Varför är intresset för Bitcoin så lågt i Sverige?

Precis, det är inte bitcoin som är grejen, utan den decentraliserade tekniken på ett mer grundläggande plan.

1 gillning

Du behöver sällan en nödutgång, men det är jävligt bra att ha en när det behövs.

Bitcoin är en nödutgång för t.ex. svenskar. Bitcoin är inte nödvändigtvis bara pengar du behöver använda idag/nu-nu.

Dessutom, ser jag det som rätt intressant att.. företag hade kunnat spara mycket pengar på att anamma bitcoin som betalsätt. Mellanhanden som hanterar företags köp/sälj är dyra. Så pass att de butiker jag handlar hos brukar locka med 5-10% rabatterat pris om jag betalar med bitcoin. Så där finns ju en annan användning för svensken - att spara på utgifterna.

Det finns olika lösningar på det här som inte innefattar ett annat stablecoin. T.ex. Dollar Balance in Blink | Blink Wallet

1 gillning

Vad är det för butiker?

Vi lever nog i olika orbits😊

2 gillningar

Inte helt ovanligt bland de som tar bitcoin.

Några blandade tankar/reflektioner:

För människor som bor i länder med stabila institutioner och banker löser crypto ett problem som inte finns.

Crypto är vanligt i kriminella sammanhang pga sin anonymitet vilket är en av dess features. Om någon tar över ens dator med ransomware kan du ge dig på att de vill ha betalt i crypto.

Det är ju detta, friheten och anonymiteten som gör det problematiskt för stater att kontrollera och beskatta. Är det problematiskt för stater så blir det problematiskt för banker.

Det är också tekniskt rätt komplicerat, därav att majoriteten har crypto i form av finansprodukter eller låter sin handelsplats äga dem åt en. Ska man ha egen plånbok måste man ha rätt hög kunskapsnivå. Man måste göra research om vilken mjukvara eller hårdvara man ska använda (säkerställa att den är legit) och spara undan nyckeln på ett bra sätt. Klantar man sig är det kört, ingen kan hjälpa dig.

Vidare, de flesta, i alla fall i Sverige, norden och USA har inte stora mängder pengar i likvider. Det mesta är investerat i företag genom fonder. Så även om pengars värde urholkas, påverkar det inte nämnvärt då majoriteten av pengarna är investerade i fastigheter och företag.

På ett filosofiskt plan kan jag dock tycka att cryptovalutor är ganska fint. Alla kan skaffa ett ”konto” och föra över pengar fritt utan inblandning av stat eller bank. Väldigt demokratiskt.

3 gillningar

Därför att svenskar i allmänhet (oavsett vad vi här i forumet upplever) har hög grad av finansiell kunskap (financial literacy), typ 2/3 jämfört med 1/3 sett till världen som helhet. Vi bryr oss även om energianvändning, klimat, natur etc.

Så något som enbart är ett instrument för ren spekulation, förbrukar otroliga mängder energi och skapar berg av e-waste passar ganska dåligt ihop med det.

5 gillningar

Det stämmer inte med bitcoin dock. Där finns ju transaktionerna öppet för alla för alltid. Det är snarare det omvända att det finns större risk med gigantisk övervakning då allt sker helt öppet skulle jag säga :grimacing:

2 gillningar

Stämmer visst. Transaktionerna är öppna men vem som står bakom är okänt

1 gillning

Sverige har en stabil och välutvecklad ekonomi med ett starkt banksystem och en välfungerande betalningsinfrastruktur med en hög tillit till sin egen valuta och ekonomiska system.
I Sverige finns sedan länge ett stort intresse för traditionella investeringar i aktier och fastigheter som är mer stabila än kryptovalutor som är mer riskfyllda och volatilare jämfört med dessa alternativ.
De flesta svenskar har en begränsad förståelse för hur kryptovalutor fungerar och man undviker det man inte förstår, vilket är klokt.
Några kanske också undviker kryptovalutor på grund av att de förstår hur det fungerar. :slight_smile:
Den höga energiförbrukningen för mining påverkar kryptovalutans rykte negativt.

1 gillning

Säger mycket om mycket när detta svaret har sju likes.

Att Bitcoin inte har slagit igenom i Sverige har såklart ingenting att göra med Bitcoins energiförbrukning eftersom 99% av svenskar inte vet att Bitcoin drar mycket energi.

Det handlar som vissa andra påpekat om en naiv tilltro till statsmakten, att aktier/fonder är rätt cementerade investeringsmetoder bland svenskar och att media svartmålar Bitcoin så fort de får chansen. Bitcoin är just nu också väldigt volatilt och det skrämmer väldigt många som är vana vid indexfonder och räntor. Känslan är att Sverige tyvärr kommer vara rätt sena på bollen här vilket är väldigt tråkigt och kan komma att kosta oss dyrt.

Sen att det inte har något underliggande värde stämmer ju inte men det kanske är en diskussion för en annan tråd.

1 gillning

Han säger inte emot mitt uttalande. Det är lätt att spåra.

Att de får tag på de flesta är gissningsvis skitsnack eller möjligtvis ett skrämselförsök.

Men har haft rätt många diskussioner med ”cryptobros” så jag gissar att vi inte kommer komma till samma slutsatser. Gissar att du ör frälst givet din profilbild.

1 gillning

Mm, jag tror faktiskt att det här med att BT saknar underliggande värde faktiskt hör till den här tråden. Det saknar underliggande värde och det är fakta. Värde är inte pris.

Det kommer för övrigt inte kosta oss en spänn. Eller vill du göra caset att den svenska Riksbanken borde tagit in dogecoin för att den utvecklats så bra och att vi hamnar efter?

3 gillningar

Kan bara flika in med högst personlig åsikt; BTC är ren spekulation. Dvs. inte investerbart. Har själv spekulerat i BTC/ETH tidigare men idag skulle jag inte tycka det är värt mödan. Draw your own conclusions as they say :wink:

1 gillning
  1. Nej, det är inte fakta. Det är din personliga åsikt. Bitcoins underliggande värde ligger i att det är det största, mest rättvisa digitala betalningsnätverk som finns. Det går inte korrumpera och det finns bara en specifik mängd.

2. Det kommer kosta oss oerhört mycket när andra västerländska länder kommer att börja köpa Bitcoin och ha som reserv. Efterfrågan och därmed priset på Bitcoin kommer stiga och så kommer Sverige betala ett väldigt mycket dyrare pris för det när vi väl bestämmer oss för att köpa.

2 gillningar

Varför skulle de börja ha BTC som reserv?El Salvador failade ju precis enligt följande artikel: https://dig.watch/updates/bitcoin-is-no-longer-legal-tender-in-el-salvador#:~:text=Despite%20increasing%20tourism%20and%20global,acceptance%20of%20Bitcoin%20by%202024.
Vad får dig att tro att västländer i allmänhet skulle vilja följa Trumps ideologi om en "crypto reserv"i blindo?¨Color me sceptical :wink:
Vet att jag är uppe emot hardcore BTC förespråkare men jag ser inte detta kommer hända i närtid: läs: Västerländska stater kommer ha en BTC reserv. Kan ha fel givetvis.

1 gillning

Vet inte om man kan kalla detta “failade” https://nayibtracker.com

Dom blev pressade av IMF att ta bort Bitcoins status som legal tender, dom har trappat upp sina köp av Bitcoin sedan dess.

1 gillning

Nejdå bra timing.Om man säljer på ATH. Frågan är what if BTC crashes nu eller whenever, Ingen vet. Det var lite det jag antydade när jag skrev “spekulation”.

Översatt i dollar har El Salvador tjänat flera hundra miljoner på sina Bitcoin innehav.
Skulle inte kalla det speciellt misslyckat.

Nej. Vi kan med ett knaptryck skapa nåt liknande. Men jag förstår varför du vill ett det inte ska förhålla sig på det sättet. Avkastningen är noll och BT producerar inget. Kanske min personliga åsikt men det stämmer även överens med verkligheten. BT genererar inget värde.

1. varför måste vi köpa menar du? Och vad händer om vi inte äger några bitcoins överhuvud taget? Det korta svaret - ingenting händer.

Eller vill du göra gällande att Sverige hamnat efter för att vi inte gick hårt in i dogecoin? Den har ju gått ännu bättre än BT.

2 gillningar