Avanza var avgjort ivriga och har gett mig årsresultatet för 2022 innan börsåret är slut. Det har tveklöst lönat sig att enbart äga två globala indexfonder (LF Global index och Avanza global i mitt fall) just i år.
Hur har det gått för er?
Avanza var avgjort ivriga och har gett mig årsresultatet för 2022 innan börsåret är slut. Det har tveklöst lönat sig att enbart äga två globala indexfonder (LF Global index och Avanza global i mitt fall) just i år.
Hur har det gått för er?
Du menar 2022 va’? Annars vill jag gärna ha tillgång till din app. ![]()
-16,69% 2022 på det av mitt som är placerat hos Avanza. Spiltan Investmentbolagsfond har inte gått toppenbra…
Mina globalfonder har gått bättre, men de har jag hos LF.
hahaha, ja det vore en USP för Avanza! Tack för rättelsen, gissar att jag längtar efter ett nytt börsår
Ser liknande ut för mig, -9%, och då drogs jag ner en del av mina tesla-aktier som tidigare gått upp massivt men nu såklart krälar i stoftet. Gör absolut att man känner att man ligger rätt till som fokuserat på globala indexfonder.
13 % minus på investeringar.
Minus 13% på Avanza.
Minus 11% för min del. Jag hade flyt och sålde av aktier när de var som högst (för att extraamortera på bolånet) så kom relativt lindrigt undan.
-23% till följd av att ha tryckt in en del i BGF Next Generation Technology A2, samt en liten gamble i CloudFlare. Spiltan Investmentbolag drar också ned snittet en bit, men inte lika långt som BGF.
Hyfsat ändå. Dock slaktade SBB avkastningen samt kapade fingertopparna. Det kunde dock ha varit värre.
bankaktier? 
Ja, bank men framför allt AZ som är det största innehavet i portföljen.
Drygt -5%, lekhinken ballade ur med råvarorna som jag fick sälja av delar av då lekhinken blev för stor.
Guldet höll emot bra också.
Överlag någonstans runt -7%. Övervikt småbolag Sverige och några enskilda investeringar som jag realiserade förluster på drog ned snittet. Motvikt var en större pott på sparkonto och tilt mot small value som drog åt andra hållet.
Har gått minus 16 procent i år på allt investerat kapital. Räntedelen uppgår till 26,8 procent.
Körde lite guld och lågbetaaktier ett tag när det var som blodigast. Sedan köpt på mig global aktieindex igen.
Måste ändå säga att jag är väldigt nöjd med min sammanställning när jag kollar på helheten på Avanza. Trodde det skulle bli sämre.
Jag borde ligga på ca -8 %, men med tanke på att jag överviktat mot Sverige, gjort bort mig med några enskilda aktier så är -15 % ändå rätt ok. Bättre göra misstaget nu istället för om 20 år.
Jag har överviktat nysparande i år mot Sverige i form av ett litet bet på dollarkursen kommer återgå till någonslags normalnivå och att Stockholmsbörsen har en högre förväntad avkastning de kommande åren. En tilt. Hänger dock inte riktigt med på hur fonden dessutom är min mest sålda. ![]()
samt
Ingen anledning att sluta månadsspara bara för att marknaden är orolig.
men min favoritgraf på hela Avanza är ändå den här:
Avslutningsvis det jag är minst nöjd med. Det här är ju som sagt en av insikterna som jag tar med mig från 2022. Å andra sidan visar det att jag inte är ute och reser med money-management eftersom jag kan ta förlusten och ändå inte ligga supermycket sämre än index.