Att företag köper krypto för att bara sitta på dem tycker jag är en intressant utveckling. Om jag minns rätt har en hotellkedja i Japan mer eller mindre lagt ner ordinarie verksamhet för att bara köpa krypto.
De lägger alltså ner sin värdeskapande verksamhet till förmån för valutaspekulation. Företagen bidrar ju till att driva upp priset på Bitcoin genom att bara sitta på dem.
Hört talas om IT bubblan? Den finansiella krisen 2008? De var väl inte heller några bubblor för att nationer, stater, världens största kaptialförvaltare, världens största bolag, pensions förvaltare m.fl. var inblandade?
Ja och vi har t.ex. Michael Saylor och hans företag Strategy (f.d. MicroStrategy) som romantiserar Bitcoin, “digital capital”, “store of value/capital” osv. samt förkortningar som mNAV.
Känns lite som hjärntvättning när man lyssnar på honom imo. Han har jämfört Bitcoin som att äga en hel stat, kallar det som ett “digitalt bostadsområde" som inte kräver skötsel, kan ha det i fickan, man kan “teleportera” sig dit och sånt; bisarrt.
Så finansierar de Bitcoin-köpen genom belåning och deras nya AI-genererade preferensaktier: STRK, STRF, STRD och STRC (Strike, Strife, Stride, Stretch).
Sen har vi en snubbe (Mark Moss) som gör sitt bästa att förklara “enklare” vad allt detta är bra för.
Jag fattar att det inte blir inflation på Bitcoin pga. taket på 21 miljoner stycken BTC (kommer bli färre pga. de som har försvunnit), vi får se med tiden.
Men trots det så har jag råd att förlora 2% av mitt kapital så har exponering genom MSTR-aktien.
Jag tror att man snabbt kan bli rik eller fattig på crypto. Vill man vara aktiv och så kan man hoppa på nya tokens och hålla dem lagom länge innan de kraschar. Bitcoin ser jag som cryptovalutornas motsvarighet till internet och i den jämförelsen så är alla andra coins att jämföra med siter på internet. De kommer och går men Bitcoin består. Jag trodde i många år att bitcoin skulle bli förbjudet och av den anledningen värdelöst men jag har fått omvärdera den ståndpunkten. Argumentet att det används av kriminella gäller ju för USD med men jag tror inte den heller kommer förbjudas. Det här med att prata om värde på tillgången i sig är ointressant. Det gäller alla valutor. Värdet bygger på förtroendet för valutan. Och jag ser bara att förtroendet blir större och större ju fler stater och institutioner som använder Bitcoin. Och till skillnad från tex guld så finns det bara i begränsad mängd. Bitcoin har en genomsnittlig värdeutveckling på ca 150%/år och kan man bara vänja sig vid att den ibland förlorar 85% så man inte paniksäljer då så tror jag det är en säkrare investering än guld. Har du 15-20 år till pension eller mer så tycker jag absolut du ska köpa så mycket du känner att du har råd att förlora. Jag är rätt säker på att det kommer bli den bästa investeringen du någonsin kommer att göra. Men allt kommer med en risk och till skillnad från tex guld så riskerar du att förlora allt. Men å andra sidan så kommer guld i princip bara säkra dig mot inflationen.
Men om man dubblerar andelar av något som har ett värde så blir väl varje andel värd hälften? Fungerar väl inte riktigt så med pengar men till viss del.
Precis så det blir fel när man ska härleda till en tillgång. Egentligen är det ju konstigt att Guld har ett värde. Bara för att man kan gräva ner det och det ser likadant ut när man tar upp det och finns i någon sorts begränsad (vem vet det) tillgång. Vad händer om man lyckas framställa guld i en fabrik? Läste nu att aluminium var mer värt än guld tills man lyckades producera det. Det var droppen nu är jag övertygad om att skeptikern till Bitcoin har fel, ingen risk med guld och bara risker med Bitcoin.
Så kan det vara, men ser fortfarande inte hur det är relevant gällande Bitcoin/krypto som investeringscase.
Det vore ju helt underbart, om man kan göra det billigare än att gräva fram det.
Det är ingen som kommer hindra dig, tror det är svårt att övertyga någon som blivit frälst vid något slags väckelsemöte att komma på bättre tankar genom text på ett forum. Men andra som läser tråden får sig förhoppningsvis en funderare både över krypto som investering och Nordnet som mäklare.
Jag var intresserad av att investera lite i Bitcoin faktiskt.. det som fick mig att avstå är Tether. Läs på om Tether (stable coin samt företaget bakom) och hur de konsekvent vägrar en oberoende granskning samt hur deras “100% backade” stablecoin i princip bygger upp hela priset på Bitcoin (i riktiga dollars) som vi ser idag.
Jag tror dollar priset du ser på BTC idag är ett luft slott och när det väl kollapsar så slutar det illa.
Det var mycket diskussioner om Tether 2018-2020, men nu är det väldigt få inom kryptosfären som anser det vara ett problem. Se Tether – Official Home of Tether för information (t.ex. reports) från Tether. Föreståndare från Tether var ju dessutom inbjudna till vita huset nyligen när någon lag blev signerad av presidenten.
Man kan absolut vara skeptisk mot krypto, men jag tycker detta är en av de sämre anledningarna idag.