Kryptovalutor efter Nordnetkvällen

Vad var det här för presentation egentligen? Om du kan räkna med 100% årlig utveckling innebär det att du kan lägga in 1 SEK idag och vara miljardär (i SEK) om 30 år. Låter det verkligen realistiskt?

Tittar man på historisk utveckling ser det inte så lovande ut heller. Går man tillbaka till starten är det möjligt att man har något sådant i snitt eftersom man i princip började på noll. Men tittar man senaste fem åren har priset “bara” ökat med 10x. Vilket förstås är bra, men hade det dubblats varje år hade det varit 32x.

4 gillningar

Det finns Svenssons med BTC.

De som säger att det inte finns ett use case har nog aldrig skickat pengar internationellt?, eller funderat över värdet med en icke-centraliserad tillgångsform?

Argumentet att “eftersom hela ekonomiska världen inte byggts om i grunden utefter krypto på 15 år så är det ett misslyckande” är underligt. “Rom byggdes inte på en dag” (eller 15 år) och Rom är en piss i mississippi i jämförelse med detta.

Det pågår i detta nu en resa för krypto in i finrummen, ev med undantag för RTs forum då.

Absolut att det är mkt hög risk. Investera verkligen inte mer än vad du kan tänka dig tolerera se gå upp i rök. Jag skulle inte tro att +100% per år är det troligaste scenariot, men det kan ske några enstaka år.

3 gillningar

Det är ingen ponzi, ville bara belysa att det inte alls är orimligt att en bubbla håller i mer än 15 år.

100% årlig avkastning låter lite väl högt. Se historisk CAGR t.ex. på https://casebitcoin.com/charts (tabell) eller https://charts.bitbo.io/cagr/.

Min värderingsmodell är relationen till guld, då det finns flera likheter (ger inga vinster som ett företag, osv). Man kan så klart diskutera hur den relationen bör se ut och ha olika åsikter om det. Min uppfattning är dock att Bitcoin bör värderas lika högt eller högre än guld på sikt, pga digital, enorm likviditet, global på riktigt (flytta guld är mycket svårare), billig validering (dvs, för att kontrollera äkthet), osv. Just nu värderas Bitcoin till runt 10% av guld, så i min värld finns det en stor uppsida kvar, även om jag tror att det kommer att ta lång tid innan Bitcoin når dit.

1 gillning

Jag frågade Grok om det är korrekt. Den kom fram till 80% istället för 103. Gemini var osäker på värdet på Bitcoin 2013 då det var stor skillnad mellan börser då. Men jag tror du är något på spåren. Man ska jämföra med råvara inte med aktier det är nog där jag gått fel.

Hur jämför du värdet på bitcoin i relation till guld som har ett pris per viktenhet?

1 gillning

Historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning

2 gillningar

Man får kolla på smileyn jag tror inte det blir 100% men man hade hittat ett scenario där det var 100% i snitt över 12 år. Samt att det fanns en slide om att den kan vara 200 000 i slutet av 2025. Så undertonen var dubblering och att det skulle fortsätta. Vad vet jag om om det är fel.

Det totala marknadsvärdet på allt guld (enligt uppskattningar) jämfört med det totala marknadsvärdet på alla Bitcoin.

Ok. Och dessa anses lika värda?

Det är lite lurigt att beräkna CAGR utifrån 2013, då avkastningen var betydligt högre i början än vad den har varit de senaste fem åren. Det behövs extremt mycket mer kapital idag för att flytta Bitcoins marknadsvärde 100% jämfört med 10 år sen.

Det är ju en relativ bedömning som man får göra, och olika personer landar i olika slutsatser. Vi vet inte hur framtiden kommer att se ut, osv. Jag ser flera fördelar med Bitcoin jämfört med guld som tillgångsslag, några av de jag nämnde tidigare. Men andra gör andra bedömningar. Men jag tycker nog att värdering av Bitcoin relativt guld är en av de bättre värderingsmodellerna. Det är ju också det narrativet som har spridit sig i USA, att Bitcoin är digitalt guld.

1 gillning

Jag brukar tänka att BTC är som guld och ETH är som olja. De används alltid/oftast i större eller andra sammanhang.

Så att köpa BTC är som att många köper guld, en hedge mot någonting annat (såvida man inte är guldsmed). Kan också känna att all annan krypto är synnerligen nischad, och lyckas om det den nischats med lyckas. Typ som SOL eller ADA för tex köp i olika appar/spel där transaktioner via bank eller Visa blir orimligt. Eller andra smarta kontrakt.

Har man levt länge minns man att det förutom VHS fanns BetaMax. Betamax var tekniskt överlägset, men filmbolagen (porr klart också) satsade på VHS varvid Betamax gick under.

Att köpa enskilda krypto är nog vanskligt och själv har jag en krydda i portföljen i form av Valour Digital Basket 10 som är en fond med de 10 största kryptona. Min FOMO. Den är +30% senaste 3 mån men bara +6% i år.

Att köpa polkadot, Stellar, Hedera eller andra coins kräver nog att man vet vad man pysslar med. Eller som RT ofta har som mantra, du tar en risk du inte premieras för.

1 gillning

De måste bjudit på väldigt goda snacks och haft väl utbildade säljare.

Låter lite som de där dammsugarna som såldes via hem partyn på 90-talet. De var bättre än alla andra dammsugare och var en fantastisk investering för hem och hälsa. Enligt säljarna.

I verkligheten så sålde de vanliga dammsugare för 30 000kr, när de på Elgiganten kostade 899kr.

100% i förväntad avkastning kan ingen lova. Men cred till arrangörerna. De lär tjäna storkovan.

Behövs inte mer?

4 gillningar

Jag skulle också rekommendera att man köper BTC likt RT rekommenderar globalfonder, dvs, 70-100% av sitt kryptoinnehav. Sedan kan man fylla up med exempelvis ETH (20-30%). Eller om man vill med en liten krydda som SOL (10%).

Hej

Jag har följt Crypto i 11år och dom flesta är risk att köpa men Bitcoin och Ethereum är säkra att köpa, Memo coin köp aldrig dom.

Bitcoin och Ethereum är lika säkra som att köpa fonder, att investera i om du håller dom minst 5år, om du tänkte investera och ta ut om ex 2år så köp inte crypto.

Bitcoin och Ethereum köps nu av ca 40 stora företag som ska långtid investera sen kommer snart att USA pension fonder kan/får investera i crypto så dom närmaste 5år ser väldigt bra ut anser jag.

Jag har investerat bra summa i crypto och jag betalar 30% i skatt på vinsten.

Nya moderna banker kommer till Sverige från och med 2026 där man kan ha lönekonto, bolån och köpa crypto.

3 gillningar

Bra förklarat sen går väl hela det här Trumpåret bort om man ska räkna avkastning allt beror ju på vad man vill visa. Samt att Trump gillar Bitcoin.

Man kan väl, lite diplomatiskt, säga att om du söker faktabaserade, nyanserade svar på vilken allokering som kan tänkas vara lämplig givet din riskprofil. Så ska du nog söka svar och feedback i ett annat forum.

Krypto är digitalisering av valuta och kapital. På samma sätt som google/wikipedia är digitalisering av information, spotify för musik, netflix för film, med mera.

Fanns de som trodde att hyrfilmer, gula sidorna, dagstidningar, bibliotek och CD skivor skulle leva för alltid också…

2 gillningar

Lite vad FI säger och vad man bör tänka på.

2 gillningar

Lite så jag tänkte och det var typ så det presenterades i 50 portföljen. De andra var med ifall de skulle ta fart och ingen över 50%. Jag tror också att det kommer öka på samma grunder som du skriver.