Priset baseras på utbud och efterfrågan som allt i världen, hur menar du med “rimligt”?
På en aktie kan en göra en fundamental analys på om priset är rimligt eller ej genom att estimera och diskontera framtida kassaflöden. Vilket är omöjligt att göra på en valuta.
Krypto är endast spekulation, trendföljande och ett verktyg för kriminella. Det sistnämnda är en av anledningarna det pushas så hårt för att det ska fortsätta vara populärt.
Av dessa 3 (men även fler) är anledningar till att inte ge sig in det.
En bonus-anledning är att det kan svänga rejält och regleras vilket betyder att man kan förlora stooort.
Absolut svänger det på börsen också och även så index-investering men risken är betydligt större i bitcoin. Som sagt ovan, inget underliggande värde.
Men det där med det kriminella pengatvättandet och hur den världen pushar för att botcoin och krypto är ThE sHiT är så tråkigt också!
En no-brainer hur?
Spännande formulering, då mänsklighetens anpassningsförmåga är extremt hög.
Det här upprepas gång på gång, men att banker hjälper organiserad brottslighet (t.ex. de mexikanska kartellerna) att tvätta långt mycket mer pengar är inget folk brukar klaga över? Att det är business like usual liksom?
Har lite i lekhinken, tror det är 0.028btc och ungefär lika mycket via certifikat. Blir antingen värt noll, eller the sky’s the limit (?) ![]()
Lol
Såklart inte. Läs vad jag skrev.
Hade Bitcoin funnits på 1970-talet kanske Wiehe, Afzelius & c/o gjort lite låtar på det temat? Fast dom var nog lite mer “renlärliga” och hade nog inte försökt utnyttja sin ideologi för spekulation och egen vinning. Visst är tanken god men det skulle bara sluta som vanligt med att “Alla Bitcoin-ägare är skapade jämlika, men vissa större Bitcoin-ägare är mer jämlika än andra” ![]()
Alla diskussioner om crypto landar alltid i konspirationer och fördomar/missuppfattningar. De som är förespråkare verkar inte rationella, så för en normal investerare är det inte rimligt att hålla på med det.
Ser inte krypto som en investering. Det är defintivt inte en investering i blockkedjeteknologin. Det kommer säkert implementeras bra tillämpningar inom sin tid dock.
Likställer bitcoin och andra coins med 1700-talets tulpanlökar. Fast på steroider.
Not touching it with a 10 foot pole ![]()
Tråden börjar spåra ur och såg nu att den ligger under fel kategori.
Kanske @admins kan flytta den till Alternativa investeringar, Krypto?
Kanske alla kan försöka hålla sig till kärnfrågan utan att blanda in framtida dystopier och konspirationsteorier?
Det låter som en libertarian dystopi. Kommer ens internet funka?
Det verkar som att vi har kommit lite off-topic i den här tråden, och flera inlägg har flaggats de senaste dagarna. För att hålla tråden öppen och givande för alla, skulle jag vilja uppmana er att hålla er till ämnet och undvika att dra igång diskussioner som kan leda bort från huvudtemat. Om vi fortsätter att hamna utanför spåret kan tråden tyvärr behöva stängas.
Jag flyttar även tråden till rätt kategori @Melwa ![]()
Man kan göra DCF-analys på Ethereum.. (och vissa andra kryptovalutor) och göra fundamentalanalys
En no-brainer hur?
Leta upp Raoul Pal och hans macro framework “The Everything Code” om du vill gå på djupet. Här är ett superkort klipp annars:
Ja, ur ett makroperspektiv. Då behöver man inte ens notera när hela civilisationer gått under eller att tusentals svält ihjäl medan mänskligheten anpassat sig. Det var därför jag skrev kortsiktigt.
Långsiktigt överlever alltid någon. På det viset har mänskligheten som helhet en förmåga att anpassa sig över tid. Eftersom länder vill undvika dessa enorma kortsiktiga problem så tror jag inte krypto kommer användas på Ica.
Jag menade alltså att enskilda människor också är extremt anpassningsbara, inte bara mänskligheten.
Dvs, länder som har centralbank kommer kunna rusta bättre (på bekostnad av befolkningen) och ta över de länder som kör Bitcoin.