Hur skaffar jag en plånbok för krypto (ETH, BTC) enklast? | Nybörjarfråga

En kompis vill få mig på krypto-tåget och vill gärna ge mig lite krypto. Hur gör jag för att få en kryptoplånbok enklast för att kunna ta emot ETH?

Hur gör jag och var gör jag det? :flushed:

Ping @Ola_Morin

3 gillningar

Jan är det bara för att få ännu bredare risk spridning :thinking::joy::grin::+1: ? Hur många tåg åker du på kompiss :thinking: ? Blir det 20% krypto av hela kapitalet :joy::+1: ? Det blir lagom eller hur ? :thinking:

3 gillningar

Jag har lite olika idéer.

1. Skapa konto hos Trijo.co och få automatiskt plånböcker för BTC, ETH och Litecoin, där du kan ta emot krypto.
  2. Skapa en “hot wallet” med Metamask (lättare att hacka än en cold wallet/hårvaruplånbok). Ladda ner dess chrome ad-on och skapa din kryptoplånbok. Se till att inte ladda ner någon bluffsida. SKRIV NER DIN HEMLIGA SEED PHRASE. MetaMask - Chrome Web Store
  3. Köp en hårdvaruplånbok som Ledger eller Trezor och följ instruktionerna där. SKRIV NER DIN HEMLIGA SEED PHRASE.

Alternativ 2 och 3 är mer i sann kryptoanda. Alternativ 1 är mer som att öppna ett bankkonto.

5 gillningar

Kika på https://www.myetherwallet.com/wallet/create , vill du bli lite mer avancerad med tiden så kan du köpa en hårdvaru-wallet.

1 gillning

Skapa en kryptowallet på kraken.com eller annan kryptoexchange, tror det är det enklaste i mobilappen. När du skapat plånboken och loggat in i mobilappen, måste du ge honom adressen till din ETH plånbok så han kan sätta in det (klicka ETH, deposit och dela din adress…) Hårdvaruplånbok är lite krångligare men du har ju redan en Ledger men tveksamt om det är värt det om du inte får in stooooora belopp…

Se också till att håll reda på kursen när du får in dina ETH och transaktionskostnaden, så du kan deklararera det senare… :smiley:

Något sånt…

Använd inte någon centraliserad exchange eller svenskt finansinstitut. Bara tanken att använda en centraliserad part för en decentraliserad valuta är helt loco. Den som vill deklarera sin kryptovaluta har enligt mig missat poängen…

Min guide för ett säkert handhavande av krypto som lämpar sig för nya kryptoanvändare.

1. Ta en gammal laptop/dator som inte används, säkerhetskopiera allt.
  2. Ominstallera datorn med ett linuxbaserat operativsystem (Jag använder POP OS, vilket är väldigt nybörjarvänligt).
  3. Ladda ned “Exodus” från den inbyggda “app-store”.
  4. Skapa en plånbok + skriv ned seed phrasen på ett papper samt använd ett starkt lokalt lösenord (Denna process kan/bör göras helt offline, vilket ökar säkerheten)
  5. Done. Nu kan du skicka och ta emot flera 100 olika kryptos, NFTs, stakea osv.
  6. Använd denna laptop med viss diciplin, surfa inte runt på konstiga hemsidor och ladda inte ned saker från okända källor.
  7. (optional) Ifall större summor förväntas förvaras går det via Exodus att öka säkeheten. Detta genom att sammankoppla en Trezor-produkt, vilket fungerar som en 2-faktorauktorisering.
2 gillningar

Det låter lite krångligt eller hur ? :joy::+1::thinking::grin:

Förväntade mig ett: “Frågar åt en kompis…” som avslutning. :rofl:

3 gillningar

Om du bara vill äga ETH, BTC eller LTC. Så ska du använda Trijo, det är en svensk börs och dom erbjuder att lösa K4 blanketten åt dig vilket jag tycker är bekvämt.

Om du vill investera i fler valutor än 3 ovannämnda är coinbase bra, dom har ett bra gui. Dock har dom höga avgifter.

Om du vill ha tillgång till ännu valutor och låga avgifter föreslår jag bittrex.

Om du bara vill ha ta del av värdeökningen och minimera skatten rekommenderar jag certifikat på avanza.

Om du vill ha krypton på en app i mobilen föreslår jag jaxx liberty.

Och om du vill vara säker på att intr bli hackad samt tror att världen kommer gå under och krypto är enda lösningen så rekommenderar jag ett brandsäkertskåp som kan kedjas fast i betonggolvet med en insats för att brandsäkra it-utrustning, i kombination med en hardwallet (fancy usb-minne) sedan bygger du bara in det skåpet i sovrumsväggen och gömmer din hardwallet med all din ETH där så är du säker när domedagen kommer :joy:

Lycka till!

3 gillningar

Detta är det enda riktiga. Om du vill göra det enklare laddar du ner Exodus till din mobil eller vanliga dator och använder den där. Enkelt!

Next up, Rika Tillsammans NFT :woozy_face::face_with_spiral_eyes:

1 gillning

Haha, ingen risk. Det är en gåva från en kompis och jag har dragit mig för det. :roll_eyes:

“En kompis vill ge dig krypto…”

Ringer många varningsklockor här. Var det en riktigt kompis borde han kunna hjälpa?

Haha… inser nu hur det låter. Men ja, det är legit. :joy: och nej, vill inte framstå som en boomer som inte vet hur man gör så jag frågar hellre er. Han bad om en plånboksadress.

Tack för alla svar, ska försöka mig på det senare ikväll.

1 gillning

Snart kommer @janbolmeson släppa ett antal indexfondsrelaterade NFT:er. Där man måste “investera” i en av dom för att kunna bli medlem. Sen kan vi som är medlemmar sälja dom till nya blivande medlemmar. Lite pyramidspel har ju aldrig skadat någon som sålde ut tidigt :rofl:

Haha, ni är för roliga. Nej, nej och nej. :blush:

Även om jag träffade min första kryptomiljonär och en NFT-företagare häromveckan. Intressant upplevelse - apropå ens eget företagande. De hade tagitin 50 Mkr i kapital till sin valuta och som de använda för att växa bolaget med bibehållet 100 % ägande… :flushed::blush:

1 gillning

Vad tyckte dem om globala indexfonder :rofl::grin::thinking::+1: ? Eller din Lysa länk :grin: ?

Exodus är också jätteenkelt och ett UI som alla hänger med i… Jag använder både Exodus och kraken men började med Exodus. Kom bara ihåg att skriva ner alla passwords så det går att återskapa portföljen när telefonen eller datorn byts…

1 gillning

Tycker det är lite intressant att så många rekommenderar att en nybörjare ska börja med att skaffa ett konto på en centraliserad kryptobörs för att kunna lagra lite krypto man får skickad till sig. Wow-känslan och lite insikt i vad för “use case” man löser får man inte genom att köpa ett certifikat på Avanza eller att registrera sig på Kraken för att spekulera i värdet på kort sikt.

2 gillningar

Var i samma sits för ett par år sedan, gör så här:

1. Öppna ett krypto konto hos någon av de största crypto exchanges, exempelvis Kraken .De flesta har både PC och mobil app. Det viktigaste är att du fritt kan växla mellan kontanter och krypto annars sitter du fast med dina krypto och kan varken växla över till kontanter eller fylla på med nya kontanter. Kontot ligger bara och snurrar i cyberrymden med olika krypto valutor som du aldrig får någon nytta av.

2. När du öppnar kontot så måste du förmodligen gå igenom en KYC process (Know Your Customer) med ID och så vidare, vilket idag är en norm hos de som är seriösa.

3. Ett krypto konto innehåller en trading platform där du köper/säljer kryptovalutor. Den innehåller också en kryptoplånbok (wallet) där dina kryptovalutor och kontanter ligger och det är hit din kompis
    kan skicka dig kryptovalutor. Observera att olika kryptovalutor har olika adresser i din plånbok.

4. Om någon ska skicka mig ETH så öppnar jag min plånbok, väljer Ethereum och klickar deposit. Jag får då upp en rappakalja med bokstäver och siffror vilket är adressen han ska skicka ETH till. Om han skickar till fel adress så försvinner de ut i cyberrymden så man måste kolla noga.

5. Om man skulle drabbas av hackers så sker det i plånboken i crypto exchange. Om man har större belopp så kan man köpa ett speciellt USB minne, exempelvis Ledger Nano X, dit man kan föra över sina kryptovalutor och gömma någonstans. Minnet har en personlig passkod och alla valutor kan även återskapas om minnet skulle försvinna eller gå sönder. Man köper då ett nytt minne och följer en förutbestämd procedur.

6. Skriv noga ner köp och sälj, både mellan olika valutor och kontanter. Försök inte att smita undan skatt på eventuella vinster. Vinsterna i krypto är ofta en illusion. De allra flesta förlorar, som till exempel nu när Bitcoin är ner 35% på kort tid. Om du köper/säljer ofta kan deklarationen bli ett rent helvete.

7. Personligen har jag max 5% av mina tillgångar i krypto som alla ligger på en Nano X sticka eftersom jag inte köper/säljer speciellt ofta.

1 gillning