men samma har jag tänkt med husköp, Nvidia, GameStop och så vidare. Mentalt landat in i att allt hade varit spekulationsköp och det med varit större sannolikhet att det gått åt andra håller med rejäl förlust.

Annars tycker jag att du kan göra som förra skribenten skrev och kanske köpa någon crypto-ETF för lekhinken. Har själv funderat på det men inte satt mig in i om det finns vettiga.

3 gillningar

Eller så köper du lite som en del av din lekhink? :smiling_imp:

3 gillningar

Lekhinken! Eller YOLO-hinken, som man kan kalla den. Och köp månadsspar så jämnar du ut lite av volatiliteten utan att missa uppgången.

2 gillningar

Alla crypto bros imorgon :point_up_2:t2::rocket::joy:

2 gillningar

För några år sedan hade RikaTillsammans-podden ett avsnitt om Krypto och då nämndes tanken att man skulle kunna se det som ytterligare ett tillgångsslag och ha någon procent av sin totala portfölj. Jag blev inspirerad av det och har haft 2 % i portföljen sedan dess. Det har gett en bra utveckling men är totalt sett ganska lite pengar. Räcker dock för att jag inte ska känna så mycket FOMO kring det. Och det gör att jag håller ett öga på utvecklingen av området, ifall dom som är positiva har rätt (jag har ingen aning). Skulle det krascha så är det ändå bara min enda lekhink.
Eftersom det är snabba svängningar så ombalanserar jag vid behov halvårsvis.

3 gillningar

Har du någon lekportfölj? Om inte, så kanske dags för där du sättet upp tydliga reglerför dig själv.

Där kan du köpa krypto eller andra papper du är intresserad av.

1 gillning

Hur investerar du i det? Någon ETF eller liknande?

Precis, Avanzas ETF. Känns enklast när det ändå handlar om rätt små summor ännu så länge.

1 gillning

Hej, som någon skrev är inte FOMO en bra utgångspunkt för att köpa. Försök förstå varför framförallt Bitcoin kan vara en bra investering, vad denna nya form av digital valuta erbjuder mänskligheten som guld 2.0 med alla fördelar:

• Decentraliserad
  • Handlas dygnet runt
  • Vem som helst kan överföra till vem som helst.
  • Begränsat antal (vilket hindrar att det trycks nya, som med fiat).
  • Introducerat utan insiders som köpte på sig i förväg.

Tror du inte det i slutändan är någon bra idé så köp inga. Tradar man Bitcoin har man missförstått vad det är, typ.

Satsa inte så mycket i början, det är fortsatt riskfyllt på kort sikt. Bästa är att köpa riktiga bitcoin och näst bästa är “pappersbitcoin” (typ nån ETF eller aktien Microstrategy), men det viktiga är att börja någonstans, båda sätten är okej.

PS - Det finns mycket crypto-scams där ute så jag rekommenderar i princip bara Bitcoin.

Även jag har lagt en liten del i bitcoin och då via certifikat på avanza. Så det kraschar säkert snart, bara för det.

Inget fel att ha lite Bitcoin:

Lösningen på FOMO för mig är att bestämma sig för hur stor andel (och risk) man är villig att ha, sedan ombalansera när förhållandena ändrar sig. Så istället för att köpa när “bitcoin bryter $100k”, så blir de när andel bitcoin är långt under mitt mål.

De blir automatiskt att man köper på “botten” och säljer på “toppen”, fokus blir istället den totala portföljens risk reward istället för emotionella beslut

2 gillningar

Seriöst, du kan alltså inte komma fram till problemet med detta på egen hand?

Undvik krypto, skaffa bitcoin. Hur mycket? Det beror på så många faktorer.

Men det absolut enklaste sättet att se på det är

Äg minst 0.1 btc idag om du kan avvara. Spara i bitcoin på lång sikt, spara regelbundet så att du snittar in dig.

Läs på om bitcoin. Det finns många bra resurser och flera bra böcker. Lyssna inte på investeringsyoutubers osv, de är bedragare hela bunten.

När du börjar lära dig mer, så kommer du gissningsvis veta hur du vill placera ditt kapital.

Personligen har jag kommit fram till 80% bitcoin och typ 20% fonder.

1 gillning

FOMO är väl besläktat med hindsight bias (“efterklokhet”, Efterklokhet – Wikipedia )… nu har bitcoin rusat så då kanske man tänker sig att man borde ha investerat tidigare… fast det egentligen inte fanns så mycket objektivt som talade för att bitcoin tidigare var en bra investering. Det kan man förstås diskutera, huruvida det fanns/finns goda skäl att investera i krypto, men det blir ett felslut om man tänker såhär:

1. Bictoin har gått upp
  2. Därför måste det redan från början ha varit synligt att bitcoin var en bra investering, men jag missade det uppenbara

Detsamma gäller egentligen framåt. Om bitcoin fortsätter rusa så kommer man, om man inte investerade, tänka som ovan (“jag missade det uppenbara”). Om bitcoin istället kraschar så kommer man kanske i liknande efterklokhets-banor tänka “jag visste det…” fast man egentligen inte just nu vet.

Alltså… huruvida krypto går upp eller inte (likt någon specifik aktie eller fond) på kort sikt borde inte påverka långsiktiga investeringsbeslut. Om du ändå måste för att lindra din FOMO… investera så lite som du är villig att förlora, som om du hade köpt trisslotter för pengarna… om man däremot tror på krypto ändå så är situationen annorlunda, då hade man köpt krypto oavsett om de går upp eller ner (och förmodligen redan ägt krypto). Men om dina åsikte om krypto förändras bara för att de rusat i värde så fattar du beslut på dåliga grunder.

2 gillningar

Valour Digital Asset Basket 10
Diversified köp denna på avanza. Portföljen är fördelat på 10 största krypto. Kan köpas via ISK eller KF slipper tänka på skatt.

Om du vill få in foten utan att exponera allt på BTC.

1 gillning

Ah, när såna här posts blir vanligare så brukar vi närma oss toppen på en bubbla… :yum:

7 gillningar

Vore det inte mer konstigt om priset på Bitcoin inte gick upp med tanke på att det väl är begränsat i antal och många köper det just för att det har gått upp och man tror att det ska fortsätta gå upp?

Tack så mycket för alla svar :star_struck: Det blir nog att köpa bitcoin för 5% av mitt totala kapital :+1:

3 gillningar