Hur ser ni på krypto som investering?

Blockkedjeteknik var väldigt hajpat för ett par år sen fast ingen vettig människa fattade vad man egentligen skulle ha det till (utom att bedriva diverse finansiella bedrägerier, då). Idag är tekniken totalt död utanför kryptovaluta-kretsarna; det finns nån “managed blockchain” på AWS men det är allmänt känt att detta är i det närmaste ett skämt som Amazon gjorde för att göra sig en hacka på förvirrade höga chefer som inte visste var blockchain var men fattade att det var hajpat och därför ville att man skulle göra nåt med blockchain. Internt på Amazon kunde de mjukvaruarkitekter som ansvarade för projektet inte begripa vad i herrans namn detta skulle vara bra till, men eftersom kunderna frågade efter det så fick de vad de ville ha.

I det närmaste alla stora aktörer inom kryptovaluta har antingen gått i konkurs, blivit hackade och förlorat alla pengar, eller avslöjats vara bedragare om inte rena kriminella konspirationer. Det huvudsakliga användingsområdet är penningtvätt. Ändå fortsätter folk tro att detta skulle vara en framtid att investera i. Det är rent obegripligt.

Det är särskilt obegripligt att ställa denna fråga nu, efter att bubblan redan spruckit, efter att det visat sig att FTX och Three Arrows och Celsius och allt vad de heter var just bedragare, och efter att Binance som största kryptovalutabörs håller på att fullständigt tillintetgöras av amerikanska myndigheter. En relevant fråga att ställa i sammanhanget är hur man idag kan växla kryptovaluta till någon annan valuta utan att fastna i en massa frågor om penningtvätt. Hur är det, håller sig Coinbase fortfarande med suspekta banker i Litauen?

2 gillningar

Jag är med på ditt resonemang ända hit:

Men ja, jag förstod skämtet också.

Jag säger som jag brukar: krypto är intressant som fenomen, men jag håller mig långt borta ifrån det.

2 gillningar

Det innebär inte att det faktiskt fungerar. Finanskriser kan uppstå även utan centralbanker. Och vissa krig vill befolkningen föra.

Utan en centralbank så står man där och får ta smällen fysiskt. Genom att förslavas, svälta o.s.v. Tror man seriöst på kryptovalutor måste man ju förutse detta. Vad är planen när folket reser sig mot krypto?

Då blir hela valutan värdelös. Blind tro är ett sätt att tänka, men jag är inte övertygad. Kortsiktigt kan man såklart tjäna bra ändå, men som långsiktig placering tror jag inte på idén.

Jag har inga kryptovalutor i portföljen. Inga planer på att ta in det heller.

Passar bra i lekhinken tycker jag.

1 gillning

Om det finns en typ av hård valuta som Guld eller Bitcoin så kan den agera så att penningpolitiken inte ska balla ur fullständigt i olika länder, för då kommer folk fly till de tillgångar som bevarar värde över tid.
Sedan finns det såklart poänger att ha valutor (och även coins) som inte är värdebevarande utan används mer i trasaktionssyfte m.m.

Yes, och att ställa sig utanför hur centralbanker “löser” problemet idag är ett alternativ om man inte håller med om hur de gör det.

Då har de valet att föra dem. Och de som inte vill föra krig, slipper. Oftast så är krig inte något befolkningen vill vara med om, men något makthavarna tycker är viktigt.

Jag är övertygad om det faktum, att vi skulle ha färre och kortare krig ifall vi befann oss på en Bitcoinstandard där man måste tänka på sin stats ekonomi och inte bara kan stjäla från miljoner människor, deras och deras barns framtid. Det blir då sällan värt att starta ett krig, utan diplomati premieras.

Det finns sätt att hantera finanskriser utan att ha en central enhet som trycker nya pengar.

Men tror fortsatt diskussion bör ske i den där andra tråden, för det här är lite off topic :slight_smile: .

Hur gör man då? Det måste ju gå rätt snabbt. Om företag går under och folk friställs och får gå från hus och hem med ett par månaders varsel. Vad händer sedan?

Hur löser man en finanskris så snabbt? Det är avgörande för om kryptovalutor blir ett realistiskt alternativ på stor skala eller inte.

Det är då Riksbanken lanserar E-kronan som “räddning” där vi lever under ett universal basic income system, Allt du köper kommer att kontrolleras, neo-feudalismen i Sverige blir därmed också allt starkare. The Great Reset och E-Kronan som förklarar denna monetära återställning med hjälp av CBDCs under nästa finanskris:

Kan rekommendera att lära dig mer om The Great Reset som planeras av toppeliten i Europa här är några bra resurser :slight_smile:

Ett exempel på att svensk media är positiva till dehär:

En bra dokumentär som förklarar The Great Reset och Bitcoin som flyktväg:

Bitcoin är den enda vägen ut.

Så det du säger är att Ukraina skulle bara lägga sig platt och låta Ryssland få våldta och mörda hela befolkningen?

Tyvärr lever vi inte i en fantasivärld och krig är tyvärr ibland helt nödvändigt.

Utan nytryckande av pengar så får man deflation i valutan när produktiviteten ökar.

Det vore en ekonomisk katastrof på lång sikt.

Penningmängden måste öka för att följa med ökningen av realt värde.

2 gillningar

Det du beskriver är en bubbla och läs mer om the austrian school of economics. Ditt argument är ett klart tecken att man enbart lär ut en ekonomisk teori i skola, media etc. Men Sally pratar om är förklarat av den Österrikiska skolan, som enkelt sagt observerade samhällen i historien och fick ner det till ekonomiska modeller.

I keynes värld så verkar allting bidra till ökad inflation, förutom just pengatryckande

Nej, du blandar ihop saker.

Till viss del ja, men jag har en poäng. Vill lära dig mer om den österikiska skolan, här är några bra resurser:

Positive vs. Normative Economics: What’s the Difference?

Bitcoin Standard boken beskriver även detta

2 gillningar

Den österrikiska skolan överskattar människors förmåga att anpassa sig kortsiktigt. Hur hanterar man halvdöda och desperata folkmassor i en värld med krypto? Man återinför riksbanken.

Bitcoin har funnits i 13 år och under den tiden har den haft 10 positiva år och 3 röda år.

Det finns bara ett fixed supply och kommer aldrig finnas mer än 21 miljoner bitcoin.

BlackRock ETF, behöver man ens påpeka hur stort det är?

Finns massa annat att säga men bara på dessa 3 anledningar ser jag det som större risk att inte investera i bitcoin/kryptovalutor.

Men ja de allra flesta kommer ha missat tåget när vi kollar tillbaka om 10 år.

Håller mig så långt borta som möjligt från allt som andas krypto.

1 gillning

Jag kan inte bedöma framtiden för krypto. Men blev ändå nyfiken på det för något år sedan och sedan Avanza började sälja bitcoin-certifikat så har jag ca 1-1,5 procent av min portfölj i det. Utifrån någon tanke om att det är ytterligare ett tillgångsslag att balansera med. Så jag balanserar halvårsvis och det har varit hyfsat lönsamt hittills. Fast såklart för kort period för att det ska säga något. Och det här är givetvis lekhink och handlar inte om några stora belopp.
Fördelen med min lilla investering är att jag har ett öga öppet för krypto, så om det skulle bli det som vissa tror att det ska bli så är jag redan insatt. Kanske tröttnar jag eller förlorar allt men så får det faktiskt vara med lekhinkar.

1 gillning

Har du möjlighet att dela en DCF analys på kommande 10-årsperiod för BTC är du bussig så vet vet om priset är vettigt på dessa nivåer?

Edit: Sorry, kom på att krypto inte har något kassaflöde och är omöjligt att estimera om priset är rimligt eller inte. Nvm.

3 gillningar

Blackrock ETF:en blir game changer för bitcoin nästa år, miljarder av dollar kan nu strömma in utan problem. Den traditionella marknaden, instutioner och stora företag kommer snart ha Bitcoin på sin standard.

Svergie ligger tyvärr bakåt i utvecklingen… Banker är negativa, svensk media fortsätter att svartmåla bitcoin och att köpa bitcoin anonymt blir allt svårare. Många svenskar kommer att missa tåget ifall de inte agerar snart. Man får det pris man förtjänar. (ingen finansiell rådgivning)

Spot ETF:erna kommer ha en stor påverkan men det var ödet som utspelar sig. Utbudet blir allt mindre…