Hur gick ditt 2021?

Otroligt nöjd med tanke på att detta är mitt första år som mer aktivt investerad.
Jag började dessutom väldigt försiktigt först i mars/april. Snurrade runt bland fonder som köptes och såldes innan jag landade i en variant av globala barnportföljen.
I resultatet ingår också lekhinken som har aktier som dykt nästan 50% (BICO) och andra som gått rätt upp med lika mycket (VOLCAR). Den ligger på plus men inte många procent.
Att jag ändå hamnade på ett så bra resultat beror dels på allt jag lärt mig på forumet och dels på att det har varit ett extremt tacksamt börsklimat att göra små misstag på. Hade jag börjat investera ett annat år så hade jag kanske tappat intresset.

1 gillning

Vill inte skapa smolk i bägaren, men du presterade genom aktivt investerande sämre än index.
Indexfond eller möjligtvis sparrobot skulle sparat dig både tid och oro :slight_smile:

Jag är mycket nöjd då jag har hållit i min strategi med “tråkiga” indexfonder benhårt. Landade på drygt 31% under föregående år.

Tänk om alla år var av denna klass (jag har haft fonder sedan 90-talet, så stora ras är inte främmande för mig, haha).

Landade på +67% i år.
Mycket tack vare kryptocertifikat i Bitcoin och Ethereum (min kryptoportfölj gick + 200% i år). Lyckades också bra med en aktiv kvantitativ strategi för svenska aktier (+70%). Resten hölls i Globala och Emerging Market index, samt en Mellanriskportfölj (+20%) inspirerad av Dragon Portfolio som under sista halvan av året var spetsad med krypto. Kanske inte Jans typiska mellanriskportfölj :slight_smile:

Jag kanske var otydlig i mitt inlägg. Jag försökte säga att det gått såpass bra trots att jag gjort så många fel.

Vad jag menade med “aktivt investerad” var att jag gjort aktiva val att starta månadssparande, valt fonder och fördelning istället för att passivt låta banken sätta ihop ett dyrt och dåligt sparande.

Huvuddelen av sparandet har jag faktiskt i fondrobot men där har det inte gått fullt lika bra under samma period.

1 gillning

Jag hoppas jag inte förstör i tråden. Jag har en fundering kring hur man ställer sig till dessa årliga jämförelser mot index när ens månadssparande utgör en stor procentuell andel av kapitalet (=litet kapital i förhållande till sitt månadssparande)?

Hade fallet varit att man årssparade och sätter in det kapital man tänkt 1 januari och därefter inte för in något ytterligare under kalenderåret så känns det helt fair.

Under mitt gångna år har mitt nysparande motsvarat ungefär 15% av kapitalets ökning.
I mitt fall kommer ju mitt månadssparande i december att späda ut avkastningen eftersom det kapitalet bara har några dagar på sig att göra samma resa som det kapitalet som funnits sedan 1 januari.

Tänker jag fel här? Rätta mig gärna och tar den för mycket plats här så kanske det går att lösa?

Tack på förhand

1 gillning

Hej och välkommen till forumet @timmerstock !

Det du funderar över påverkar inte uträkningen av procentuell avkastning. De flesta (alla?) nätmäklarna använder TWR för att beräkna avkastning.

Klipper lite från Investopedia, se fetstilt:

The time-weighted rate of return (TWR) is a measure of the compound rate of growth in a portfolio. The TWR measure is often used to compare the returns of investment managers because it eliminates the distorting effects on growth rates created by inflows and outflows of money. The time-weighted return breaks up the return on an investment portfolio into separate intervals based on whether money was added or withdrawn from the fund.

2 gillningar

Du tänker inte fel, men du belyser varför det är rätt meningslöst med årliga jämförelser. Riskjusterad avkastning de senaste 5 åren (rullande) skulle vara en bättre jämförelse.

Om du vill ha en jämförelsesiffra och har köpt samma aktier/fonder varje månad så kan du ju alltid kika på vad årsavkastningen har varit för den korgen av fonder/aktier.

1 gillning

På det hela taget är det inte alls dåligt!
Vi berördes alla av pandemin och den var det enda hindret i mitt liv!
Allt annat var bra, förhoppningsvis blir nästa år ännu bättre! :grinning:

1 gillning

Korslänkning till relaterad tråd:

3 gillningar

Grattis till fina siffror!

Man blir ju nyfiken: Bytt mycket? Använt momentum? Eller investerat i speciella branscher (som fastigheter)?

~+55%

Mitt bästa börsår hittils tack vare en aktie som gick bananas (Crunchfish)

Det kommer dröja många år innan jag har ett liknande börsår som skjöt mitt investerande flera år in i framtiden.

Efter ombalanseringen ska jag ta bort avanza appen och inte logga in förrens 2023. :innocent:

Köttbullefråga: Förresten Vad betyder [ ] (dessa paranteser fast fyrkantiga i programmeringsspråk? Finns dom ens där? Vad används dom till?

All in på Länsförsäkringar Global Indexnära. Inga fondbyten under året. Månatliga insättningar på ett ISK och ett tjänstepensionskonto som skapades i början av förra året när jag flyttade över en gammal tjänstepension.

3 gillningar

Grattulerar :+1:. :grin:. Smidigt och bra :1st_place_medal:

1 gillning

Hur fick du +3,5% i bufferthinken utan att ta för hög risk?

Beror på språk. I C t.ex. används det för att indexera arrayer. Vilken egentligen är samma sak som adressoffset i just C. Eftersom en array egentligen är en pekare till första elementets adress.

I python är det listindexering.

O.s.v.

1 gillning

…och de heter “hakparenteser”. :nerd_face:

1 gillning

Tänk att man kan känna sig dummare efter man fått svaret på en fråga! :joy: :rofl:

2 gillningar