Vad händer om hårddisken på laptopen blir defekt/korrupt? Är plånboken borta då eller går den att återställa med lösenord + seed phrase?
Var köper (och säljer) man billigast/bäst crypto som man vill antingen fylla på eller tömma plånboken med? Revolut har jag redan, funkar det och hur står de sig mot alternativen? Förstår det som att Exodus inte stödjer växling av crypto (till fiat)?
När det kommer till kommentarerna kring kryptoplånbok vs cert på Avanza så fyller dom lite olika syften, men om någon vill göra över pengar till en wallet verkar det konstigt att ge rådet om Avanza… Detta case @janbolmeson pratar om har vi diskuterat tidigare.
Alla borde öppna en wallet oavsett om man ska använda den nu, senare eller aldrig, i utbildningssyfte… Man behöver inte ens sätta in några pengar!
Funkar, men är inte lika säkert. Speciellt mobiler som konstant är uppkopplade till internet, inte sällan kopplas upp på öppna nätverk, glöms på bussen etc.
Även att de inte har fri och öppen källkod är en risk, vilket även gäller för windows/mac. Nu är inte Exodus heller helt “FOSS”, men denna tråd skulle trots allt vara nybörjarvänlig…
1 Du använder passphrasen för att återställa din exodusplånbok. Exodus innehåller en drös kryptoplånböcker (bitcoin, etherium osv) vilka alla har en egen “secret key”, vilka även kan sparas ned (analogt) om man vill.
Lösenordet är bara till för att logga in på din lokala maskin. Du skapar inget konto hos exodus, utan en wallet genereras till dig. Det är anledningen att en wallet kan göras offline.
Du kan såvida skapa en plånbok i exodus offline, skriva ned seed phrasen (analogt) samt de publika nyckeln (din “kryptoadress” - vilken inte är hemlig och kan sparas på digitalt) och sen ta bort exodus.
Den publika nyckel anger du när folk vill skicka krypto till dig. T.ex lägg ut på din hemsida eller dyl.
2 Mellan olika kryptos funkar direkt i exodus, vilken är kopplad till en decentraliserad exchange. Går att byta till sig stabelcoins som följer USD. Direkt till FIAT går ej. Centraliserade exchanges så som Kraken är enklast, eller om du vill vara mer privat funkar t.ex localbitcoins. Att sälja eller köpa med någon du känner funkar alltid, precis som med vilken vara som helst
Jo, det är lite knöligt och egentligen inte värt besväret om man inte är mycket intresserad. Det finns säkert närmare 15000 olika kryptovalutor och 99% kommer sannolikt att gå i graven. Dessutom är det fortfarande massor av skojare i kryptorymden men sanering pågår och om fem år kan det se helt annorlunda ut.
Att “aldrig skaffa krypto” kommer troligtvis bli lika svårt som att “aldrig använda kryptering” eller “aldrig skaffa internet” med tiden. Beskrivningen du hänvisar till är onödigt komplex och krånglig, det behöver inte vara svårare än att ladda ner en app på telefonen och sedan “tappa” några gånger på skärmen, men visst så kan man göra det hur komplext som helst. Men det gäller ju såklart alla teknologier.
Jag får väldigt olika stories. Allt ifrån som du säger, busenkelt bara att göra si och så. Medan andra hänvisar till att det är betydligt mer komplext om man verkligen vill ha koll på grejerna.
Så jag håller fast vid till det blir “liiiite mer mainstream”
Jo jag läste den också, och du har rätt, de flesta kommer nog inte ens märka att dom använder krypto när dom gör det första gången. Precis som de flesta inte vet att dom använder BGP, kryptering och SMTP när dom skickar ett mail idag.
Båda har rätt, du kan göra det oändligt komplext men du kan också ladda ner en app och få en fraktion av en bitcoin skickad till dig som tar några millisekunder att skicka till en avgift på fraktioner av ett öre. Att börja med något träsk av KYC/AML och blanda in hårdvaruplånböcker får ju just den effekten som du vittnar om.
Jo absolut. Jag tycker dock det är viktigt att skilja på krypto valutor och blockchain teknologin.
För mig är krypto en hype precis som bolag som kunde göra websidor värderades skyhögt 1999.
Blockchain teknologin däremot är för mig motsvarande vad internet var på 90-talet, missförstått och undervärderat.
Det finns mkt skräp inom krypto, men jag har lite svårt för uttrycket “blockchain inte kryptovalutor”.
Själv har jag väldigt svårt att se att Bitcoin och Ethereum inte är bland de största blockkedjorna om 10 år, pga av deras långa historik (särskilt Bitcoin vinner här med 13 års historik).
Vad som skiljer krypto från internetboomen är att man inte kunde investera i Internet på 90-talet, bara olika internetbolag som byggdes ovanpå internet.
Idag kan du investera i motsvarigheten till internet i form av blockkedjors egna token. Du behöver inte investera i enskilda dAppar som byggs ovanpå (om du inte vill), eftersom att alla transaktionskostnader gör att värdet på den underliggande blockkedjan ökar, och dess token (så länge de inte har hög inbygd inflation, men det har varken BTC eller ETH).
Om nu blockchain är missförstått och undervärderat borde det vara en no-brainer att köpa lite BTC och/eller ETH . Vill man vara mer spekulativ, eller hedgea kan man söka sig längre ner i top 100 listan över market cap.
Absolut mycket begreppsförvirring och hype, det håller jag med om. Men jag är nog av motsatt åsikt, blockchain isolerat är rätt ointressant. Vill du hoppa på och testa innan det blir “liiiite mer mainstream” så ladda ner “Wallet of Satoshi” på telefonen, välj recieve, välj “lightning address” och skicka addressen i ett PM till mig så skickar jag lite satoshis till dig som du kan leka med.
Fast här blandar du äpplen och växtbaserad mat typ.
Blockchain är ett matematiskt koncept. Ett abstrakt algoritmiskt koncept. Typ som hashning, asymmetrisk kryptering, teckenenkodning eller komprimering (oavsett vilken metod man använder).
Det är helt annorlunda än en enskild implemention av de matematiska ideen och dessutom allt annat (organisationen) som sköter den specifika implementationen av en specifik algoritm som har de matematiska blockkedjeegenskaperna.
Det är liksom inte jämfört att se en framtid där ett abstrakt matematiskt koncept används med att peka på specifika implementationer av specifika organisationer (organisationsstrukturer). Eth/Btc är specifika implementationer gjorda av specifika organisationsstrukturer.