Varför är intresset för Bitcoin så lågt i Sverige?

Sverige hoppade på internetvågen tidigt och banade väg för framgångsrika internetföretag men också en internetkunnig befolkning.

Många idag pratar inflation, bolåneräntor, svag krona, Trump, AI och hur få storföretag tjänar på vår onlinedata men väldigt lite intresse från allmänheten om Bitcoin som ett alternativt ekonomisk skydd.

USA ligger långt framme med Bitcoinföretag som växer som svampar och användningen bland befolkningen växer, Thailand planerar betalningar för turister i Bitcoin, i Tyskland är Bitcoin innehav skattefria efter ett år i Portugal har ingen inkomstskatt på kryptotransaktioner för privatpersoner mm mm.

Jag förstår att vi i Sverige haft stort förtroende för staten och att på något magiskt sätt kommer välfärds och pensionssystemet fungera i det långa loppet.

1 gillning

Några tankar:

• Tror många inser att det är en stor risk att spekulera i Bitcoin då det inte finns något underliggande värde.
  • De flesta som handlar med Bitcoin gör så för att hålla dessa och invänta nästa våg av köpare. Tycker också din bild av användandet är lite överdriven.
  • Lätt att förespråka Bitcoin med tanke på senaste rusningen. 2022 var det inte lika många som pratade om det.
  • Bitcoin förbrukar enorm mängd energi.
  • Vad är det som säger att just Bitcoin skulle vara den dominerande krypton i framtiden?

Sen har jag svårt att se hur Bitcoin skulle lösa välfärden och pensionerna. Alla kan ju inte bli vinnare och förr eller senare kommer valarna sälja och småfiskarna slaktas.

Det går absolut att tjäna bra med pengar på krypto. Men med stor risk på köpet. Tror det är därför det förespråkas 2-5% krypto i en portfölj. Sen finns det en del kryptobros som går all in. Good luck säger jag. :grimacing:

11 gillningar

Sverige har varit ett aktieland länge. D.v.s. att privatpersoner till mycket stor andel sparat i aktier/aktiefonder. Obligationer och räntepapper är mindre vanligt. Valutor borde likaså vara det.

1 gillning

Sverige har varit ett aktieland länge. D.v.s. att privatpersoner till mycket stor andel sparat i aktier/aktiefonder. Obligationer och räntepapper är mindre vanligt. Valutor borde likaså vara det.

Det förklarar nog en del. Efter pensionsreformen på 90-talet blev det folkligt att handla aktier och fonder och då känns det tryggt.
Bitcoin är mer av en gräsrotsrörelse för peer-to-peer ekonomiska transaktioner som kanske inte passar i den Svenska kontexten.

Många länder och populationerna som kommit längre med bitcoin har ju helt klart drabbats värre av inflation och har en helt annan syn på stat osv. Svensken står nog kvar med en fot i det gamla och förstår nog inte riktigt behovet då vi har tillsynes stabilitet osv.

Jag själv är tex intresserad och skulle vilja ha bitcoin men har faktiskt valt certifikat vägen då skatter och avgifter känns lite orimligt bara för att hålla över tid. Finns ju egentligen inte någon direkt användning för bitcoin i Sverige idag förutom “store of Value”. Så just nu ser jag det mer som digitalt guld som man enklast kommer åt via certifikat. Är ju något helt annat i Argentina och Sydafrika där man byggt upp parallella system och faktiskt använder det i hela städer och samhällen via lightning protokoll osv…

Tänker att länder adapterar saker efter behov och saker har olika cykler. Ett exempel är ju att i Sverige adapterade vi internet i form av adsl och fiber med stationära datorer ganska snabbt. I Kina gjorde man inte det på samma sätt utan där kom ju den mobila adaptionen tidigare så man hoppade nästan över stationära datorer där. Idag lever den kinesiska befolkningen i sina smartphones med WeChat som en all in one app. Lite liknande i vissa afrikanska länder där alla har mobiltelefoner men inte datorer osv.

Så antagligen kommer vi in sent eller kanske inte alls här i Sverige. Vi kanske hoppar på nästa grej när vi ser behovet.

1 gillning

Jag håller med, behovet finns helt enkelt inte. Bitcoin, eller egentligen kryptovalutor som de ser ut idag, löser inget problem i länder med etablerade betalsystem/valutor. Och bitcoin har ju hittills varit väldigt volatilt, så länge det fortsätter vara det så kommer det nog inte slå på det sättet som jag tror TS tänker sig.

4 gillningar

Tror många inser att det är en stor risk att spekulera i Bitcoin då det inte finns något underliggande värde.

Mitt inlägg var mer riktat på frågan om intresse för Bitcoin och mindre i att spekulera i fiatvärdet.
Det där med underliggande värde kan man diskutera, vad det är för dig är inte samma för någon annan.

Om du inte ser något värde i att fritt skicka information via TCP/IP protokollet (email/chat) till vem som helst i välden över internet utan att vara bunden till en stat eller företag så ser du inte heller något värde att skicka “pengar” på samma sätt via Bitcoin protokollet.

De flesta som handlar med Bitcoin gör så för att hålla dessa och invänta nästa våg av köpare.

Det är väl så men alla tillgångar som man ser som en kapitalinvestering?

Tycker också din bild av användandet är lite överdriven.

Osäker på hur det framstod som att användandet skulle vara överdrivet, syftade på att regeringar i större västerländska länder har börjat stifta lagar som främjar individuella att använda Bitcoin.

Lätt att förespråka Bitcoin med tanke på senaste rusningen. 2022 var det inte lika många som pratade om det.

Så är det med alla tillgångar, folk blir intresserade när priset ökar.

Vill förtydliga att jag inte förespråkar investering i priset av Bitcoin men kunskapen om vad Bitcoin är, varför det existerar och hur det fungerar.

När internet var en fluga, köpte jag ett modem och dator för att utforska internet och lära mig något som senare visade sig vara en bra investering av min tid.

Bitcoin förbrukar enorm mängd energi.

Genom att vara knutet till något i den fysiska välden som energi ger i sig ett underliggande värde.
Kan du nämna något som har ett underliggande värde utan att förbruka energi?

Vad är det som säger att just Bitcoin skulle vara den dominerande krypton i framtiden?

Det finns inga garantier för något om någon valuta eller tillgång men vissa viktiga aspekter ger Bitcoin en fördel före andra.

1. Ingen ledare, CEO eller företag som kan påverkas för att underminera protokollet.

2. Begränsat utbud på 21 miljoner säkerställer långsiktigt värdebevarande (till skillnad från inflationsdriven fiat eller altcoins med flexibla utbud).

3. Energi. Proof-of-work (mining), vilket gör det motståndskraftigt mot attacker och censur (inget enskilt entitet kontrollerar det).

4. Nätverkseffekt. Utvecklaraktivitet, infrastruktur och användarbas överträffar konkurrenter.

Sen har jag svårt att se hur Bitcoin skulle lösa välfärden och pensionerna.

Menar inte att det kommer lösa välfärden och pensionerna men att det kan vara ett av flera alternativ att säkra sin ekonomiska framtid.

Alla kan ju inte bli vinnare och förr eller senare kommer valarna sälja och småfiskarna slaktas.

Så är det med allt.

Det går absolut att tjäna bra med pengar på krypto. Men med stor risk på köpet. Tror det är därför det förespråkas 2-5% krypto i en portfölj. Sen finns det en del kryptobros som går all in. Good luck säger jag.

Som de flesta redan vet men ska inte investera i det man inte förstår.
Dock så kan man inte gå back på kunskap.

Därav frågan varför intresset för Bitcoin är så lågt i Sverige.

1 gillning

Bitcoin och andra kryptovalutor är helt beroende av en teknologi som bygger på multiplikation av stora primtal. Med dagens datorer går det inte att knäcka såna krypton, men kvantdatorer förväntas kunna göra det i framtiden. När genombrottet kommer vet man inte, men den dagen blir alla bitcoins automatiskt värdelösa.

1 gillning

Är det bara jag som får känslan av att falukorv är en AI-bot skickad av nåt bitcoinföretag?

8 gillningar

Håller helt med dig vi i Sverige inte förstår behovet riktigt än och inflationen inte kan jämföras med de värsta exemplen i världen.

Det stämmer att skatt på Bitcoin gör att många handlar andras Bitcoin via certifikat/ETFer istället och vi hamnar på ruta ett med att banker håller våra tillgångar och tar bra betalt för det.

Ha, vad får dig att tro det och vilket bitcoinföretag skulle det vara, Bitcoin AB? :slight_smile:

Jag sökte diskussion i ämnet Bitcoin på Svenska och hittade detta forum. Är förvånad att så få diskuterar ämnet och tänkte dra mitt strå till stacken genom att posta här.

Kort uppdatering.
Jag är inte intresserad att övertala någon att köpa något, göra reklam för ett företag eller alt-coin utan är genuint intresserad vad andra tycker.

Du svara på din egen fråga för hur många av vanligt folk förstår bitcoin?
Det är extremt sällan det skrivs positivt om bitcoin/krypo i tidningarna (För det positiva med det är inte nyheter, som store of value) så det man läser är framför allt om någon ny som blev lurad igenom kändis annonser eller liknande.

Tittar de lite mer så läser de att banker vill inte ha med det att göra och skatteverket kanske tittar extra på dig.

Jag är intresserad och teknisk kunnig men inte ens jag ger mig in i bitcoin/krypto pga av ovanstående. Det är helt enkelt inte värt besväret mot att köra en global index fond eller lysa.
Säg jag skulle gå in och investerar 2% i bitcoin och den går upp så mycket som 5x. Det är fortfarande en liten del av portföljen men nu ska jag förklara för skatteverket och framför allt banken vad man har gjort. Med risk att de spärra mitt konto för pengatvätt eller liknande.

Inser hur det låter nu när jag läser mitt egna svar.

Innan man förstår något nytt måste man ju först vara intresserad därav min fråga.

Men jag hänger med, negativa nyheter, bedrägerier, skatteverket och banker som tittar snett är inte direkt motiverande att ens bry sig.

För mig är det just de negativa aspekterna som gör det så intressant och lära mig mer på ämnet.

Om inte annat så sätter Bitcoin fenomenet press på banker och regeringar skärpa sig.

Det kanske är långsökt men jag tror att Svenska banker skyndade på utvecklingen av Swish och slopade avgifter mellan varande för att Bitcoin började ta fart, eller så var det bara en ren tillfällighet men nu finns det iaf alternativ till deras monopol.

De flesta här är väldigt försiktiga och tycker till och med att enskilda aktier är för riskfyllda. Investering i Bitcoin går då bort också.

Jag gillar enskilda aktier och ungefär 75% av mitt kapital består av aktier men jag har börjat minska det. Allt mitt månadssparande går nu till fonder eller kontanter.

Jag har både Avanza och SHB aktier som kommer att ge bra utdelning i år och kanske kommer jag att köpa aktier för de pengarna men större risk än så tar jag inte.

1 gillning

Tror mycket därför att

1. folk har stort förtroende för staten
  2. de ser inte eller har inte behovet som bitcoin fyller
  3. de litar på medias bild av bitcoin och läser inte mer än det
  • Klimatförstörare
  • Bara kriminella använder det
  • Det är ett bedrägeri/pyramidspel/ponzi osv
  • Det är bara en bubbla/tulpanlökar
  • supervolatilt ju! Du kan inte köpa mjölk idag eller imorgon för samma pris :scream:
  • Oj vad lätt det är att tappa bort
  • undvik undvik undvik, köp fonder och tänk inte själv
  1. det är svårt att förstå och lätt att avvisa
  • även i ekonomiprogram i radio/tv…
    • kan de inte förklara bitcoin på ett bra sätt
    • fokuserar de på att tjäna pengar(FIAT) och lyxlivet samt typ scammers i dubai
  • man får söka sig till källor som vet vad de talar om - och det dräller av dåliga förklaringar där ute att sålla mellan.
  • De flesta lägger fokuset på att tjäna mer FIAT via bitcoin
  1. banker och företag har motarbetats aktivt av blandannat finansinspektionen och bankväldet, vilket påverkar möjligheten att nå ut till svenskar

Generellt möter man dessa motargument när man pratar med folk om det, och även om man förklarar möts man oftast med “Jag skiter i om du har rätt, det är dåligt ändå - adjö!”. Däremot håller media på att ändra bild till en mer positiv ton sakta men säkert i takt med att förståelsen och kunskapen om vad bitcoin är sprider sig, så vi får se när diskussionen vänder här hemmavid.

Jag skulle tro att normalsvenskens exponering till bitcoin kommer vara när tjänster de använder för att betala med använder bitcoin som betallösning, men då de inte behöver äga eller förstå att de använder bitcoin. t.ex. om swish integrerar det så att det blir billigare att använda deras tjänst. Svenska kunden ser SEK, skickar SEK och vet inte hur det fungerar under huven, men swish växlar sek till bitcoin, skickar via t.ex. LN och växlar tillbaka innan mottagaren får SEK. På liknande sätt använder folk internet hela dagarna, men ingen vet vad TCP/IP är, och det är skitsamma för dem.

Eller som t.ex. olas.app . En instagramklon byggd på nostr-nätverket, där du får en custodial cashu-wallet knuten till ditt nostr-konto utan att du behöver göra något och du kan börja ta emot zaps direkt, och från ditt konto köpa en kaffe via nostr&nwc->cashu->LN med de bitcoin du får. Kan ta det på lätt svenska också: Du startar ett konto på olas.app och får då en plånbok där du kan ta emot och skicka bitcoin. Såhär tror jag man får vanligt folk och den stora massan att exponeras och använda det. Interfacen och apparna behöver bli lättare - vilket de blir iom man utvecklar det vidare.

Men sedan så har vi kidsen, de verkar generellt mer intresserade och sugna på att lära sig och använda kryptovalutor generellt. Det är de som anammar teknik först, och eftersom det är mycket lättare att skicka bitcoin än vad det är att swisha en britt idag så lär väl användningen fortsätta öka.

Jag vene, jag svamlar lite här haha. Ska läsa tråden nu hehe :grin:

4 gillningar

Det här tror jag verkligen på! Tekniken är intressant och kanske en naturlig utveckling av hur betaltjänser funkar “under huven”. Men dagens tillämpning som “valutor” känns inte lika intressant.

1 gillning

Det är relativt hög tröskel att förstå varför Bitcoin har något värde alls. Kommer ihåg att jag försökte övertyga min äldre syster på 90-talet varför Internet hade något värde för en normal person, det gick iaf att göra. Att försöka förklara för henne varför Bitcoin har något värde är dock helt omöjligt. Tippar på att det kommer först när hon använder bitcoin utan att veta om det.

1 gillning

Fast de skulle ju krävas en stable coin för att inte den som hanterar betalningen ska utsättas för stor risk med volatiliteten som bitcoin har.

Vet inte var behovet skulle komma från för att svensson eller bankerna skulle efterfråga bitcoin som lösning på transaktionerna

1 gillning

Tether är mer lönsamma än blackrock…

Om du bor i en korrumperad skurkstat och har genolevt perioder av hyperinflation är krypto ett alternativ.

Men, om du lever i ett någotsånär välfungerande samhälle där befolkningen litar på banker och stat - behövs inte krypto. Utom för de som vill spela på rouletten.

3 gillningar