Hur gick det för dig 2022? | Dela med dig av t.ex. Avanzas årssammanställning

Grym stock picking. :rocket:

2 gillningar

Mitt utfall (avanza global med 40% belåning):

Undrar självfallet när @HenkeK kommer till podden och berättar om sin raketstrategi, eller han är kanske redan är hemlig gäst i Rikatillsammans programmet 2023?! :joy:

5 gillningar

Haha med tanke på hur skicklig jag verkar vara, kan jag inte avslöja för mycket :man_shrugging:

3 gillningar

Oljebolag med x20 hävstång? :oil_drum::fire:

2 gillningar

Haha jag är inte ens såpass insatt så jag kan ge dig exakt investering i efterhand som skulle genererat dessa siffror :joy::joy::man_shrugging:

1 gillning

Mest ”tursam” timing, hade stor del utanför börsen fram till sen våren. Nu funderar jag på när folk inser vad en riktig lågkonjunktur är och försöka gå ur till stor del innan det.

4 gillningar

Minus 9% på helåret 2022.

±0 andra halvåret.

Första halvåret sålde/minskade jag av teknikindex-etf och Spiltan Enkel som drog ned resultaten mycket.

Jag har lärt mig mycket mer om portfölj-sammansättning, räntor och valutor i år, mer än tidigare.

Kunskapsmässigt har det varit ett lärorikt bra år.

Utmaningen är att använda kunskapen på rätt sätt nästa år, 2023, även om nästa år blir helt annorlunda på marknaderna.

Länsförsäkringar Global Index gick ned 7% 2023.

1 gillning

Är inte “DJ USA” i USD ett konstigt jämförelseindex? Är “din utveckling” exklusive valutaförändringar? USD/SEK har ju gått upp 15% under året så mätt i SEK har “DJ USA” gått ner ungefär 5%…

(Sen hade jag (precis som Jan) tyckt att OMX Stockholm PI är bättre svenskt jämförelseindex eftersom det är bredare - 24%…)

2 gillningar

Yes, har påtalat det här också. Tycker även man ska jämföra SIXRX (som går att få via PLUS Allabolag Sverige eller SEB Sverige Index) samt MSCI World i SEK (som går att få via Länsförsäkringar Global indexnära).

Korslänkning:

3 gillningar

Börsen är ofta frammåtblickande. Alla ser risker för konkurser, arbetslöshet. Men det skapar nya möjligheter.

Alla ser möjligheterna: Att inflationen faller, räntorna faller och att räntefonderna börjar ge både avkastning (pga fallande räntor) och ränta på obligationena de äger…

När räntorna faller kommer aktiebolagen lättare kunna finansiera expansion så konjunkturen vänder upp.

Börsen brukar vända upp innan konjunkturen vänder upp.

Gjorde själv några aktiva beslut att avvika från index under året som gjorde att jag drog upp snittet, men var nog i grunden dumt och tursamt.

3 gillningar

-14,4% totalt, är inte alltför nedslagen ty efter regn kommer sol, men det ser ut att dröja ett bra tag till.
Är ordentligt kluven inför hur jag vill att 2023 ska te sig, 40% på sidlinjen.

Börsen är också extremt kortsiktig och ”folk” kommer att få panik när det blir uppsägningar på riktigt och konsumtionen faller kraftigt. Stora frågan är bara när i tiden det kommer eller om vi lyckas mjuklanda, men jag lutar mer åt det pessimistiska hållet och det har lönat sig för mig i år.

Gick hyffsat i år med aktiv förvaltning :slight_smile:

Sålde av aktiefonderna och långa räntor när fallet började men behöll guld. Guld stiger sedan och räddar upp.

Köper och säljer lite här och där under året av olika instrument.

Sedan görs misstaget (för 2022s statistik) att köpa Storskogen i hopp om rally. Visst blir det rally på marknaden, men inte i Storskogen som gör omvänt rally :).

Under 2023 hoppas jag på att köpa in mig igen till 100% för att återgå till mer passiv förvaltning av portföljerna, om nu börsen vill fortsätta att trenda nedåt till ett förmånligt pris.

2 gillningar

Låg ganska defensivt i början av året/ allvädersportfölj på Avanza, men har under hösten gradvis ökat aktieexponeringen via indexfonder. Får se om det var för tidigt, kan nog bli några skakiga månader men vi kör på!

Opti 9 ligger jag -1.3% (öppnade i somras) och på SEB ligger jag lite plus tack vare att jag hade USD korträntor utöver aktieportföljen jag har där.

2 gillningar

100% Lysa Aktier är väl nåt att jämföra sig med om man har runt 100% aktier 15-25% Sverige o resten global

Svårt med valutorna annars - blir tråkigare jämförelse när USD/SEK går åt andra hållet men då kan man ju alltid byta jämförelseindex den gången :+1:

1 gillning

Jag får vara nöjd. Privata kontot nedan men även företagens konton slår index trots att de är investerade till 100 %. Ovanligt stora insättningar i år så kontot växte hur som.

1 gillning

Om ni undrar vem som drar ner snittet :joy:
Tur att jag har mestadels av mina pengar på lysa samt nordnet :smiley:

3 gillningar

Jag lyckades ändå helt ok. Känns bra när man ser det såhär. Det har varit tuffa månader men nu känns det ok:

• Privata portföljen: -1.17%
  • Företagets portfölj: -5.43%

Har min diversifierade portfölj att tacka (30% cash, 15% råvaror).

1 gillning