Investeringslogg: The Golden Apache Portfolio

Du har helt rätt att kostnaderna kan dra iväg här, försöker inte köpa etf’er för mindre än 4k… men ah. Det blir rätt konstigt om man har för många ETF er helt enkelt…

Ang. Andelen aktier så ja, det är sant och när jag tänker på det så skulle jag faktiskt kunna göra en mental omprövning på råvaror kontra ädelmetaller som faktiskt är råvaror de också…

Så rent tekniskt skulle jag kunna slå ihop råvaror och ädelmetaller men fortsätta ha en 30% allokering och lägga 10% ytterligare på något annat. Tex aktier.

Tex
40% aktier
30% ädelmetaller & råvaror
30% krypto

Notera dock att det finns en aktie komponent i varje kategorier också så det är lite mer fonder/aktier än va man först tror.

Ska sova på den saken (;

1 gillning

Jag funderar också en del på det här med ETF:er kontra fonder. Det blir mycket extrakostnader kring ETF:er jämfört med fonder. Samtidigt tänker jag att jag kan förlora ganska många % på ombalansering med fonder, då jag aldrig vet vilken NAV-kurs jag får med fonder då jag köper eller säljer för att ombalansera. Förhoppningsvis får jag lite mer känsla med tiden för hur stora poster jag behöver handla med och hur mycket kursen behöver ha rört sig för att inte alltför mycket ska försvinna i avgifter.

Kul f.ö. att följa din resa. Själv är jag inne på att köra en mer traditionell allväders-/permanentportfölj, även om jag har spår av BTC i portföljen. F.n. dock bara 2-3% för att få lite känsla av hur det är att handla med det.

1 gillning

Tack @Fredrik23 och @Handlarn
Alltid kul att få lite input i tråden och det får mig alltid att fundera och pilla!
Vilket kanske inte är bra om man gillar “sluta pilla” tråden men det här tror jag blir en bra uppdatering!

Jag sov på saken och kom fram till att jag vill ha ännu mer bitcoin… :rofl: :joy:

Så mitt hack här blev att som jag var inne på i svaret till Fredrik,
jag tog bort den separata kategorien för råvaror då de kan vara i samma kategori som ädelmetallerna.

Och som jag skrev till Fredrik så kan man lura sig lite då jag har haft en aktiekomponent i respektive kategori! Vilket har gjort att andelen aktier har varit större i den totala portföljen än va man kan tro, men med den insikten så lurar jag mig själv lite!

Så jag har faktiskt flyttat några av aktiekomponenterna från krypto och “råvarokategorien” till Aktiedelen vilket gör att jag kan köpa ännu mer bitcoin!

Konsekvensen är att andelen aktier i portföljen faktiskt minskar, framförallt storleken på den globala ETF’en WEBN sjunker… men det här ska vara en aggressiv portfölj så ja va tror ni om det här?:

Golden Apache 1.3
Golden Apache 1.3 Mål
Gyllene attack-portföljen Klassvikt Total portfölj
33% Aktier 0,333
Amundi Prime All Country World UCITS ETF Acc 0,3 0,100
DNB Global Index - Depåfond! - -
WisdomTree Europe Defence UCITS ETF - EUR Acc 0,1 0,033
HANetf Future of Defence UCITS ETF - Acc 0,1 0,033
ARK Artificial Intelligence & Robotics UCITS ETF 0,1 0,033
ARK Innovation UCITS ETF 0,1 0,033
Spiltan Globalfond Investmentbolag 0,1 0,033
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 0,1 0,033
BGF Natural Resources Fund Class A2 USD 0,05 0,017
VanEck Crypto and Blockchain Innovators UCITS ETF 0,1 0,033
33% Ädelmetaller & Råvaror 0,333
Xetra-Gold ETC 0,5 0,167
UBS ETF (IE) Solactive Global Pur 0,1 0,033
WisdomTree Physical Silver ETC 0,15 0,050
Global X Silver Miners UCITS ETF - 0,05 0,017
L&G All Commodities UCITS ETF - USD Acc 0,15 0,050
UBS ETF (IE) CMCI Commodity Carry SF UCITS ETF (USD) A-acc 0,05 0,017
33% Krypto 0,333
Valour Bitcoin (BTC) Zero SEK 0,5 0,167
Virtune Bitcoin 0,2 0,067
Virtune Crypto Top 10 Index E 0,3 0,100

Får fina råd men gör tvärtom :thinking: :innocent: :sweat_smile:

Jag tänker att det kan bli väldigt volatilt med så stor andel krypto, särskilt som jag misstänker att den delen är rätt så starkt korrelerad med aktier och många av råvarorna. Men jag har inte studerat korrelation för krypto särskilt mycket, det är bara vad jag läst från en och annan kommentar här på forumet.

Vidare tänker jag att det kan vara bra att ha tillgångsslag som är okorrelerade eller negativt korrelerade till varandra. Har du funderat något i dessa banor? Själv har jag börjat fundera kring riskparitet och vilka tillgångar som ev. kan ha negativ korrelation mellan varandra. Efter att bl.a ha läst en del i tråden “Jakten på de ultimata allvädersportföljen”, eller vad den heter, så tänker jag att det nog främst kanske är guld och långa räntor som är negativt korrelerade till aktier och att man genom att ha dem i portföljen kan få ned volatiliteten en del.

Men ändå intressant att följa dig och se hur du tänker. Som sagt, mycket volatilitet i krypto, men det finns ju folk som lyckats med det också. Det gäller nog att vara långsiktig och ha mycket is i magen om man ska köra stora positioner i krypto.

Gällande korrelationen BTC och andra tillgångar kan ni läsa mitt inlägg här:

Med det sagt är andelen krypto väldigt hög om du vill uppnå liknande vol per tillgångsklass.

45/45/10 skulle va mer balanserat (om man ser aktier och guld som 15% vol och btc som 60% vol, bör du ha 4x mer exponering mot aktier och 4x mer exponering mot guld än BTC).

Men 1/3 i varje klass är ju annars en väldigt fin och enkel fördelning. Och troligen en vinnande strategi i längden om man ser till avkastningen. :sweat_smile:

3 gillningar

Efter att ha stuvat om enligt 1.3 så har jag en hel del jag behöver köpa in mig på i bitcoin för att ligga fördelat 33% i varje kategori. Eftersom vissa saker gått ner så vill jag hellre försöka köpa upp det som ligger efter istället för att sälja av nått… Såå jag nallade lite från min buffert och putsade in lite i bitcoin… Lite irriterad att jag inte gjorde det för en månad sedan då hade jag haft en riktig skjuts :sleeping::sleeping:

Känslan när man inte har torrt krut redo

Men men hur som helst. Känns fortsatt bra

Slår snittet på Avanza i april! Så är man ju lite hypead på alla bull news som kommer kring krypto så ah. Ska bli ett fortsatt spännande 2025

2 gillningar

Brukar bli så😅 Själv har min allokering ökat i takt med min förståelse av bitcoin. Dels p.g.a köp men också eftersom bitcoin gått upp så väldigt mycket mer än mina andra innehav. Lycka till med din portfölj!

1 gillning

En sak att fundera på innan/när du har uppåt 10% av dina pengar i vad bitcoin-människor kallar shitcoins:

2 gillningar

Absolut. Just den består till 40% av bitcoin så det är mer som en liten rolig grej och Virtune crypto top 10 index E är typ 30% av krypto kategorien så det är inte så mkt shitcoins ändå tänker jag. Hehe

Klokt att typ indexvikta tycker jag.
Här har du Nasdaqs index för crypto. Kan vara en bra ledtråd:

2 gillningar

Jaa jag misstänker att Virtune crypto top 10 index E hamnar lite annorlunda då man satt en gräns på att en kryptovaluta max får va typ 40% så ökar resterande med det som skulle varit på btc. Så med den förutsättningen såg det ju ganska likt ut. :+1:t2:

1 gillning

@Larzs0n har du funderat på detta certifikat istället för det du nämner?

Billigare med nästan 1 procent (0,98%) om du löser in efter 1 år inräknat valutaväxel ochså och håller du längre blir fördelen ännu större.
De änvänder samma förvaringsinstitutet - Coinbase.

1 gillning

Toppen tips. Lägger till den i min bevakning :+1:t2:

Började kika in lite på hur man belånar portföljer osv, speciellt men insp från belaning-och-havstang-lat-oss-hjalpas-at-med-tankar-tips-och-allmanna-rad/8493

Kikade på den här:

Det slog mig då att det nog ligger något i det de säger ang. att det antagligen är bättre att belåna en diversifierad portfölj snarare än att skapa en “koncentration” av saker, tex branch fonder eller enskillda aktier.

Det senaste pillet jag gjorde i min aktie del medförde lite ogenomtänkta beslut där jag tog in branschfonderna:

Ark - Innovations
Ark - Robotics & AI
H-nått future defence
European defence

Tänker att det frångår det jag vill uppnå i längden, en så riskdiversifierad portfölj som möjligt som är modern och satsar på bitcoin ist för skuldpapper typ.

Så om vi fokuserar på aktiedelen i det här inlägget så hade jag gärna uppskattat input från er som brukar kommentera, gärna andra också.

Skulle vilja vara lite mer aggressiv och och få till någon sorts belåning.
Fundera på om man skulle ersätta dessa 4 branchfonder med typ

tex lite av:
Montrose Global Leverage 125

intressant med månadsvis lånbalansering ist för daglig, bra eller dåligt? :smiley:

S&P500 X2 daglig hävstång (CERTIFIKAT - vad är nackdelen fördelen med det egentligen? Syntetisk produkt?)

Avanza Auto 6 ( inte så mkt extra va, 14% belåning… men mer än sista alt.)

Alt. Avanzas belåning och belåna WEBN / DNB Global Indeks S (hade nog landat på 10% belåning för att inte öka kostnaderna för mkt)

Va säger ni?
Har ni några tankar/input?

Känns som att den inriktningen hade skapat en mer generell portfölj som folk faktiskt skulle gilla + att det minskar pill behov/begär då branchspecifika fonder kanske behöver bytas över tid.
Blir också något mer åt allvädershållet igen.

Känns rimligare på något sätt…

Jag har också en del temafonder liknande de du har och även branschfonder, men har börjat minska ned på dessa. Jag vill fokusera på att i första hand diversifiera min aktiedel mellan olika länder, så att inte något enskilt land (typ USA) får allt för tung vikt i portföljen. Det känns inte bra att ha 75% av äggen i samma korg, om man säger så. Särskilt inte om utvecklingen av den korgen styrs på timbasis utifrån en mans inlägg på sociala medier.

Jag funderar på att lägga in ytterligare en dimension för att diversifiera aktiedelen, t.ex. att ha en viss del cykliska aktier och en viss del defensiva, för att kunna vikta om under olika perioder. Eller att diversifiera mellan olika branscher.

Är dock inte riktigt på det klara med hur jag ska göra detta parallellt med länder-diversifieringen. Det är lättare att diversifiera mellan cykliskt/defensivt eller mellan olika branscher för vissa, större/populärare länder eller regioner än det är för andra. Kanske implementerar jag bara diversifiering mellan cykliskt/defensivt eller mellan branscher för vissa länder/regioner. Jag får fundera vidare på det.

Största förändringen sedan sist är att jag för första gången har testat hävstång på ett/fond via Avanzas kreditgivning. Hållt mig till under 10% per konto för att hålla nere kostnaden så det rör sig inte om så stora belopp. Lite synd att jag inte kom på det när vi nådde botten för nån månad sedan bara… typiskt…

Maj är ganska nära snittet och bitcoin har stått för den största delen av återhämtningen. Spännande tider framåt …

Även börjat testa att köpa lite riktiga bitcoin via trijo

Om man vill testa lite så kör via länken så får du 100kr grajtis å jag får nån rabatt på avgifter typ som lysas inbjudning.

Testar just nu deras autopilot och köper en mindre summa var 12e timme för att smeta ut inköpspriset. Men som sagt rör sig om små summor för test atm. Fortfarande segt med 30% skatt vid försäljning :cold_sweat:

4 gillningar

Juni månad resultat

Lite samma som sist, fortsätter köpa bitcoin för 10kr var 12e timme på trijo som en kul grej :joy:

Sen är sparkvoten på portföljen väldigt låg just nu, lyckades få in 2k den här månaden pga livssituationen. Det sämsta med att divergera från en lysa eller bara en globalfondstrategi är att jag iaf vill liksom in å tajma å maxxa lite mer än innan. Surt när man inte riktigt kan det.
Snart har jag kört den gyllene helikopter strategin i 6 månader så kanske dags att ombalansera lite.

Aktie/fond delarna har dragit iväg lite
Krypton står still
Guld å råvaror står typ still

Men det är bara att fortsätta köpa som man säger :rocket:

1 gillning

Bitcoin gick upp rejält senaste veckan.

Tyvärr så är det mer en återhämtning för mig personligen då jag började lägga in ganska aggressivt innan dippen. Classic. Men de senaste tre månaderna är en rejäl skjuts jämfört med avanzianska snittet (hade varit kul att veta hur det ser ut mer exakt… trodde global fond trenden var rätt stor och att snittet borde vara ganska likt det, någon som vet?)

Lite roliga screenshots som får en att fälla tårar

Det är det långa loppet som räknas, det är det långa loppet som räknas - självkärlek osv … :people_hugging:

Den gyllene attack helikoptern flyger trotts dålig tajming. Lets go, får våga tajma framtida dippar lite bättre med krediter :japanese_ogre:

1 gillning

Din utveckling ser ju bra ut de senaste tre månaderna. Det är dock mycket som har stigit kraftigt sedan botten i april, så att bara kolla under den perioden blir ju lätt lite missvisande. Hur har det gått sen start av portföljen?

Man kan säga att jag typ började iår men det tog några veckor innan jag landade helt med allt men för enkelhetens skull så tänker jag från årsskiftet.

Så +7,55% iår

Känns bra efter en galen återhämtning :hot_face::sweat_smile::fire:

1 gillning