Nedgången är återtagen hos mig

Vår ISK firar ATH idag och har passerat toppnivån den hade före tullkaoset som Trump skapade. Vi vet inget om framtiden men just nu är det på topp igen. Vi får se hur det artar sig efter de 90-dagarnas tullpaus.
Innehav: ca 75% svenska små och medelstora aktier,
ca 25% globla trendföljning (3 av 9 olika tillgångsslag som varieras),
ca 1% krypto

7 gillningar

Tyvärr inte på ATH

Har mycket Tech och MedTech, bland annat nedanstående.

Globala index och Tech och medtech har backat och mina svenska innehav klarar inte av att kompensera

1 gillning

Grattis! :partying_face:
Det beror nog lite på när man anser att tullkaoset började, men jag är iaf en bra bit över månadsskiftena mars-april och april-maj, men annars ikapp oktober-november ungefär. Det känns ändå okej med tanke på omständigheterna.

1 gillning

Vi hade en topp 27/2 (Handelsbanken har ristat in en graf i runstenen numera :exploding_head:) Så jag jämför med den. Bra att du är på topp igen, måste vara skönt att kommit igenom det första raset efter din FIRE.

1 gillning

Just nu +0,64% på insatt kapital under resan som jag påbörjade 12 nov 2024. Det räcker kanske lagom till ISK-skatten, vad den nu blir under 2025. :roll_eyes:

2 gillningar

Låter vanskligt om det är mycket pengar. Kronan kan ju devalveras snabbt om du har otur.

Var det mig du svarade? I så fall, det hade kunnat varit värre. Om jag lytt standardrådet och gått all in på DNB Global Indeks, så hade jag varit ned drygt 7% fortfarande. Det är synd att man har otur med tajmingen. Det var ju inte så lätt att veta i november att det skulle bli tullkaos i april.

Man investerar ju för att hålla minst 5 år, helst 15+ år.

DNB Global indeks är ju upp över 100% på 5 år, helt otrolig utveckling.

Kollar man kortare perioder än 5 år så har man nog inte riktigt förstått strategin med globala indexfonder.

6 gillningar

Allt beror ju på hur länge du ska spara dina pengar förstås.
Kronan har under de senaste fem åren tappat 25% i värde under ett år. Liknande tapp har skett flera gånger under historien. En stor anledning till att de som äger en global indexfond ligger efter är att kronan just nu är stärkt.
Gör som du vill men det är väldigt låg riskspridning att ha så stor andel i Svenska instrument.

Mycket är tillbaka men för de som nästintill enbart lägger pengarna i DNB Indeks och/eller LF Indeks så är vi fortsatt ca. -10% senaste 3 månaderna.

Det är det, eftersom jag räknar fgrån när jag slutade jobba och då är jag ju över. Sedan var mitt innehav mer värt i januari än nu, men det ser jag mer som en normal fluktuation. :smiley: :+1:

0,89% väl? Eller minns jag fel… :thinking:

Det är för att dollarn gått ner och kronan ökat

Bra påminnelse…

För egen del räknar jag i SEK alltid, eftersom det är dessa jag använder i vardagen så då blir det andra mest hårklyverier. :smiley:

Nej då, jag syftar på att själva fonderna i sig är fortsatt -10% senaste 3 månaderna. Så vi som investerar i nästan enbart Indeks är med andra ord ännu mer minus pga. Det du nämner. :slight_smile:

1 gillning

Det verkar stämma.

Det innebär att din skatt blir 0,888 procent (30 procent x 2,96 procent) på det kapitalunderlag som överstiger den skattefria grundnivån på 150 000 kronor.

1 gillning

Sant. Men tyckte det behövdes upplysas eftersom nyheter säger att börsen kommit tillbaka till 0. Och många fortfarande har runt-10%.

Sedan att jag tolkade hans svar fel är en annan fråga :joy:

2 gillningar

tror jag ligger -60.000:- från ATH men har samtidigt satt in 40.000:- sen dess. . .så drygt 100k kvar

-160.000kr från ATH på Avanza. Låg -450.000kr som mest vad jag kunde se.
Surar inte över det utan det kommer igen.
Frihetskontot kommer att passera målet med råge i slutet av juni. Ingen imponerande summa än så länge utan det blir bara en grön bock i kanten. Fast jag är väldigt nöjd :white_check_mark:

+3% från ATH efter att kvartals-DA från några norska aktier

42% DA med valuta-fördel just nu :slight_smile:

Önskar man hade pengar att investera utöver att mata in utdelningen

-2.3% i år