Investeringslogg: The Golden Apache Portfolio

Bra avkastning under den tiden. Är det BTC som bidragit mest till den positiva utvecklingen av portföljen?

Lite missvisande här tror jag för jag hade en ETF som var krypto relaterade företag som hade gått back 40% som jag flyttade från krypto till aktier. Nu är den tillbaka på plus 5% så nedgången räknades på krypto kontot och uppgången i aktie delen hehe. Men med det sagt så är det ganska jämt ändå för iår.

1 gillning

Jag gissar att genomsnittet på Avanza har mer svenska aktier och fonder än vad folk brukar ha på det här forumet.

Det skulle vara rätt intressant att veta hur den där Avanzianska snittportföljen ser ut. Den verkar ju gå rätt hyfsat ändå. Man borde starta en egen nätmäklare, så man kan se vad alla kunder gör och vilka som det går bra för. :upside_down_face:

1 gillning

Ännu en månad har passerat och det är fortsatt blåa siffror.

Tanke jag har nu är att minska belåningen sakta men säkert så portföljen blir obelånad igen. Så kan jag försöka använda belåningen igen vid nästa dipp, ligger på 8% belåning på aktiedelen just nu. Ska läsa på lite i forumet.

Annars inte så stora ändringar utan jag försöker jobba på. Suget för pill är dock väldigt stort. Tankar kring att sälja av försvarsaktier och köpa fastighetsfonder börjar surra i mitt huvud. Samtidigt så hade jag velat förenkla för att undvika att ändra och times med olika fonder, ah lite ambivalent, lite pill är ju roligt :hot_face:

1 gillning

Blir det inte marknadstajming då? Jag missänker att det finns en viss bias mot marknadstajming på forumet. :grin:

1 gillning

Ännu en månad har gått..

Denna månaden lite sämre än snittet men den här månaden har guldet räddat mig medan krypton svajjat lite.

Fortsätter takta på :rocket::money_with_wings:

1 gillning

Ca 8% uppgång i september mot snittet ca 4%

Bergochdalbana går upp och ner. Krypto och guld rusar :shaking_face:

2 gillningar

Guld fortsätter uppåt och skyddar portföljen i krypto-svängningarna!

Inte ändrat eller gjort så mkt det senaste utan fyllt på lite i krypto när det dippade bara.

Aktie och kryptodelen är lägre än planerat men jag avvaktar ombalansering från ädelmetaller .. här finns förbättringspotential för att följa ett tydligare system enligt zino & co. Nu äre mer på feel och vill inte göra det för ofta så tänker att jag låter saken ha sin gång och kanske ombalanserar var 6e månad eller så…

2 gillningar

Fint att du håller vid din plan, @Larzs0n. Har man en plan som man har tilltro till (byggd efter ett rationale man kan försvara för sig själv) så gäller det att hålla i genom både ner- och uppgång :slight_smile:

Jag har funderat mycket kring ombalansering på sistone. Jag har tidigare i princip kört ombalansering så fort diffen från målvikten har blivit tillräckligt stor för att jag ska kunna handla en post där jag slipper minimicourtage. Jag har i princip hållit på och pillat med portföljen varje dag. De flesta som tyckt till har anmärkt på att det är alldeles för ofta.

Nu har jag börjat tänka om och använder istället standardavvikelser för olika instrument som gräns för när jag ska balansera om. Många verkar välja att använda standardavvikelsen för 1 år som gräns när de ska ombalansera. Själv tänkte jag testa ett tag att använda standardavvikelsen för 1 månad som gräns. Det rör sig om ca. 5% avvikelse för många tillgångsslag, som råvaruindex, guld, breda aktieindex etc.

För BTC beräknade jag just standardavvikelsen för 1 månad till ca. 25%, baserat på månadsdata under perioden 2012-2025. Så inga köp/försäljningar av BTC för mig närmaste tiden förrän mitt innehav av BTC rört sig minst 25% upp eller ned.

1 gillning

Spännande! Hur ser det ut hittills i år? :slight_smile:

1 gillning

Får göra en riktig års summering i v1 tänker jag men jag är väldigt nöjd med året. Hade jag inte börjat med den här portföljen hade jag inte exponerats mot guld och silver som verkligen har varit trevligt att hålla. Volatiliteten i krypto är jag inte så orolig för så när det gått ner fyller jag på där, så jag tror det kommer bli som en slangbella och den kommer flyga rakt upp när den tar fart igen. Det svåra då blir väl att inte sälja av för tidigt :rocket::sweat_smile:

2 gillningar

Fin utveckling!

Eftersom jag inte har för avsikt att divergera från planen och jag märker ett jobbigt beteende hos mig själv att jag kollar för mkt just nu så döljer jag krypto delen och försöker kika igen om ett år :sweat_smile:

Nej men skämt å sido. Ska komma med en uppdatering men just nu tyngs portföljen ner rejält med kryptovalutorna..

Tbc

2 gillningar

Okej. Tidigare nämnt att jag inte har haft ombalanseringsregelverket helt satt för den här portföljen och iom lite svaga ögonblick så har jag tillfälligt försökt tajma marknaden vilket såhär i efterhand känns lite dumt kanske men nu va skiftena så stora så kändes dumt att inte göra något..

Så som ni vet har metallerna de senaste året varit helt fenomenalt; 70% upp.. samtidigt som krypto går in i en björnmarknad.. ner 45% ett tag..

Så det enda rationella kände jag var att sälja av vinster från metaller och köpa lite krypto dipp.. det ena ledde till det andra och ah.. det har pågått ett tag och just nu så har jag sålt av 2/3 av allt guld och silver och köpt krypto helt enkelt..

Det matchar ju inte att hålla målvikten men fean jag har missat så många övertydliga chanser att jag kände mig dum om jag inte tog vara på möjligheten heheh

Hjälper ju inte att man är så lättpåverkad och följer memer och x inlägg :laughing:

Tanken nu är väl att hålla ut tills krypton har åkt till månen så kan jag rotera tillbaka till metaller osv :cowboy_hat_face::crossed_fingers:t2:

2 gillningar

Hur ofta balanserar du om? Om cykeln följer tidigare mönster nås botten i sep/okt. Så håll ut :sweat_smile: Oftast är det då folk börjar DCA in i marknaden igen.

1 gillning

Som jag skrev, inget direkt regelverk.. kör på feeling ATM. Det som gör det lite jobbigt hehe