Började kika in lite på hur man belånar portföljer osv, speciellt men insp från belaning-och-havstang-lat-oss-hjalpas-at-med-tankar-tips-och-allmanna-rad/8493
Kikade på den här:
Det slog mig då att det nog ligger något i det de säger ang. att det antagligen är bättre att belåna en diversifierad portfölj snarare än att skapa en “koncentration” av saker, tex branch fonder eller enskillda aktier.
Det senaste pillet jag gjorde i min aktie del medförde lite ogenomtänkta beslut där jag tog in branschfonderna:
Ark - Innovations
Ark - Robotics & AI
H-nått future defence
European defence
Tänker att det frångår det jag vill uppnå i längden, en så riskdiversifierad portfölj som möjligt som är modern och satsar på bitcoin ist för skuldpapper typ.
Så om vi fokuserar på aktiedelen i det här inlägget så hade jag gärna uppskattat input från er som brukar kommentera, gärna andra också.
Skulle vilja vara lite mer aggressiv och och få till någon sorts belåning.
Fundera på om man skulle ersätta dessa 4 branchfonder med typ
tex lite av:
Montrose Global Leverage 125
intressant med månadsvis lånbalansering ist för daglig, bra eller dåligt?
S&P500 X2 daglig hävstång (CERTIFIKAT - vad är nackdelen fördelen med det egentligen? Syntetisk produkt?)
Avanza Auto 6 ( inte så mkt extra va, 14% belåning… men mer än sista alt.)
Alt. Avanzas belåning och belåna WEBN / DNB Global Indeks S (hade nog landat på 10% belåning för att inte öka kostnaderna för mkt)
Va säger ni?
Har ni några tankar/input?
Känns som att den inriktningen hade skapat en mer generell portfölj som folk faktiskt skulle gilla + att det minskar pill behov/begär då branchspecifika fonder kanske behöver bytas över tid.
Blir också något mer åt allvädershållet igen.
Känns rimligare på något sätt…