Hur gick ditt 2021?

33,11 % på Avanza, men större delen av investeringarna ligger på Lysa, 32,77%.
Bara att hålla tummarna för 2022 :grin:

4 gillningar

Jag är nöjd med mitt sparande på Avanza. Basen är i breda indexfonder och några IPOs gav totalt bättre avkastning.

2 gillningar

Nog för att det är lätt att konstatera det efter ett år som Stockholmsbörsen är upp 29%,DJ 25% och S&P 500 slagit ATH 70 gånger att jag just detta år borde tagit mer risk. Till saken hör att alla år ser inte ut så för aktier som tillgångsslag, men det som gör det mer intressant är att vi inte vet 1 januari hur året ska sluta. Hur stor är sannolikheten att Stockholmsbörsen slutar också 2022 med en lika stark uppgång?
Därför är jag mer bekväm med att kapa dalar och toppar för en mer förutsägbar resa. Jag slog börsens långsiktiga medelavkastning och räknar med att slå index också i absoluta tal under dess sämre år.
Men för att hålla kvar på ämnet: kul att se att så många lyckats väl i år och hoppas 2022 fortsätter lika bra!

7 gillningar

Mitt 2021 var inte imponerande. Jag kom igång med investeringen i juli/augusti och köpte många aktier i början (de flesta gick dåligt förstås) sedan byte jag så småningom till fonder. Men oktober kom däremellan.

På aktiesida hade jag tur med två IPOs (Adtraction och Titania) och med Storskogen som jag sålde första dagen men sedan köpte en stor position i (vilket gav mig bra avkastning). Sämsta aktier blev Aegirbio och BICO group som jag fortfarande äger (förlusten är för tungt för att sälja så jag köpte mer för att sänka GAV) samt Pagero Group (IPO som jag inte sålde direkt i öppningen).

På fondsida levererade alla fonder avkastning faktiskt, som mest Länsförsäkringar Global Indexnära och Thematica Future Mobility (som jag borde ha såld i november när avkastningen var som högst).

För att jag inte var tillräckligt dumt med aktieinvesteringarna lekte jag under hösten även med BULL x10 och BEAR x10 i Tesla vilket gav ett par tusen minus. :orangutan:

Gott nytt år!

3 gillningar

Inget fel med att göra misstag i början. Det är så vi lär oss och blir klokare :slight_smile:

4 gillningar

+32

Gott Nytt År!

1 gillning

2 gillningar

I princip -100% i kronor och ören p.g.a uttag till köp av bostad :sweat_smile:

Men +31% på det futtiga sparandet som blev kvar och det känns ju skönt att ha slagit avanzianen på fingrarna procentuellt!

Portfölj idag:

SPP Global: 35%
LF Global Indexnära: 35%
LF Tillväxt: 10%
SEB Sverige Index: 20%

2022 blir omstart på nysparandet! Blir att ta mig en riktig funderare kring exponeringen mot Sverige och huruvida jag ska tilta mot faktorer (Small Cap Value) framöver…

Gott nytt år och avkastning på er :champagne:

3 gillningar

Storskogen, stora amerikanska techbolag, svenska investmentbolag och diverse IPOs

2 gillningar

Tycker jag ser stora differenser.
Bryter ju mot forumets mantra!
Eftersom vi alla skall spara i index borde det vara snarlika resultat.
Många som fuskar alltså :grinning:

10 gillningar

Gick ok. Är nöjd.

Mest intressant är utvecklingen på min investmentbolagsportfölj som gick ännu bättre än så.

1 gillning

Tänkte också på det. Jättekul och grattis till er som fått en hög avkastning. Men om man har globala barnportföljen, en mellanriskprortfölj 60/40, samt en buffert på sparkonto på Avanza är det svårt att komma så mycket högre än +20-25% totalt. I annat fall måste man ha en jättestor lekhink som väger upp. Gott Nytt År till er alla :partying_face:

2 gillningar

38,23%

Ca 25% ligger i aktier i halvledarbolag, 10% diverse lekaktier och resterande i indexaktiefonder.

1 gillning

+35% hos Avanza.

Mest Avanza Zero och senare lite Spiltan investmentbolag.

Nå’t liknande hos LF (mycket global, USA och Sverige), men mer svårberäknat då jag flyttat ut och omfördelat en del under året. Dessutom är årsbeskedet inte klart och jag fick lite bojsänke i form av SHB hållbar energi som gick som en raket i våras och sedan sjönk samt tvärtom när det gäller IKC fastighet A som ligger +35 under senaste halvåret.

Nu är båda dessa två volatila ytterligheter inne, eller på väg in i SAVR, så jag försöker sy ihop ett excelark inför 2022 för att få bättre egen data att ta hänsyn till. :slight_smile:

2 gillningar

57% på nordnet på mina fonder/aktier

23% på lysa

10% på mina gruvor och ädelmetaller.

1 gillning

+5%
För mycket pill med innehaven och för stort bett i silver bullet, men positionen är kvar och hoppas på en liten återhämtning under 2022… :thinking:

Månadsspar hamnar framöver i indexfonder och lite guld.

2 gillningar

Det kostar att ta aktiva positioner och att avvika i från global index. :+1::thinking:. Därför är det till 99,99% lugnast följa index och hitta andra hobby som kostar betydligt mindre pengar om året/månaden. Helst någon sport som gör nytta för kroppen och hälsan :+1:. Gott Nytt År på dig :tada::+1:. Ju mer man hänger på RT och andra ekonomi bloggar blir man lättare påvärkad att göra ändringar i portföljen. Lätt att tro att någon annan har bättre portfölj. Sedan ska det blandas guld,räntor,silver hit och dit lands fonder,blir lätt rörigt till slut :thinking::+1:

6 gillningar

Har haft problem med alibaba aktien, gick in i den i oktober och stod då på 40%. Men alibaba ska jag äga en låååång tid framöver!

1 gillning

Intressant att det här communityt mäter sin framgång under året i procent ökning🙃

2 gillningar