Bitcoin via Avanza

Ser att man kan handla Bitcoin via Avanza. Finns dessutom många alternativ. Vad säger forumet? Någon som handlat via Avanza? Finns någon seriös fond som innehåller Bitcoin? Själv har jag hållit mig borta från den sortens investeringar men det skrivs allt mer om valutan så jag börjar bli nyfiken…

Jag skulle kikat på någon av följande…

Virtune Bitcoin - 100% “fysiskt” backad, ca 1,5% avgift
Bitcoin XBT - Hög likviditet, 2,5% avgift
Valour Bitcoin Zero - Handlas i SEK, 0% avgift

Rekommenderar att köpa globala passiva indexfonder och hålla helst hela livet, alltså 90 år. Bitcoin är just nu på ATH och när något är värderat högre än någonsin finns det mycket risker, se graf på Bitcoin:

Generellt så är det inte bra att investera i något som precis ökat extremt mycket, tror jag personligen.

1 gillning

Fast detsamma kan du ju säga om indexfonder som också är ATH :slight_smile:

Självklart ska man ha lite bitcoin i sin portfölj, behöver inte vara varken eller.
Dock får man vara beredd på högre volatilitet, vilket jag tycker är värt de med den beräknade avkastningen. Bitcoin har 30-50% korrelation till global index, så funkar bra för lite diversifiering med.

Hade valt Bitcoin XBT eftersom den har mest volym och har funnits typ 10 år?

1 gillning

Nu råkar det ju vara så att även globala passiva indexfonder ligger på ATH just nu, så den indikatorn kanske inte är den skarpaste att luta sig mot i dessa tider.
Håller med om att risken är hög och tillgången är mycket volatil. En större nedgång i närtid är inte alls orimlig. Ett förhållningssätt att hantera volatiliteten på kan vara att investera successivt över tid, med en horisont på minst 4-5 år.
Personligen ser jag bitcoin som en inflationshegde och en naturlig komponent i ett diversifierat sparande.

2 gillningar

Nu gällde ju inte frågan globala passiv indexfonder.

Skillnaden är ju att Bitcoin kan gå ner till noll värde på en minut, och globala passiva indexfonder har som värst gått ner runt 40% historiskt, för att sedan alltid återhämta sig.

Men vill man ha Bitcoin, som precis som guld inte skapar något värde, så kan man ju köra på det. Vissa mår ju bra av att diversifiera och ha många hinkar, själv kör jag bara fastigheter och globala passiva indexfonder och är extremt nöjd med utvecklingen jag haft senaste 20 åren.

Sen är det också svårt att sälja av Bitcoins och föra över till din bank. Ring din bank och fråga hur deras möjligheter ser ut så kommer du snabbt märka att det är svårt att använda Bitcoins till något lagligt.

Frågan gäller inte fysiska Bitcoin utan börshandlade produkter via Avanza så problemet med banken, etc. är inte ett problem.

Vänligen håll dig till frågan som individen ställer

2 gillningar

Hej,
Det finns flera börshandlade produkter som är kopplade till kryptovalutor på både Avanza och Nordnet.

Om du inte har koll på hur dessa fungerar, vänligen läs på om certifikat, samt om tredjepartsrisken som finns. Bekanta dig även med hur kryptovalutor svänger i volatilitet så att du inte får panik bara för att det går ner kraftigt och då säljer i fel läge.

1 gillning

Som ett alternativ, så har alltid tyckt den här lösningen verkar intressant Kapitalförsäkring | Safello men jag vet för lite om hur den fungerar för att kunna rekommendera den. Kan vara intressant att läsa om iaf?

Personligen har jag enbart växlat till mig bitcoin, eftersom det är minst risk på en lång tidshorisont. Det enda problemet är ju skatten…

Jo jag är bara rädd att någon utan erfarenhet förlorar hela sitt kapital. Försöker skydda trådskaparen från sig själv.

Men ifall ni utgår från att ni kommer förlora allt ni sätter in på Bitcoins så är det ändå Ok tycker jag, och gör du någon vinst får du se det som ren bonus, men det är verkligen likt ett lotteri just nu, med extrema upp- och nedgångar stundvis.

Varför uttrycker du åsikter om något som du uppenbarligen är helt clueless om? Förstår inte.

4 gillningar

Det är ingen åsikt att Bitcoin kan förlora hela sitt värde. Det är en möjlig framtid, dock låg risk, viktigt att förstå ifall man investerar i det, framför allt kan det snabbt gå ner 30-80%.

Could Bitcoin Ever Go To Zero? - Decrypt

Det står “near-impossible” i artikeln. Så exakt vad är scenariot – total utplåning av internet och civilisationen i en kärnvapenapokalyps? Tur att du har dina indexfonder isf. Oavsett, om du känt till något om Bitcoin så hade du förstått hur pass omöjligt detta är.

Det är volatilt, absolut, men inte mer än t ex Nvidia.

Gör dig själv en tjänst istället och läs på mer om Bitcoin. Finns listor med rekommendationer i den stora Bitcoin-tråden.

2 gillningar

Kolla här på denna grafen:

Ser du här att Bitcoin förlorar nästan hela sitt värde i slutet på 2021? Det är precis det här jag varnar för, att det plötsligt kan gå ner 70-80%, precis som det gjort historiskt.

Nvidia är ju också ett produktföretag som skapar något och som blir mer effektivt med tiden. Bitcoin är statisk kod som inte förändras över tid, det blir alltså aldrig bättre eller sämre över tid, precis som guld aldrig blir mer produktivt över tid, det är en statisk och begränsad tillgång, det finns ett visst antal och det förändras inte.

Det är alltså synen på guld och Bitcoin som påverkar priset, inte att en produkt blivit bättre eller sämre, det är ju skillnaden i att investera i ett företag jämfört med en begränsad tillgång som inte förändras över tid.

Skulle inte säga att en topp-till-botten-period på mer än ett år är “plötsligt” eller “en dag”. Som sagt, skiljer sig inte speciellt från godtycklig volatil tech-stock, bortsett från att Bitcoin återtagit tidigare ATH i 4-årscykler. Men absolut, det har historiskt sett gått ner 80% i bear markets, vilket man ska vara medveten om.

Bortsett från “Bitcoin är statisk kod som inte förändras över tid”, så instämmer jag i stort med detta. Så vad är gulds market cap, och vad innebär det för Bitcoins prisutveckling?

Faktiskt en riktigt intressant fråga. Allt guld är värt ungefär:

image

Ifall vi räknar ut hur mycket en Bitcoin skulle vara värt för att hela Bitcoin market cap skulle vara likt gulds market cap:

Så det ser ut som att 25k USD per Bitcoin är rimligt ifall vi jämför med guld med tanke på total market cap, ungefär 45k USD mindre per Bitcoin än idag, en nedgång med 65%.

Vet inte var du hittade den beräkningen, hehe. Det finns färre än 21M så klart, så priset blir högre än så.

Bitcoin har precis passerat silver:

Jo du har rätt, det ska alltså enligt “Guld-teorin” som vi kan kalla det upp ungefär 1000% procent till för att ligga i jämvikt med gulds market cap. Nu kanske man ska köpa in sig litegrann i alla fall :wink:

Och vad händer när folk väljer att spara pengar med Bitcoin istället för andra värdebevarare, t ex fastigheter? Hur stor är market cap:en på alla världens fastigheter?

osv … :sweat_smile:

In a received email to Nakamoto, Finney was one of the first to put a price on the cryptocurrency. Estimating a fraction of total global household wealth would spill into the project, each of the 21 million coins could one day be worth $10 million.

2 gillningar