Att det skrivs mycket om något. Det är inget jag själv skulle sätta som en bra startpunkt för investeringar. Men det går så klart att känna pengar på hype.
Precis som guld givet i allvädersportpföljen då det inte korrelerar med börsen och har andra egenskaper. Ska vi snacka CAGR är Bitcoin överlägset det mesta senaste åren.Kör man ceritifkat så det finns inget banken har att invända mot det.
Är själv ingen Bitcointroende men inser att dels är de såpass etablerat att fler kommer att använda det och att “seriösa” aktörer handlar det så det finns nog helt klart en bit kvar upp även om det kan bli en del dippar.
Dessutom så kan jag ha fel och Bitcoin tar över i en framtid och då kommer en liten del vara värd en del.
Ska man köpa bitcoin cerfikat så finns det ju olika leverantörer. Jag köper tre olika Bitcoin Zero, Bitcoin XBT samt Fidelity Bitcoin som ligger på tysk börs och därmed handlas i euro. Tror man mer på euro än sek kan det ju vara en extra grej att tänka på.
Jag har kollat på att köpa bitcoin via Hubins och Safello men minsta investeringsbelopp är 100 000 kr och du kan inte heller flytta dina sats ut ur kapitalförsäkringen så det skippade jag. Om jag ska köpa bitcoins direkt så gör jag det på en kryptobörs och tar eventuell skatt.
Och när man har suttit med sin fond i 90år vad ska man då göra med pengarna?
Det ska helst gå i evighet, alltså i generationer, så kan framtida barn leva på en bråkdel av avkastningen genom en stiftelse.
Så har väldigt många extremt förmögna familjer gjort.
Läs till exempel om familjen Wallenberg som kontrollerar 40% av svenska börsen, 15 familjer i Sverige kontrollerar 70% av börsen…
Nä jag tror knappast att de som är väldigt rika har svultit sig fram i en massa generationer för att skapa sig en förmögenhet.
Lev!
Så är det givetvis inte heller. Kollar man på andra källor än Proletären (Kommunistiska Partiet lol) visar sig verkligheten var en helt annan.
88 percent of all millionaires are self-made
Det är ju exakt det här som är missförståndet, du kan alltså leva gott och också spara i globala passiva indexfonder. Du ska bara inte använda upp allt.
Säg att du har 10 miljoner på börsen i Avanza Global, förra året gick den upp 25%. Du kan ju då använda en del av de 2,5 miljonerna man tjänade, säg 10%, alltså 250k, för att leva riktigt gott, samtidigt som man kanske jobbar och sparar 90% av avkastningen.
Ok!
Rent teoretiskt låter det som en jättebra ide såklart.
Du länkar ju till något utanför Sverige, vi är ett unikt land där några få familjer kontrollerar nästan hela börsen. Finns oändligt med källor på det så kan byta källa om det känns bättre för dig:
Sweden’s enduring business dynasty (economist.com)
Who are Sweden’s powerful Wallenberg family? (telegraph.co.uk)
Här är Sveriges 15 mäktigaste familjer: Har en förmögenhet på 2 000 miljarder (nyheter24.se)
Sveriges mäktigaste heter inte Reinfeldt – utan Wallenberg | Dagens ETC
Finansklanerna – Wallenberg | Svenssons Nyheter - De 15 familjerna (zaramis.se)
Swedish billionaire: Protectionism leading world in wrong direction (cnbc.com)
Familjen Wallenberg är rikare än både Elon Musk och Jeff Bezos, med kapital på över 2500 miljarder SEK, där Elon och Jeff ligger runt 2000 miljarder SEK.
Bitcoin Will 'Eat' Gold As Price Hits New Record Highs: Michael Saylor
Bitcoin is going to ‘eat’ gold because it has all of its positives and none of the negatives, Michael Saylor says
![]()
Har inte mycket att bidra med men att köpa in i ATH hype är kanske inte den mest genomtänkte ide. Sen tänker jag varken argumentera för eller emot BTC som investering. Jag kommer säkert bli motbevisat sett i backspegeln. Den som lever får se helt enkelt.
Edit: om man absolut vill kasta medel efter BTC nu när det “skrivs allt mer” om valutan eller vilken andelsklass man nu blir överens om att det är, så investera inte mer än vad du tycker du har råd med att förlora till 100%. Bara i all välmening ![]()
Man bör förstå Bitcoin innan man allokerar.
Tips för nybörjaren är att ha max 5% av portföljen i Bitcoin. Och ett till tips är att aldrig sälja. ![]()
Ett ytterligare tips är att köpa lite varje dag under tiden man läser på. Det kallas Dollar Cost Average (DCA).
De som började med DCA med start från förra bitcointoppen har gjort över 100% i dollarvinst.
Och hur ska vi investera det som vi inte har råd att förlora?
Räntefonder? De har väl presterat sämre än inflationen. Då förlorar vi pengar (köpkraft, egentligen). Indexfonder har i alla fall nyligen legat omkring inflationen. Det blir vi inte heller rika på. Guld? Sämre än inflationen på sikt. Eftersom de gräver upp nytt guld hela tiden.
Om vi verkligen inte vill förlora pengar är det kanske Bitcoin vi ska ha trots allt? Visa mig gärna med konkreta siffror varför jag tänker fel här.
@Mike.Saylor nu vet jag inte om du trollar eller med flit försöker missförstå vad jag skrev, men jag kan förtydliga det såklart:
Vad jag menade var att t:ex en global indexfond har lägre volatilitet. Då kan man också de facto lägga en större del av sit huvudsakliga sparandet i en sådan t:ex., snarare än att lägga allt i BTC.
Såklart skall man aldrig investera medler som man inte har råd att förlöra. Då skall de ju i ett sparkonto med ränta och insättningsgaranti.
Till saken hör att jag själv har en lilla del i BTC, men aldrig mer än 3-5% av det totala sparande.
De som inte följer mainstream-uppfattningen är troll? Nej, jag trollar inte. Jag är helt seriöst. Det bara känns provokativt för dig eftersom jag tänker utanför boxen. Sparkonto är ju också en uppenbar förlustaffär. Jag har iofs råd att förlora en hel del pengar. Jag tycker bara att det verkar dumt. Ursäkta min franska.
Vi får se vart det bär. No offence taken. Du har din åsikt och jag min. Vi lämner det därhen innan vi hijackar tråden. Peace ![]()