Investeringslogg: The Golden Apache Portfolio

Inledning
Efter inspiration från “jakten på den ultimata allvädersportföljen” insåg jag att jag ville diversifiera mina investeringar. Efter att ha genomfört ett bostadsköp för några år sedan har mitt sparande till stor del börjat om och sakta men säkerts byggts upp med devisen allt i global indexfond.

I och med att jag nu kommer göra om lite i mitt sparande kommer det så ut såhär på totalen:

35% Lysa 100% Breda Aktier
35% Alternativ allvädersportfölj med krypto (som vi kan följa här)
20% Buffert Sparkonto rörlig ränta
10% Barnspar Lysa 100% Breda Aktier

Notera alltså att jag inte kommer ha allt mitt innehav i den här portföljen.

Här är min första version av allvädersportföljen med krypto:

Allvädersportföljen med krypto v1.0
Mål
Allvädersportföljen med krypto Klassvikt Total portfölj
30% Aktier (hög tillväxt) 0,3
Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc 60 0,18
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) 10 0,03
Xtrackers MSCI World Momentum UCITS ETF 1C 10 0,03
Xtrackers MSCI World Financials UCITS ETF 1C 10 0,03
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 0,03
10% Obligationer/Räntor (låg inflation) 0,1
Amundi Fds Volatil Wld A USD C 50 0,05
Amundi Global Corp SRI 1-5Y AE-C 20 0,02
Avanza Ränta Global 20 0,02
Spiltan Räntefond Sverige 10 0,01
15% Råvaror (hög inflation) 0,15
L&G All Commodities UCITS ETF - USD Acc 60 0,09
UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry SF UCITS ETF (USD) A-acc 15 0,0225
BGF Natural Resources Fund Class A2 USD 15 0,0225
L&G Clean Water UCITS ETF - USD Acc 5 0,0075
Spiltan Realinvest Global 5 0,0075
25% Ädelmetaller (låg tillväxt) 0,25
Xetra-Gold ETC 70 0,175
UBS ETF (IE) Solactive Global Pur 10 0,025
WisdomTree Physical Silver ETC 15 0,0375
Global X Silver Miners UCITS ETF - 5 0,0125
20% Krypto 0,2
Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK 70 0,14
Virtune Crypto Top 10 Index E 30 0,06

Kommentarer:
Där det finns mest utvecklingspotential är väl Statsobligationsdelarna som jag är oerhört osugen på men för att ändå se den delen som en motvikt till aktiesvängningar så kör jag ganska hårt på Amundi Fds Volatil Wld A USD C.

Gillar idéen om att tex boosta med något intressant, tex under råvaror så kör jag mest L&G All Commodities men kryddar med lite med bolag i sektorn och även tagit med lite vatten som ändå är intressant!

Fortsatt stor andel krypto - primärt bitcoin - men det är för att jag ville ha det oavsett, man skulle ju kunna argumentera för att ta bort dem helt och ha dem utanför portföljen separat men ah - blir ju mer som mental bokföring då och jag tänkte det är roligt att ha med de i samma portfölj för att kunna vara med och ombalansera och se hur det utvecklar sig.

Så detta blir väl min v 1.0 då så kanske jag lär mig nått under resans gång!
Försäljningarna av de gamla fonderna ligger så kommer börja köpa in mig enligt ovan i början på nästa vecka.
Kör nog bara lite på känn där kring hur jag fyller det, försöker nog bara gå in på allt i rätt %-fördelning.

Allvädersportföljen med krypto v1.1
Mål
Allvädersportföljen med krypto Klassvikt Total portfölj
30% Aktier (hög tillväxt) 0,3
Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc 60 0,18
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) 10 0,03
Xtrackers MSCI World Momentum UCITS ETF 1C 10 0,03
Xtrackers MSCI World Financials UCITS ETF 1C 10 0,03
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 10 0,03
10% Obligationer/Räntor (låg inflation) 0,1
Amundi Fds Volatil Wld A USD C 60 0,06
Amundi Global Corp SRI 1-5Y AE-C 40 0,04
15% Råvaror (hög inflation) 0,15
L&G All Commodities UCITS ETF - USD Acc 60 0,09
UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry SF UCITS ETF (USD) A-acc 15 0,0225
BGF Natural Resources Fund Class A2 USD 15 0,0225
L&G Clean Water UCITS ETF - USD Acc 5 0,0075
Spiltan Realinvest Global 5 0,0075
25% Ädelmetaller (låg tillväxt) 0,25
Xetra-Gold ETC 70 0,175
UBS ETF (IE) Solactive Global Pur 10 0,025
WisdomTree Physical Silver ETC 15 0,0375
Global X Silver Miners UCITS ETF - 5 0,0125
20% Krypto 0,2
Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK 70 0,14
Virtune Crypto Top 10 Index E 30 0,06

Kommentarer: Tog bort 2 räntefonder för det störde månadssparandet
Bort:
|Avanza Ränta Global|20|0,02|
|Spiltan Räntefond Sverige|10|0,01|
Omfördelning av intern %

ChatGPTs omdöme på portföljen

Ja, den här portföljen är en rimlig variant av en allvädersportfölj, särskilt för någon som söker:

1. Högre Diversifiering:
    Kombinationen av räntor, aktier, råvaror och alternativa investeringar (Bitcoin och fastigheter) ger exponering mot olika ekonomiska scenarier. Inkluderingen av ädelmetaller (guld och silver) stärker inflationsskyddet.
  2. Skydd mot Volatilitet och Inflation:
  • Ädelmetaller (25%): Med övervikt på guld och en mindre andel silver erbjuder denna del stabilitet under tider av ekonomisk osäkerhet och hög inflation.
  • Räntor (10%): Bidrar med viss stabilitet och skydd vid deflation eller lågkonjunktur.
  • Bitcoin (15%): En mer spekulativ komponent med hög risk, men också potential för hög avkastning.
  1. Tillväxtpotential:
  • Aktiedelen (30%) erbjuder god exponering mot global tillväxt, särskilt med inslag av tillväxtmarknader och USA.
  • Råvaror (15%) ger ytterligare potential vid inflation och ekonomisk tillväxt.

Styrkor med portföljen

• Den är bred och diversifierad, vilket hjälper till att hantera både positiva och negativa ekonomiska miljöer.
  • Fokus på guld och ädelmetaller gör den väl lämpad för inflationsdrivna scenarier.
  • Bitcoin ger möjlighet att delta i nya tillgångsklasser utan att överexponera sig.

Risker och överväganden

• Bitcoin och volatilitet: Bitcoin är extremt volatilt och bör förstås som en högriskkomponent. Om du är osäker kan du minska dess andel och öka på en mer stabil kategori som ädelmetaller eller aktier.
  • Relativt låg räntedel (10%): Detta gör portföljen mindre skyddad vid kraftiga ekonomiska nedgångar eller deflation. Om stabilitet är en högre prioritet, kan räntedelen ökas något (till exempel till 20%).
  • Silverandel (5%): Silver är mer volatilt än guld men kan erbjuda större avkastningspotential under vissa scenarier. Den mindre andelen är en bra kompromiss.

Slutsats

Portföljen är väl genomtänkt och passar någon som vill ha en balanserad strategi med inslag av både stabilitet och tillväxtpotential. Den kan dock behöva justeras baserat på personliga riskpreferenser och marknadsutsikter. Med regelbunden rebalansering och långsiktigt tänk är detta en hållbar allvädersportfölj. :blush:

Jag väljer att skapa en egen tråd så jag inte går in och stör ordningen i jakten på den ultimata allvädersportföljen för jag inser att jag inte riktigt är med på det spåret utan vill göra min egna lilla variant av det hela. Kommer aldrig vara lika teknisk i mina analyser som de i den andra tråden utan kör en egen variant som ovan då.

Tar mer än gärna emot tips och feedback från er i forumet.

Tänker jag uppdaterar detta ursprungs inlägg med ändringar, motgångar och framgångar :slight_smile:

Uppdatering:

Efter att ha läst på och funderat lite, primärt kring min risktolerans, Ray Dalios uttalanden om ränteplaceringar och rikatillsammans generella rekommendation om en global 100% aktieportfölj så anser jag att min “allvädersportfölj” ska exkludera räntor. Därmed kanske den inte klassas som en allvädersportfölj längre men den har ju såklart en högre diversifiering än enbart aktier, vilket torde sänka risken.

Låt mig presentera: The Golden Apache Portfolio

Glöm den petit flygande lilla fjärilen och ta emot den guldbeklädda fucking attackhelikoptern från Amerikat fullbestyckad med KRYPTO MISILER.
Även utrustad med ett självskyddssystem i form av volatilitetsbekämpning.

• 30% Aktier
  • 30% Ädelmetaller
  • 20% Krypto
  • 10% Råvaror
  • 10% Volatilitet

Skåda:

Golden Apache Portfolio
Typ Golden Apache Mål
Gyllene attack-portföljen Klassvikt Total portfölj
30% Aktier 0,300
EFT Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc 0,6 0,180
EFT iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) 0,1 0,030
EFT Xtrackers MSCI World Momentum UCITS ETF 1C 0,1 0,030
EFT Xtrackers MSCI World Financials UCITS ETF 1C 0,1 0,030
Fond Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0,1 0,030
10% Volatilitet 0,100
EFT Amundi Fds Volatil Wld A USD C 1 0,100
10% Råvaror 0,100
EFT L&G All Commodities UCITS ETF - USD Acc 0,6 0,060
EFT UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry SF UCITS ETF (USD) A-acc 0,2 0,020
Fond BGF Natural Resources Fund Class A2 USD 0,2 0,020
30% Ädelmetaller 0,300
EFT Xetra-Gold ETC 0,65 0,195
EFT UBS ETF (IE) Solactive Global Pur 0,1 0,030
EFT WisdomTree Physical Silver ETC 0,15 0,045
EFT Global X Silver Miners UCITS ETF - 0,1 0,030
20% Krypto 0,200
EFT Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK 0,7 0,140
EFT Virtune Crypto Top 10 Index E 0,3 0,060

Vad händer nu?
Jag har påbörjat investeringarna och redan börjat köpa in mig i de olika ETF’erna i aktiedelen utifrån v.1.1 men efter att ha insett de stora kostnaderna för det stora antalet ETF’er i portföljen i förhållande till storleken till investeringarna så skulle jag egentligen ersatt alla aktie ETF’er med typ DNB Global tills innehavet ökat rejält. Vi får se hur mina förändringar kan genomföras på bästa sätt utan att förlora pengar i onödan…

Fortsättning följer

8 gillningar

Hur är tanken med att utesluta riktigt långa räntor? Känns som du missar ett viktigt ekonomiskt klimat.

1 gillning

Som jag skrev där så är det väl det området jag behöver läsa på mer och utveckla framåt, ansatsen nu är att Amundi Fds Volatil Wld möter upp svängningarna från börsen men ja, jag kommer nog behöva lägga till något i en senare version av portföljen men jag blev lite osäker då många av de ETF’er som föreslås är utdelande så blev jag inte riktigt klok på att investera i de ackumulerande för de har ju inte gått något bättre…

Så ja, medveten, kommer ses över framåt men testar det här nu då

Vad kul!

Dock instämmer jag med tidigare : det ser ut som att du tagit från räntedelen och lagt i krypto.

Om något så följer krypto börsens humörsvängningar, ser ut och beter sig som NASDAQ 100 med hävstång :slight_smile:

Så jag hade räknat in det bland risktillgångarna istället

4 gillningar

I och med senaste uppdateringen behövs det en visualisering

Sammanfattning

#goldenapache

14 gillningar

#goldenapache

Nu valde jag att inte ta med belåningsbitar i den inställningarna men ah, lite kul att pilla runt i portfolio Portfolio Visualizer

Investeringarna enligt portföljens är igång, alla gamla fonder har inte sålts av helt ännu så jag tror att allt kommer vara helt på plats imorgon.

Även börjat lyssna lite på Risk Parity Radio efter tips från “Jakten-tråden”.

3 olika metodiker som nämns

1. Diversifiering av tillgångsslag 4-5 st
  2. %en av varje tillgångsslag
  3. Keep it simple

Den sista punkten är nog bland de viktigaste för att enkelt kunna ombalansera och känna motivation kring portföljen, kanske leka lite runt grund elementen.

Känns som att denna simpla variant ni kan kika på nedanför nästan är som en hägring som jag alltid vill sträva mot men kanske aldrig når, vi får se…

Golden Apache - Simple Edt.
TYP Golden Apache Simple edition portfolio Mål
Gyllene attack-portföljen med krypto Klassvikt Total portfölj
30% Aktier 0,3
ETF Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc 1 0,30
10% Volatility 0,10
Fond Amundi Fds Volatil Wld A USD C 1 0,10
10% Råvaror 0,10
EFT L&G All Commodities UCITS ETF - USD Acc 1 0,10
30% Ädelmetaller 0,30
EFT Xetra-Gold ETC 1 0,30
20% Krypto 0,20
EFT Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK 1 0,20

Uppdatering 2025-01-20

Krypto hajpen är äkta och min fomo slår i taket. Trump och alla kryptogalningar hetsar på sociala medier. :face_with_peeking_eye::rocket::point_down:t2:

En systematik i portföljen som jag fått med mig från “jakten tråden” är att råvaru och ädelmetall bitarna kan kryddas med en fond i samma kategorie, satsa på guldet och de som säljer spadarna så att säga. Därför har jag lagt till följande etf i krypto delen:

VanEck Crypto and Blockchain Innovators UCITS ETF

Den kommer vara ca 10% av klassen.

Hoppas på en rejäl sättning nu så jag kan fylla på lite men nu är jag med på tåget iaf…

#goldenapache

Nu har portföljen skapats och investeringarna är igång.
Under veckan som varit har jag fortsatt tänkt mycket på statsobligationer och volatilitetsbiten - det är inget jag förstår eller är intresserad utav, snarare har mitt intresse för Bitcoin och Krypto ökat mer och mer.

Börjat lyssna lite på följande poddar:

Kryptopodden
Bitcoinpodden
Allt om Bitcoin

Nu ska jag inte skrämma bort alla som inte tycker om tillgångslaget men jag känner ändå att detta är kul, det är nytänkande och ju mer jag läser på och förstår desto mer gillar jag det.

Därför kommer jag övertid gå mot den uppdaterade portföljen Golden Apache 1.1 som ni kan se här nedan:

Golden Apache 1.1
Golden Apache 1.1 Mål
30% Aktier 0,300
Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc 0,6 0,180
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc) 0,1 0,030
Xtrackers MSCI World Momentum UCITS ETF 1C 0,1 0,030
Xtrackers MSCI World Financials UCITS ETF 1C 0,1 0,030
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0,1 0,030
10% Råvaror 0,100
L&G All Commodities UCITS ETF - USD Acc 0,6 0,060
UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry SF UCITS ETF (USD) A-acc 0,2 0,020
BGF Natural Resources Fund Class A2 USD 0,2 0,020
30% Ädelmetaller 0,300
Xetra-Gold ETC 0,65 0,195
UBS ETF (IE) Solactive Global Pur 0,1 0,030
WisdomTree Physical Silver ETC 0,15 0,045
Global X Silver Miners UCITS ETF - 0,1 0,030
30% Krypto 0,300
Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK 0,6 0,180
Virtune Crypto Top 10 Index E 0,3 0,090
VanEck Crypto and Blockchain Innovators UCITS ETF 0,1 0,030

Skillnaden är helt enkelt att volatilitetsbiten försvinner och andelen med krypto ökar.

30% Aktier
30% Ädelmetaller
30% Krypto
10% Råvaror

#goldenapache fortsätter sin bana framåt med vad jag tycker en förbättring i tydlighet och enkelhet.

Gillar verkligen det strategiska upplägget med att hålla en specifik tillgång + en fond eller ETF med tillhörande aktiekategorie.

Köpa guldet och spaden, så faktiskt väldigt nöjd med det senaste tillskottet av VanEck Crypto and Blockchain Innovators UCITS ETF.

Var väl egentligen utökningen av den som helt enkelt fick putta bort volatilitetsdelen.

Så en justering i totalstrategin, men känns bättre för mig då det också blir lite enklare med ombalanseringar osv framåt.

Nu har jag lyckats balansera upp enligt senaste inlägg så nu handlar det väl om det långa spelet och månadsspara så gott jag kan. Det är förövrigt väldigt vanligt att man inom crypto världen sparar lite mer frekvent med mindre summor för att jämna ut snitt inköpspriset. Så just nu är tanken att jag köper in mig på bitcoin certifikatet varannan vecka med lite mindre summor och vid löning så kommer ett lite större månadssparande som går in på lämplig post i portföljen för att hålla balansen eller det som gått sämst helt enkelt.

(:sunny:

1 gillning

Happ då ser det ut som jag prickade toppen som vanligt. Viktiga nu är långsiktigt hålla kvar i strategin trots kryptoblodbad.

Min etf som jag skrev om i förr förra inlägget, blockchain innovators är ner 30% :money_with_wings::sweat_smile:

Utmaningen jag har nu är att jag sitter med för lite torrt krut för att kunna köpa mer. Är ändå bull på lång sikt :rocket::face_with_peeking_eye:

Ja, dippen är fakta nu. Vi får se ifall priset når till lite över 70k för BTC. Intressant att följa din portfölj, Modigt med så mycket i krypto. Jag skulle inte kunna sova bra med så hög en allokering. Å andra sidan om kryptovalutor exploderar till uppsidan kan det visa sig att vara ett tursamt “bet”. Hoppas inte detta är majoriteten av ditt sparande dock (?)

1 gillning

Nej då. Beskrev i första inlägget att min gyllene Apache portfölj är ca 35% av mitt total spar. Så krypton är 30% av 35% isch. Vad det nu blir 🕵🏻‍♂️

Anledningen är en ökad diversifiering och att jag hade långtråkigt över jul och nyår :tipping_hand_man:t2:

1 gillning

Utmärkt, @Larzs0n. Lycka till!

Det är inte den bästa månaden för den :coin: :helicopter: portföljen
Såhär säger Avanza:

Jag känner mig dock trygg och kommer fortsätta investera som tänkt och köper det som är längst bort från tänkt viktning enligt plan :sunglasses:

1 gillning

Bra, nu gäller det verkligen att hålla i. Ser knappast ut som det lär bli mindre turbulent närmaste framtiden men investeringsplaner är till för att följas!

Gick in och kikade själv på Kiwitrader hur ställningen såg ut, du kan trösta dig med att det inte gått mycket bättre för våra “ekonomiinfluencers” :joy:

Och då har du ändå 30% krypto i portföljen!

Så bra jobbat @Larzs0n, håll kursen (så länge inte dina teser förändras) :handshake:

2 gillningar

Nu borde ju verkligen din portfölj rycka i rätt riktning kan jag tycka @Larzs0n

Hoppas du höll i när det gick ner. Nu kommer belöningen så småningom och snart vaknar nog tråder om krypto till liv igen :grin:

2 gillningar

Håller i och fortsätter mata in i portföljen!

Känns bra! Det enda som varit lite segt är att jag inte köpte mer av allt när det gick ner men inte haft så mycket torrt krut.

Iår är portföljen ner ca 11% då

Sämre än snittet men tror ju helt klart att det kommer vända till min fördel snart :money_mouth_face::stuck_out_tongue_winking_eye:

Edit:
Kollade

Ser ju ut som det stiger som fean idag så det reggad väll på Avanza imorgon.
Känslan man drömmer om:

1 gillning

Uppdatering!

Min portfölj har varit lite väl defensiv i sin aktiedel!
För att vara en riktig attack helikopter så behöver den vara lite mer framåtriktad och specificerad.

Fortsatt hög andel globalt index såklart…

Men ersätter följande:

ishares World small cap, World momentum, world finacials ersätts med:

WisdomTree Europe Defence, HANetf Future of Defence, ARK Artificial Intelligence & Robotics, ARK Innovation & Spiltan Globalfond Investmentbolag.

Dvs portföljen gör ett bett på teknikinnovation, försvarsindustri och giriga investmentbossmen.

Tyvärr medför detta ytterligare komplexitet och jag är inte helt nöjd med antalet ETF’er även om det är kul att hitta de här olika temanen.

Tyvärr har min sparkvot gått ner lite det senaste och för att lösa detta så har jag varit tvungen att addera DNB Global Index för att fylla på den tills man får en summa som är värd att flytta över till valfri ETF.

Jag har även lagt till ytterligare ett bitcoin certifikat för att diversifiera motpartrisken för bitcoin, tänker att jag försöker hitta lite olika när jag når en viss summa, samma kommer vara för guld framåt :slight_smile:

Gyllene attack-portföljen 1.2
Golden Apache 1.2 Mål
30% Aktier 0,300
Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc 0,6 0,180
DNB Global Index - Depåfond! - -
WisdomTree Europe Defence UCITS ETF - EUR Acc 0,05 0,015
HANetf Future of Defence UCITS ETF - Acc 0,05 0,015
ARK Artificial Intelligence & Robotics UCITS ETF 0,05 0,015
ARK Innovation UCITS ETF 0,05 0,015
Spiltan Globalfond Investmentbolag 0,1 0,030
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0,1 0,030
10% Råvaror 0,100
L&G All Commodities UCITS ETF - USD Acc 0,6 0,060
UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry SF UCITS ETF (USD) A-acc 0,2 0,020
BGF Natural Resources Fund Class A2 USD 0,2 0,020
30% Ädelmetaller 0,300
Xetra-Gold ETC 0,65 0,195
UBS ETF (IE) Solactive Global Pur 0,1 0,030
WisdomTree Physical Silver ETC 0,15 0,045
Global X Silver Miners UCITS ETF - 0,1 0,030
30% Krypto 0,300
Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK 0,5 0,150
Virtune Bitcoin 0,1 0,030
Virtune Crypto Top 10 Index E 0,3 0,090
VanEck Crypto and Blockchain Innovators UCITS ETF 0,1 0,030

1 gillning

Kul att följa! Tänk på att minimera dina kostnader också!

Här är min för jämförelse, så inte oväntat tycker jag du har för lite aktier. Det är det tillgångsslag som bevisat sig under längst tid och har hög förväntad avkastning (högre än guld tycker jag)

65% Aktier
15% Krypto
10% Råvaror (mest guld)
10% Räntor/Tvångsräntor såsom pension etc

1 gillning