Det ser ut som folk rapporterat sina lekhinkar här då majoriteten avviker i från global index både positivt och negativt. 

Lekhink?
Jag har bara en gigantisk tunna. Bara för jag är här betyder inte att jag handlar enligt rikatillsammans strategi. Jag har och har alltid varit 100% investerad i aktier (eller aktiefonder).
För övrigt ett ganska stort sammanträffande att min utveckling på Lysa kontot var exakt som Avanza 25,42 

Körde olika aktiestrategier som föll väl ut 2021. Som nyårslöfter har jag att jag endast skall sälja när jag behöver pengar. Detta eftersom lyckades med att hos Avanza sälja/köpa för 3 gånger vad jag har investerat idag, dvs mycket courtage blev det.
Ungefär som jag har det, jag har dock 7-8% i fonder varav kanske hälften är indexfonder.
Det var bra med den andelen indexfonder. 2022 kör jag indexfonder också. Jacke77 har rätt, bättre att köra index och skaffa en hobby där man rör sig.
Instämmer helt.
Sålde av 6st dyra aktiefonder nu och kör nu 100% SPP Global Plus.
Nyårslöftet är att inte ändra mer 
Ännu bättre Spp aktiefond Global 
. Lycka till.
Är det bättre än t.ex. Coeli Global?
Just i år har SPP avkastat ett par procent bättre.
Men tittar man på tre års sikt så är det 78,5% för SPP och 99,3% för Coeli.
På fem års sikt är det 97% för SPP och 121% för Coeli.
Är inte en lite högre avkastning värd en högre fondavgift ?
Jag flyttade mitt sparande från Nordea till Lysa, Savr och Avanza ett par veckor in i april när jag fick en större försäkringsutbetalning. Har lite olika fördelning; 40/60, 85/15 och 100/0 på Lysa.
På Savr har jag Proethos, Plus alla bolag Sverige samt Spiltan.
På Avanza har jag LF global respektive LF emerging.
Värdeökningen på Lysa, Savr och Avanza blev ca 12-14% vilket jag är väldigt nöjd med, och huvudsaken är att jag tagit aktiva beslut kring placeringarna (och därefter låtit dem vara). Men jag tänker att jag nog får en ganska skev bild av marknaden då jag entrat börsen ett år som detta. En ökning på 5-6% ett annat år kommer kännas litet, för att inte tala om ifall det blir minus 
Detta är ett bra avsnitt. Notera meningarna i början av artikeln “I den noterades att endast 6 av 1 000 fondförvaltare över en 30 års period slog sitt index konsekvent. Slutsatsen för de flesta småsparare är därmed att investera i passiva indexfonder”
Om du läser fondbeskrivningen för Coeli på Avanza:
“Förvaltningsstrategin fokuserar på att hitta runt 30 bolag av hög kvalitet med goda framtidsutsikter och en attraktiv värdering.”
Om du läser fondbeskrivningen för SPP på Avanza:
“Fonden placerar normalt i cirka 1 800 - 2 300 bolag fördelade på många branscher och länder.”
Coeli försöker hitta 30 nålar i en höstack (vilket är extremt svårt). SPP investerar i hela höstacken.
Medelriskhink 1 (“allväders”): +15%
Temporär medelriskhink 2 (“allväders”): +14%
Bufferthink: +3.5%
Min tanke går så här…att investerar man i 1800-2300 bolag är man så utspridd att man följer bara ett index. Men man kanske är nöjd med det och då är ju det ok.
Men många vill ju försöka få en bättre avkastning än bara index. Det är ju omöjligt att få med så pass stora spridningar på investeringarna som tusentals bolag. Med 30-50 bolag ökar ju möjligheterna till att få betydligt bättre avkastning. Man hittar kanske inte 30 nålar men kanske ändå tillräckligt många för att slå ett världsindex.
Jag ligger någonstans runt 15% på investerat kapital, kanske lite mer. Portföljen är och har varit en mix av relativt stabila aktier, LF Global och LF EM, samt guld och silver och en USD korträntefond.
Har missat mycket avkastning genom att bara varit i genomsnitt 40% investerad under året pga lite ’analysis paralysis’
. Mer om detta i en separat tråd vid tillfälle. Just nu endast 30% investerat av ett ganska stort kapital tillgängligt.
Efter cirka 18 års frånvaro från börsen, vilket i sig torde ha inneburit den största förlusten eller snarare bristen på avkastning, startade jag i början av februari 2021 upp ett nytt investeringssparande. Denna gången tänkte jag försöka mig på endast aktier istället för endast fonder (senast var det tvärtom).
Det tog mig en månad ungefär att landa på -74,80% i värdeutveckling, detta då i början av mars.
Kämpade sedan tillbaka det förlorade kapitalet genom att - med mer eller mindre konstant hjärtklappning - framgångsrik swinga en del volatila aktier under några månader samt några hyfsat lyckade köp av mer stabila aktier ovanpå det. Nådde till slut upp till ±0 precis i början av juli, tackade de högre makterna för turen att få ha fått tillbaka mitt investerade kapital och gjorde mig av med alla aktier.
Fördelade då sparandet på ungefär lika delar fonder och fondrobotar i några dagar innan jag sedan satte ihop en egen fondportfölj - bestående mestadels men inte uteslutande av indexfonder - som jag hållt mig till sedan dess.
Den portföljen är nu uppe i +9,20% per 31/12 2021. Känner mig ändå ganska nöjd med tanke på hur det såg ut i början av mars.
Strax över index men det kommer till lite aktieutdelningar så jag vet inte exakt.
Har Spiltan aktiefond invenstmentbolag och AMF Småbolag.
Har också kvar en del tråkiga (men bra) aktier som Volvo, Investor, Fortum mm. Säljer dom inte, men köper heller inte nya aktier.
Allt nytt sparande går in på Lysa.
Statistiken säger att man högst troligen kommer underprestera index över tid. Problemet är att de flesta överskattar sin egen förmåga och därmed inbillar sig att de minsann kan slå index över tid.
Sånt vet man ju aldrig i förväg utan först med facit i hand. Jag vet att det blev nån utmaning här nånstans mellan LF Global och Coeli Global för att få ett facit över en viss tid. Men jag har inte följt med i detta race så jag vet inte hur det har gått.