Att Bitcoins CAGR var runt 100% mellan 2013-2025 stämmer säkerligen. Men jag tycker det är missvisande givet att marknadsvärdet är så stort idag, så man kan inte förvänta sig samma utveckling i framtiden. (Som alltid)
Men det var inte frågan, jag ville ha lite konkreta inputs både från de som tror det är en bubbla och de som inte tror det. Hittills är resultatet förväntat, de som tror det är en bubbla har rätt tunna argument och de som är superpro är tysta samt de som är mittemellan utvecklar sitt resonemang.
Går välja ut period x inom global indexfond y som haft otroligt hög avkastning med. Men att använda det vid en försäljningspresentation känns verkligen som ett Tupperware party.
Men som sagt, smart av säljarna, vissa går tydligen på det.
Hur lyckas hälften förlora pengar när den underliggande tillgången gått upp 500%? Sen lovade man inte 100% men man kunde få det intrycket. Jag vill bara klargöra att jag inte jobbar för Virtune eller har deras slides som min bibel. Men det är ett faktum att om man köpte Bitcoin för ett år sedan har den gått upp 95% och dippen för tullarna är väldigt liten jämfört med aktier. Det måste man också se.
Men du var inte där eller hur? Jag tror på att folk kan skapa sin egen bild och det är väl inte en lättlurad skara som kommit med i Nordnet Private Banking så de tål säkert lite reklam. Jag lärde mig en hel del och pratade med trevligt folk.
Varför underpresterar de flesta index?
För att det är lätt att göra beteendemisstag, sälja billigt och köpa dyrt, eller köpa av fel aktör, lär vara ett fenomen även inom krypto.
Nej. Tack och lov. ![]()
Att din bekantskapskrets inte man besvara detta innebär ju dock ingenting egentligen.
Trenden är ju precis tvärtom, att det blir mer reglerat med tiden. Att folk använder krypto för att spekulera i priset gör alltså use-caset sämre.
Jag förstår att detta var en sales pitch under presentationen, och att det på ytan kan låta rimligt, men tänk ett steg längre.
Men är det inte så att det är inkonsistent att samtidigt hävda att BTC är bra att använda för transaktioner och att det samtidigt skulle vara en bra investering? Om man förväntar sig att värdet bara ska gå upp så finns det ju ingen anledning att faktiskt använda det till att genomföra transaktioner, då ska man ju bara sitta på dem. Det är väl helt tvärt emot hur ett betalningsmedel ska fungera?
- Det var anledningen till att jag ställde frågan här.
- Det krävs en viss reglering men att banken ska veta precis allt om mig hindrar tydligen inte lastbilar med pengar som åker ut. Det behöver göras om så man kan sätta in pengar utan att behöva redovisa i detalj vart de kommer ifrån. Det kunde man förr.
- Kan inte du utveckla vad du menar jag är övertygad om att det kommer försvinna Bitcoin över tid på samma sätt som folk tappar bort pengar. Skulle det driva inflation, är lite mer hjälpsamt om du kan utveckla och hjälpa mig att tänka ett steg längre.
Varför skulle det inte vara det? En stor del av grejen med PB är att bankerna vill att deras rikaste kunder ska känna sig speciella och som del av en utvald skara. Folk som vill känna sig som en del av en utvald skara låter som den perfekta gruppen att försöka lura.
Hm. Varför då? Och vad får dig att tro att kryptovalutor inte kommer få samma redovisningsregler som pengar? Det har de väl i princip redan inom de större bankerna?
Jag gissar att om krypto finns kvar inom 10-15 år, så lär de få liknande regler som alla andra valutor. Speciellt om vissa makthavare vill göra det rumsrent, så det kan efterlikna vanliga valutor, det vill säga vara lönsamt för stater.
Så i längden tror jag att de kommer få samma regelverk som kronor och dollar. I det läget så lär krypto krascha eller börja bete sig som en vanlig valuta.
Med så mycket okända parametrar, så är det mer spekulation än investering. Tycker jag.
Ja, jag tror också BTC som valuta kommer fungera desto bättre när/om den stabiliserat sig något.
Bland annat därför Webhallen slutade ta betalt i BTC, vad de sa utåt iaf. Det var svårt med prissättning/betalning när värdet rörde sig så snabbt. Idag undrar jag om de är nöjda med beslutet.
En själv är lättaste personen att lura. Dvs när folk gärna vill tro på något är de lätta.
A Ponzi scheme is an investment scam where a fraudster pays returns to earlier investors using funds from newer investors, rather than from any legitimate profits.
Det uppfyller kanske inte kravet formellt, men i den mening att det finns ju inga “legitimate profits” att få av Bitcoin, den enda vinst du kan få är genom att sälja den till högre pris till någon annan. Det är ju som att investera i aktier i ett företag som inte har någon verksamhet. Eller om man anser att BTC är en commodity, en commodity som ingen har nån användning av.
Precis. En lättsmickrad skara, skulle jag säga. Framför allt hög ROI för säljarna om så bara ett fåtal nappar på vad som än säljs in på ett PB-event.
Nu råkar jag själv ha en liten stek i kryptocert. Men just saying…
Om du är genuint intresserad finns det en hel Bitcoin-tråd här på forumet. Tldr så har ingen lyckats besvara frågan i trådtiteln, alltså vad värdet kommer ifrån förutom spekulation.
Jag håller med till 100%, det är en dystopi vi hamnar i om man inte kan göra anonyma betalningar - precis som du skriver har det fungerat utmärkt så länge vi haft pengar, fram tills nyligen då. Men trenden går fortfarande i motsatt riktning, bland annat pådrivet av just prisskepulationen kring krypto - man vill göra det ”rumsrent” för att expandera med nya spekulanter men avskaffar i praktiken hela syftet.
Bara för att något finns i begränsad mängd innebär inte det i sig att det har något värde eller relevans. Jag har en unik hålig strumpa som bara finns i ett enda exemplar, innebär det något överhuvudtaget? Nej. Det är ett extremt exempel, men principen håller.
Eller ersättas med CBDCs. Om det är trygghet, enkelhet, reversibla transaktioner och låga kostnader man är ute efter (99,9% av befolkningen) och de ”privata” alternativen ändå är lika reglerade blir det en självklarhet. Man kommer tacka för idéerna och betatestet.
Bitcoin är väl lätt att förstå, de är ungefär som hockeykort eller andra samlarobjekt.
Värdet kan gå upp eller ner eller stå stilla. Frågan är hur länge trenden kommer hålla i sig. Jag har hört att när det gäller samlarbilar dyker det inte upp så mycket folk på träffarna längre.
Med detta sagt har jag en kompis som suttit länge på krypto och hållt dem i vått och torrt. Han har numera 8-siffrigt i krypto. Så hittills har det ju varit en väldigt bra investering. Frågan är hur det går framöver.
Att det inte är en “bubbla” bör vara rätt uppenbart, då både nationer, stater, världens största kapitalförvaltare, världens största bolag, pensionsförvaltare m.fl. nu investerar i kryptovaluta.
Att makroekonomi är cyklisk i form av världslikviditet eller “M2 money supply” och även påverkas av geopolitik, diverse narrativ, ränteläge m.m. är en annan sak.
Kryptovaluta är och kommer fortsätta vara, mer volatil än övriga tillgångsslag av flera skäl. De främsta anledningarna är att det sker handel 24/7 och att du kan flytta hundratals miljoner på ett ögonblick.
Men volatilitet och risk är 2 olika saker.
Är det en bubbla? Nej.
Kommer det gå upp och ner? Ja.
Kommer gå upp och ner kraftigare än de flesta fonder? Ja.