Tror många inser att det är en stor risk att spekulera i Bitcoin då det inte finns något underliggande värde.
Mitt inlägg var mer riktat på frågan om intresse för Bitcoin och mindre i att spekulera i fiatvärdet.
Det där med underliggande värde kan man diskutera, vad det är för dig är inte samma för någon annan.
Om du inte ser något värde i att fritt skicka information via TCP/IP protokollet (email/chat) till vem som helst i välden över internet utan att vara bunden till en stat eller företag så ser du inte heller något värde att skicka “pengar” på samma sätt via Bitcoin protokollet.
De flesta som handlar med Bitcoin gör så för att hålla dessa och invänta nästa våg av köpare.
Det är väl så men alla tillgångar som man ser som en kapitalinvestering?
Tycker också din bild av användandet är lite överdriven.
Osäker på hur det framstod som att användandet skulle vara överdrivet, syftade på att regeringar i större västerländska länder har börjat stifta lagar som främjar individuella att använda Bitcoin.
Lätt att förespråka Bitcoin med tanke på senaste rusningen. 2022 var det inte lika många som pratade om det.
Så är det med alla tillgångar, folk blir intresserade när priset ökar.
Vill förtydliga att jag inte förespråkar investering i priset av Bitcoin men kunskapen om vad Bitcoin är, varför det existerar och hur det fungerar.
När internet var en fluga, köpte jag ett modem och dator för att utforska internet och lära mig något som senare visade sig vara en bra investering av min tid.
Bitcoin förbrukar enorm mängd energi.
Genom att vara knutet till något i den fysiska välden som energi ger i sig ett underliggande värde.
Kan du nämna något som har ett underliggande värde utan att förbruka energi?
Vad är det som säger att just Bitcoin skulle vara den dominerande krypton i framtiden?
Det finns inga garantier för något om någon valuta eller tillgång men vissa viktiga aspekter ger Bitcoin en fördel före andra.
-
Ingen ledare, CEO eller företag som kan påverkas för att underminera protokollet.
-
Begränsat utbud på 21 miljoner säkerställer långsiktigt värdebevarande (till skillnad från inflationsdriven fiat eller altcoins med flexibla utbud).
-
Energi. Proof-of-work (mining), vilket gör det motståndskraftigt mot attacker och censur (inget enskilt entitet kontrollerar det).
-
Nätverkseffekt. Utvecklaraktivitet, infrastruktur och användarbas överträffar konkurrenter.
Sen har jag svårt att se hur Bitcoin skulle lösa välfärden och pensionerna.
Menar inte att det kommer lösa välfärden och pensionerna men att det kan vara ett av flera alternativ att säkra sin ekonomiska framtid.
Alla kan ju inte bli vinnare och förr eller senare kommer valarna sälja och småfiskarna slaktas.
Så är det med allt.
Det går absolut att tjäna bra med pengar på krypto. Men med stor risk på köpet. Tror det är därför det förespråkas 2-5% krypto i en portfölj. Sen finns det en del kryptobros som går all in. Good luck säger jag.
Som de flesta redan vet men ska inte investera i det man inte förstår.
Dock så kan man inte gå back på kunskap.
Därav frågan varför intresset för Bitcoin är så lågt i Sverige.