Mitt innehav har bestått av följande fonder (med varierande proportioner över året):
LF Global indexnära (65-90%)
Spiltan investmentbolag (10-20%)
AMF Småbolag (10-20%)
SEB Sverige indexnära (5-10%)
Mitt innehav har bestått av följande fonder (med varierande proportioner över året):
LF Global indexnära (65-90%)
Spiltan investmentbolag (10-20%)
AMF Småbolag (10-20%)
SEB Sverige indexnära (5-10%)
På Avanza har jag barnens sparande (låg +25%), en väldigt stor guld/silver hedge, krypto samt en hel del uranbolag, övrigt indexsparande på lysa och Opti… Det mesta har gått bra utom den stora guld/silver hedgen, men jag har stor tilltro till @AuAgEric ska göra underverk med sina fonder för mig under kommande år…
Kom igång under andra halvan av året och blev iaf +7% på både Avanza och Lysa.
Den här säger hel del om indexfonder hur utmärkt är det att spara långsiktigt utan att ta aktiva beslut. Hålla sig till globala indexfonder eller blanda med en del Sveriges index kommer man slå Avanza snittet och alla småsparare på börsen till 99% varje år. Även Avanza Zero / Nordnet indexfond Sverige kommer att slå snittet aktiva alla sparare med stor marginal långsiktigt. . Därför ska man inte blanda för mycket och hålla sig till så hög aktieindex som möjligt. Helst 100% aktieindex långsiktigt utan onödiga krockuddar som sänker avkastningen
. Lycka till god hälsa 2022
.
Ps. Några fondbyte under 2021 sänkte avkastningen med 4-5% jämfört med LF Global indexnära/Avanza Global .
Så är det att vara aktiv då för man bli nöjd med mindre avkastning .
Ca. 55% investerad varav 10% i Alcur som skydd istället för räntefonder. Resten i sparkonto på Avanza.
+43,34% enligt Avanzas mejl.
Lite besviken på avkastningen! Men det beror på barnportföljen skapades mitten av året.
Men den som väntar på något gott
Köp min investeringskurs så garanterar jag 80% varje år. Titta min historik senaste året tillräckligt lång tid för att bevisa att min metod fungerar😂
Don’t get me started… Det är ju en helt meningslös siffra att jämföra sig mot! En person som har 100% aktier jämförs mot en person som har en balanserad portfölj med räntefonder eller sparkonton. Den jämförelsen är alldeles för grov för att jag ska finna den meningsfull. Det här är ju klassisk gamification och finansporr! tar ett djupt andetag
Jag hamnade under snittet på Avanza, men började först i augusti, så får se hur det går nästa år. Förra månaden tex låg jag lite över snittet iaf. Global index och överlag bara indexfonder med ett undantag.
Oj, vad hade du tyngd på i den portföljen?
Gme som jag sålde i januari. Mina fonder drar ner genomsnittet lite grann.
+13,69% i huvudportföljen. Mycket låg portföljrisk trots att beståndsdelarna har rört på sig mycket under året (Sharpekvot på 1.76).
Nöjd med detta!
Kom igång med sparandet under juni och juli månaden. Har blandat med fonder och investmentbolag samt lite enskilda aktier också. Investmentbolagen har gått bäst. Nöjd med resultatet. Känns dock som detta inte stämmer, står att jag idag har 13,45% utv sedan köp…
Vad är anlädningen at du kör så låg risk jämfört ned 100% Global indexfond? Du är ung och borde finnas möjlighet till högre risk . Långsiktigt tappar man många % för extra låg risk försäkring.