Hjälp! Börjar bli FOMO på crypto

Jaa nu när jag kommer köpa kommer de krascha 100%

4 gillningar

2 gillningar

Personligen kör jag den här istället:

Kändes som mer “riktiga” kryptovalutor och inte meme coins osv men det beror väl på vad man är ute efter :slight_smile:

Personligen så säljer jag Bitcoin så mycket jag kan i dagsläget. Om det går ner 80% från dagens kurs så kommer jag köpa igen.

Du sammanfattar det bra! Det är viktigt att notera att dessa fördelar enbart gäller riktiga Bitcoin. Alla dessa fördelar (förutom möjligtvis den sista) går förlorade om man köper certifikat.

1 gillning

Ja, certifikat har andra nackdelar dessutom förstås:

• De kan konfiskeras/annuleras (dvs inte längre sägas representera det underliggande värdet eller liknande).
  • De är belagda med avgifter, mer eller mindre dolda, som tickar på år efter år.

Men det som väger upp ganska starkt är ju att de kan placeras i en ISK eller KF, så om du har väldigt bra utveckling under kort tid och vill investera i något annat så slipper du skatta för den stora vinsten då ingen reavinstskatt triggas. Och slipper “pappersarbetet” förknippat med deklarationen

Det andra starka argumentet för certifikat idag är att det är så mycket lättare för folk att genomföra ett köp (räcker att gå in på sin internetbank/förvaltare), och att inte slarva bort sin kryptovaluta genom att glömma password/tappa bort cold wallet och dylikt. Hoppas verkligen att detta blir bättre i framtiden. Igår fick amerikanska banker tillåtelse att ha self custody på crypto, kanske kommer det ge en intressant öppning till större ägande av “riktiga” Bitcoin.

Naturligtvis är det mycket som är smidigt med certifikat men personligen kommer jag inte runt det faktum att det för mig tar bort hela poängen med just Bitcoin:

• Ingen motpartsrisk
  • Tekniken (att sköta sina affärer helt utan någon bank)

Jag sålde mina XBT Provider 2016 och köpte Bitcoin istället. Under 2024 började jag sälja för första gången. Det blir naturligtvis en rejäl slant i skatt men jag är rätt säker på att om jag haft certifikat så hade jag inte kunnat motstå frestelsen att sälja när de gått upp 100%, 500%, 1000%, 2000% o.s.v

Grattis till vinsterna! :slight_smile:

Instämmer helt, och målet är att så många som möjligt bör äga riktiga Bitcoin själva. Men för många, exempelvis äldre människor som inte är lika datorvana, blir det ofta certifikat eller inget, och då tror jag fortfarande att det gynnar dem själva och “Bitcoin-nätverket” att de skaffar certifikat istället för inget…

Jag förstår hur du tänker men jag ser även en baksida.

När det visar sig att någon av dessa certifikat kollapsar så kommer det ge Bitcoin dåligt rykte. Jag skrivet “när” för jag är övertygad om att det kommer hända. Köper man certifikat får man hoppas att man köpt rätt.

Om man jämför med guld så vet alla som är insatta att det finns enormt mycket mer pappersguld än riktigt guld. Men vanligt folk som köper guld-certifikat tror ofta att dom faktiskt äger guld. Jag tror att det finns en stor risk att Bitcoin går samma öde till mötes vilket urholkar en av grundpelarna med Bitcoin. D.v.s. den begränsade mängden på 21 miljoner coins.

Om du behöver bredda lekhinken har jag annars några grymma tulpanlökar jag skulle behöva bli av med. Skicka PM om du vill göra ditt livs affär!

5 gillningar

Tror de gäller i många fall att vara lite kall, kan absolut gå upp mer med senaste tidens hajp MEN jag tror också att de likt alla andra cykler vi sätt kommer ett nedställ på 70 % klassen. Kan du hantera det så fine, men jag kommer inte röra BTC med tång innan detta inträffat. Sedan när precis alla pratar om det så är min generella bild att man borde göra precis tvärtom vad alla andra gör. Många kommer ha ont i magen vid ett -70 % scenario. Blir de som förra gången att alla slutar skriva om det som 2022?

Ja det skulle kunna bli som dodgecoin

1 gillning

Har du några tulpanlökar med den här utvecklingen så är jag helt klart intresserad:

1 månad = 5 %
6 månader = 59 %
1 år = 163 %
2 år = 354 %
5 år = 1 156 %
10 år = 30 133 %

3 gillningar

Historiskt så har det varit omåttligt dålig strategi att försöka köpa altcoins annat än att tillfälligt gambla på att dom ska gå upp i någon tillfällig pump. Vem vet vad som händer i framtiden men att diversifiera i krypto har historiskt sett varit kontraproduktivt.

2 gillningar

Jag väntar nog med att tanka mer till nästa nedgång. Det känns fel att gå in med mer nu när den återigen nästan ligger på ATH.

Bitcoin är digitalt guld men har samtidigt bara 9% av det fysiska guldets marknadsvärde. Än så länge är bitcoin extremt billiga. De som köper nu är tidiga på bollen – inte sena.

1 gillning

Jo, samtidigt har jag inte FOMO då det gäller BTC. Har jag väntat till 2024 med att göra mitt första BTC-inköp, så kan jag vänta ett par månader till med att tanka mer, även om det skulle råka innebära att market cap på BTC hunnit växa till 12% av guldets, jämfört med 9% nu.

Bästa är väl att månadsspara eller DCA som krypto heads säger. :sweat_smile:

Jag kör DCA i portföljen som helhet, men eftersom jag kör en multi-asset-portfölj så kom jag fram till att jag nog ska passa på att köpa mer av de tillgångar som f.n. står lågt och vice versa. Jag fyllde på med en del BTC medan den gick ned mot 80 USD nu senaste nedgången, men just nu väljer jag att ligga lågt ett tag på den fronten.

I dag såg det t.ex. ut att vara mest rea på råvaror och ränteprodukter, så jag fokuserade på dem istället. BTC ligger jag plus på, med ca. 6-7% för tillfället.

:slightly_smiling_face:

2 gillningar